אקומושן 2022 / יום של חגיגות הסתיים בצניחה בוול סטריט

  • החוזה הגדול אליו הודיעה אינוויז יצר תחושה חיובית בין באי אקומושן.
  • במסחר בוול סטריט נפלו מרבית מניות האוטוטק באחוזים ניכרים.

אוטוניוז, 12.05.2022 – הכנס השנתי אקומושן 2022 היה חגיגי במיוחד. יתכן שהיתה זו חגיגת סוף הקורונה, כאשר 99.9% מהנוכחים שוב לא עטו מסכות; יתכן שהיתה זו תחושת ה-feel good שנוצרה בשבוע האחרון, בעקבות הודעתה של אינוויז על זכייה בפרויקט לייצור חיישני ליידאר בהיקף 4 מיליארד ד׳; יתכן שהיו אלה שולחנות התקרובת שהקיפו את אולם הכנסים הראשי של גני התערוכה, והיו גדושים לאורך כל היום, בקבוקי היין שהיו מונחים מהבוקר בערימות, ברזי הבירה שזרמה מהבוקר ומזג האוויר החיובי שחדר מהחוץ אל האולם.

אחרי שנתיים ווירטואליות הכנס התחדש פיזית ונראו בו פחות פנים חדשות, יותר פנים וותיקות, המתקרבות לשלבי ייצור, מוצרים והכנסות, בשנים הקרובות, כלומר בתוך שנתיים-שלוש. היו שאמרו שאקומושן 2022 היה גדול יותר ומשובח יותר מה-CES האחרון. משלחות הגיעו מרחבי תבל, אם כי לדברי אחד המציגים, מנכ״ל חברה וותיקה שמניותיה נסחרות בוול סטריט, הוא התאכזב ממספר המבקרים מחו״ל. אולם מרבית המציגים, איתם דיבר אוטוניוז, היו מרוצים מהתערוכה, מהמבקרים, מהקשרים.

דיוויד קולומבו, האקר (אוטוניוז)

באופן מפתיע כוכב התערוכה היה לא אחר מאשר דיוויד קולומבו, גרמני צעיר (19), שפרץ לעשרות מכוניות טסלה, והוזמן לאירוע ע״י סייבלום, סטרטאפ הסייבר סיקיוריטי, שנרכש בשנה שעברה ע״י LG תמורת 200 מ׳ ד׳. קולומבו סיפר שבטעות הוא פרץ לטסלה, והופתע מהקלות שבה הוא התחבר למכונית והצליח להזיזה ממקומה. הוא הפסיק ניסויים אלה, רק אחרי שפרץ ל-28 מכוניות והבין שהוא מצא את הפרצה.

כוכב אחר, וותיק יותר, היה עומר כילף. ה-CEO של אינוויז, סטרטאפ הליידאר. עבורו זה היה יום מתיש, שבו בתחילה יכול היה לספר על המתח שבו הוא היה שרוי, עד שהתקבלה הידיעה על הזכייה במכרז של קבוצת פולקסווגן (עדיין לא רשמית, כלומר לא רשמית שזו קבוצת פולקסווגן) לפני שהלך להרצות באחד הסשנים. מאוחר יותר היה עליו להתמודד עם משקיעי החברה, בעקבות פרסום הדו״ח לרבעון הראשון, שבו דיווחה אינוויז על הפסד תפעולי בסך כ-30 מ׳ ד׳, בהתאם לצפוי.

אבל בבוקר כילף עדיין חייך, כשתיאר את ההרגשה של מי שזכה בפיס, או בעצם בהזמנה בסך 4 מיליארד ד’ מקבוצתOEM  גדולה, במקרה הזה פולקסווגן. התהליך היה מורט עצבים. לדברי מקור שמכיר את פרטי המו”מ, הוא נמשך שנתיים ואף יותר. עבור אינוויז הזכייה היא בגדר גיים צ’יינג’ר. מכאן ואילך לא היא תרדוף אחרי לקוחות, אלא הלקוחות ירדפו אחריה. העסקה עם פולקסווגן, צפויה לפתוח את ה-floodgates וההערכות הן שהעניין בליידאר של אינוויז גדל במידה ניכרת מאז פורסמה ההודעה על העסקה. כיום לפי מקורבים, אינוויז היא יצרנית הליידאר עם החוזים המשמעותיים הגדולים ביותר בתעשיית הרכב, בעוד ווליאו, שהיתה ספקית הליידארים של פולקסווגן בשנים האחרונות, נמצאת מחוץ לתמונה. המטרה של אינוויז כיום היא לנעול את תעשיית הרכב הגרמנית עם זכייה במכרז של מרצדס-בנץ.

אינוויז אמנם הציגה הוכחות, אולם Adasky, סטרטאפ וותיק בתחום חיישני האינפרא-אדום, שצמרת ההנהלה בו התחלפה בשנים האחרונות, אמר שהוא כמעט ו׳נעל׳ את תעשיית הרכב הצפון אמריקאית, אחרי שסגר הסכם עם אחת משתי קבוצות הרכב הגדולות בצפון אמריקה, ועומד בפני זכיה במכרז לאספקת חיישנים לאחת מאותן שתי קבוצות.

בלטו בנוכחות יצרניות מוצרי סייבר סיקיוריטי. דוד ברזילי, סגן נשיא מכירות ושיווק בקרמבה סיקיוריטי, שלאחרונה זכתה להשקעה מצד Vinfast, יצרנית הרכב הוייטנאמית, תיאר את המהירות שבה פועלות חברות כמו ווינטפאסט, שרוצות לכבוש את תעשיית הרכב, בניגוד לאיטיות המאפיינת את פעולתן ואת תהליכי קבלת ההחלטות בקבוצות הרכב הגדולות, הוותיקות יותר, שלהן שכבות ביורוקרטיה מרובות, ושבהן צריך להשביע, לא פעם, רצונות של מותגים אחדים.

REE Corner, הפינה הקניינית של רי אוטומוטיב (אוטוניוז)
הצד השני של הרי קורנר (אוטוניוז)

דדי צוקר, פוליטיקאי לשעבר, ישב בדוכן של Mappo, יצרנית תוכן למפות; מאג׳ד ג׳ובה, ה-CDO של אימג׳רי, סטרטאפ הראיה הממוחשבת, אמר שבשנתיים הקרובות רכיבים מהפלטפורמה שמפתחת החברה ייושמו ע״י יצרניות רכב; בדוכן של Zooz, לשעבר צ׳קראטק, נשבה רוח אופטימית, בזכות עסקות שעליהן הודיעה החברה לאחרונה; בדוכן של סיפיה עמד יהודה הולצמן, המנכ״ל החדש, שאמר שהאתגר העיקרי של החברה היום הוא הגברת קצב הייצור; ד״ר גלעד זלוטקין, ה-CEO של OVO Automotive, אמר שהחברה עובד כבר עם יצרניות רכב, ובהן קבוצת פולקסווגן ועם יבואניות רכב מקומיות, המשתמשות בטכנולוגיה שפותחה בחברה לתפעול אפליקציות במכוניות באופן חכם יותר ובטוח יותר; סטיב אלבז, סגן נשיא לפעילות האוטומוטיבית ב-Watergen, המתחמחה בייצור מים מאוויר, הדגים את יישום הטכנולוגיה במכונית, והסביר שבעתיד הלא רחוק טכנולוגיה זו תוצע במכוניות כאופציה בתוספת מחיר; אביב פרנקל הנצחי, CEO של Enroute, סטרטאפ העוסק במסחר דיגיטלי בניידות, גילה את הנוכחות הרגילה;

מושיאל ביטון, הבוס של אדיוניקס. ייצור 2024-2025 (אוטוניוז)

ישראל רום, לשעבר מנהל מערכות מידע באגד הציג סטרטאפ חדש, Operatti, שמטרתו ייעול שירות קווי האוטובוסים הסדירים, והשגת חסכון ניכר בהוצאות התפעול; חברת DirectTrainSystems (DTS) מחדרה מפתחת מנגנון מהפכני לרכבות, שיאפשר התחברות והתנתקות של קרונות רכבת תוך כדי נסיעה ובכך להשיג יתרונות שיאפשרו ניצולת טובה יותר של המסילות. לחברה, שה-CEO שלה הוא אלברטו (טיטו) מנדלר, דרושים כיום כמה מיליוני דולרים כדי לייצר את האבטיפוס; Getruck, שהחל כסטרטאפ לניצול קיבולת פנויה במשאיות החוזרות מפעילות תובלה, מספק כיום תוכנה לביצוע הובלות ותיאום הובלות בחברות גדולות ובינוניות, באופן שאמור לייעל ולחסוך בפעילות שהשגת חסכון בה, בהקטנת הפוטפרינט הפחמני לצד חסכון כלכלי, הוא מסובך ומורכב. החברה פעילה כיום רק בישראל, מאחר שלדברי ראשיה יש כמות עבודה גדולה בישראל ותוכניות התפשטות לארה״ב נדחו בשלב זה; מיזם חדש נוסף, electricare, המנוהל ע״י אסתר ווסטריך, CEO, פעילה וותיקה בתחום האנרגיות המתחדשות, מיועד לתדלק מכוניות חשמליות, באמצעות מכונית נושאת סוללות שתגיע אל בית הלקוח או אל כל מקום אחר שבו יידרשו שירותיה, למשל מגרשי חנייה, אתרי אירועים; קואנטום, האב תעשייתי וטכנולוגי, הציג כמה מפעילויותיו, ובהם רשת סולארית על מכסה מנוע. אנחנו מאד פרקטיים, הסביר ליאב בן רובי, CEO של הארגון, בין סיור אחד לשני עם מבקרים שונים, במתחם שבו הוצגה לתפארת גם משאית דאף;

סטיב אלברז, סגן נשיא מוביליטי ב-watergen (אוטוניוז)

ארז רחמים, CEO של Count Me, סטרטאפ המפתח אפליקציה לספירת נוסעים בכלי רכב, ומיועד לשימוש במסלולים מוגבלי נוסעים או בנסיעות שיתופיות, או בשניהם יחדיו, הציג את הטכנולוגיה; Caaresys פיתח חיישן לבקרה ללא מגע של נוסעים בכלי רכב, שיכול למדוד נתוני גוף שונים וגם למנות נוסעים בכלי הרכב; proteanTecs, סטרטאפ שהשלים החודש סבב גיוס הון בסך 45 מ׳ ד׳, ושבשנה שעברה השקיעה בו Porsche SE, עוסק בפתרונות של בקרה בקרת נתונים עמוקים ואלקטרוניקה מתקדמת בסגמנטים תעשייתיים רבים, בהם גם אוטומוטיב; רי אוטומוטיב הציגה את פלטפורמת P7, ואת ה-REE Corner, המתלה הקנייני שהיא פיתחה; תומר קירמייר, מנהל שירותים מקצועיים ב-Mobi, הציג את הפתרון של החברה לאיסוף נתונים ובקרת תנועה; nanoscent  הציג טכנולוגיה לחישת ריחות, שבעזרתה ניתן לבחון את רמת הניקיון (purity) של מימן, שלשימושי תאי דלק חייב להיות ברמה גבוהה; Lidwave, סטרטאפ חדש יחסית המפתח חיישן ליידאר בטכנולוגיה שונה מאלה שפותחו עד כה, המתבססת על תאורה ולא על מדידת מרחקים; מושיאל ביטון, הבוס של אדיוניקס, סטרטאפ הסוללות, ישב בדוכן החברה, סיפר בגאווה שהחברה זכתה לאחרונה בתואר ׳חלוצת 2022׳ של בלומברג BNEF, וצפה שמכירות החברה יתחילו ב-2024 או 2025;  והיו עוד רבים נוספים. אלה הם חלק המסטרטאפים שהספקתי לפגוש במהלך היום, שהיה תוסס ורעשני והביא עימו גם אופטימיות בעידן הפוסט קורונה.

ספאקים

בין לבין עלה גם עניינם של הספאקים והאם המהלך היה נכון או מוטעה. ״אתה רואה את החברה הזאת [שעשתה ספאק, והיום מניתיה נסחרות בשפל], אין לה סיכוי,״ אמר לי מנהל מנוסה, שכבר ראה כמה דברים בחייו. אולם הסיכויים הנמוכים הם לא בגלל הנפקת הספאק, שהיתה הזדמנות לגייס כסף בעידן שבו הכסף היה בשפע ובזול, אלא בגלל שהמוצר שהיא מציעה הוא גנרי מדי, אינו ייחודי מספיק ואין בו את התועלת המוצהרת.

אחר הצהריים, כאשר המציגים קיפלו את הסחורה, והחל המסחר בוול סטריט, מניות האוטוטק המקומי הגיבו בהיסטריה למצב הרוח השלילי בשוק המניות. רי אוטומוטיב איבדה 23%; אינוויז גלשה ב-14.4%; ארבה איבדה 8.4%; פורסייט איבדה 11.1%.

האוטוטוקס הישראלי עדיין לא יצא מהיער.

כותרות אחרונות

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*