בחירת טראמפ הטילה את תעשיית הרכב העולמית לתקופה של אי וודאות

  • אם ימומשו הבטחות הבחירות של טראמפ תעשיית הרכב תאלץ למחוק מיליארדי דולרים.
  • גוף הלובי של התעשיה שלח מכתב לנשיא הנבחר ובו בקשות לגבי בדיקת תקנות צריכת הדלק.
  • אם יבוטל מענק 7,500 דולר למכונית חשמלית טסלה עלולה להיות הנפגעת העיקרית.
מפעל הרכבה של קיה שנחנך השנה במכסיקו (קיה)
מפעל הרכבה של קיה שנחנך השנה במכסיקו (קיה)

אוטוניוז, 13.11.02016 – תעשיית הרכב האמריקנית, ואיתה גם העולמית, נכנסה לתקופה של אי-וודאות עם בחירתו המפתיעה של דונלד טראמפ לנשיא ארה”ב. במהלכה של מערכת הבחירות הציג הנשיא הנבחר סידרה של עמדות שעשויות לשפר את מצבה של התעשיה ועלולות לפגוע בה. הצעות שעלולות להוריד לטימיון את העבודה וההשקעה של השנים האחרונות בתחום ההנעה החילופית ועלולות לחסל את השקעות הענק שבוצעו במפעלים ושרשרת אספקה המקיפה את כל צפון אמריקה ושהוקמה ביותר מ-20 השנים האחרונות בעקבות חתימת חוזה הסחר החופשי של צפון אמריקה. למדיניות שינקוט הממשל החדש בתחומים אלה תהיה השפעה גלובלית, מאחר שקשה לתאר פיתוח של טכנולוגיות חדשות ויקרות מבלי שתהיה כדאיות למכור אותן בשוק האמריקני.

במהלך מערכת הבחירות תקף הנשיא הנבחר את קבוצת פורד בגין העברת מפעלי הרכבה למכסיקו על חשבון אלפי מקומות עבודה בארה”ב, הבטיח להטיל מיסוי על מכוניות מיובאות ואמר שיפעל לשינוי הסכם הסחר החופשי בצפון אמריקה, Nafta, המקיף את ארה”ב, קנדה ומכסיקו. הסכם זה, שנכנס לתוקף ב-1994, שינה באופן משמעותי את מערך תעשיית הרכב בצפון אמריקה וכל שינוי חדש בו עלול לגרור את תעשיית הרכב לביצוע מחיקות והשקעות מחודשות בהיקפים של מיליארדי דולרים.

כבר ביום חמישי, יום לאחר שנודע על ניצחונו של טראמפ, שיגר ה-Auto Alliance, גוף הלובי של תעשיית הרכב בארה”ב, מכתב לנשיא הנבחר ובו פירוט מצבה של התעשיה והצעות לפעולה, הראשונה שבהן בחינה מחדש של תקנות צריכת הדלק החדשות שאמורות להיכנס לתוקף עד 2025 והאופן שבו הן יישומו. חלקית לפחות יצרניות הרכב יכולות להיות מרוצות מפנייתן לנשיא הנבחר: בראש קבוצת המעבר בתחומי איכות הסביבה וה-EPA הוצב מיירון אבל, מתנגד ידוע ואגרסיבי לטענות ולהוכחות מדעיות על התחממות כדור הארץ ושינויים אקלימיים מעשה אדם. במידה ורעיונותיו של אבל יישומו, תעשיית הרכב תיסוג שנים רבות לאחור.

ליוק טונצ’ל, האחראי על תחום כלי רכב נקיים במועצה להגנת משאבי טבע כתב לאוטומוטיב ניוז ש”אם האדמינסטרציה של טראמפ תנסה לקפל את תקני צריכת הדלק, שהם פופולאריים מאד בקרב האמריקנים ואפילו נתמכו ע”י תעשיית הרכב, הם ימצאו אותנו עומדים בדרך.”

אולם עד כמה אכן התעשיה נלהבת לתקנים האלה ותתמוך בהמשך יישום אגרסיבי של פיתוח מערכות הנעה אלטרנטיביות וחסכוניות בדלק זה עדיין בגדר ניחוש. ישנם בתעשיה גם כאלה שיבקשו לשנות את המינון אם לא את הכיוון, ולכך יכולה להיות השפעה על פיתוח של מכוניות הייבריד ומכוניות חשמליות.

מה שעשוי להחזיק את המכונית החשמלית בחיים הוא המשך הירידה הצפויה בעלות מצברי הליתיום יון. לפי ג’נרל מוטורס עלות קו”ש היום היא כ-145 ד’ לעומת כ-300 ד’ ב-2011 והקבוצה צופה שב-2022 העלות תרד עד לכ-100 ד’.

החשש בקרב יצרניות רכב הוא שממשל טראמפ יבטל את המענק הפדראלי בגובה 7,500 דולר לרוכשי מכוניות חשמליות. הנפגעת העיקרית מצעד כזה עלולה להיות טסלה, שאמורה להתחיל לשווק בסוף 2017 במחיר של 35,000 דולר. ביטול המענק ייקר באופן מעשי את המכונית בכ-25% לרוכשי הדגם.

להחלטות של ממשל טראמפ יחכו בחששות במכסיקו, שתעשיית הרכב שלה צפויה להמשיך לגדול בשנים הקרובות. שכר העבודה במפעלי רכב במכסיקו עמד ב-2013 על כ-25% משכר העבודה במפעלי רכב בארה”ב. כתוצאה מכך מכסיקו ריתקה אליה השקעות ניכרות והיקף יצור כלי רכב ורכיבים צפוי לגדול בה גם בשנים הקרובות, למרות ששוק הרכב האמריקני הגיע השנה לרוויה וצמיחה בו אינה צפויה בשנים הקרובות (למעט אם התוכנית הכלכלית של טראמפ תפתיע לטובה).

אז האם טראמפ יעדה דיל עם שלטונות מכסיקו של מימון החומה תמורת המשך Nafta?

עם הממשל החדש, בשלב זה, כל ניחוש אפשרי.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


error: Alert: Content is protected !!