אינוויז: אם הליידאר היה זמין, טסלה ומובילאיי היו משתמשות בו לנהיגה אוטונומית

  • אורן רוזנצווייג, מנהל העסקים באינוויז, מסביר בראיון לאוטוניוז את אסטרטגיית הפעולה של הסטארטאפ.
  • באינוויז משוכנעים שהפיוז’ן בין ליידאר מצלמה ורדאר הוא בלתי נמנע.
  • הליידאר של אינוויז יגיע לשוק כבר ב-2020.
אורן רוזנצוייג, מנהל פיתוח עסקי, אינוויז (אתר החברה)
אורן רוזנצוייג, מנהל פיתוח עסקי, אינוויז (אתר החברה)

אוטוניוז, 04.05.2014 – אינוויז, הסטארטאפ המפתח מכשיר ליידאר, חשפ בחודש שעבר את המוצר המסחרי הראשון שלו, InnovizPro, מוצר המיועד לשוק האפטרמרקט, אבל לא זה שבו הלקוח הוא הצרכן הפרטי, אלא זה שבו הלקוחות הן חברות המפתחות מערכות נהיגה אוטונומית ושירותים אחרים לתחום. המערכת מכוונת ליצרניות רכב, טיר 1, חברות המפתחות מערכות נהיגה אוטונומית דוגמת אובר ו-וואיימו, חברות המפעילות שאטלים אוטונומיים ועוד.

בכנס אקומושן 2017, שקדם בשבוע להכרזה, סיפר אורן רוזנצווייג, מייסד משותף ומנהל העסקים הראשי של החברה לאוטוניוז על ההכרזה הצפויה, תמורת הבטחה לשתיקה עד שהאמברגו יוסר.

“הלקוחות [של ה-InnovizPro] יהיו מקצועיים. חברות רכב, צוותי פיתוח חברות טכנולוגיה. זה מוצר אפטרמרקט לא לי ולך, לא לקוח הפרטי,” אמר אז רוזנצווייג. לשאלה האם למוצר תהיה גם גירסת מדף לצרכן הפרטי, כשם שלמובילאיי יש מוצר לצרכן הפרטי, ענה רוזנצווייג בשלילה מוחלטת. “לא. אין לנו כוונה כזאת, אין לנו כוונה לפתח אפליקציות ADAS או של נהיגה אוטונומית כמו מובילאיי ולעלות, למעשה, בסטאק. אנחנו רואים את החדשנות שלנו בסנסור. אנחנו רואים את הביזנס שלנו כ-B2B, עבודה מול חברות רכב, מול טיר 1, אנחנו לא רואים את עצמנו כחברה שמפתחת תוכנה ל-ADAS. אנחנו בסטאק עולים עד לשכבה של ה-SLAM. כמו שאתה רואה של מפינג לוקליזיישן, אנחנו עולים לשכבה של האובג’קט דיטקשן, the tracking, אבל כשירות שאנחנו נותנים לחברות שמפתחות את הטכנולוגיה של הנהיגה.

יוצאי מודיעין ואנוביט

אינוויז (Innoviz) נוסדה בינואר 2016 ע”י יזמים שחלקם היו שותפים באנוביט, שב-2012 נמכרה לאפל תמורת 400 מ’ ד’ (הערכות במדיה) וכולם יוצאי שירותי הבטחון שם שירתו בחיל המודיעין, בתפקידים בכירים בתחומי התמחותם האזרחית. עומר כילף הוא מייסד משותף ו-CEO וזהר זיסאפל, מוותיקי ההיטק המקומי, משמש כי”ר. “זהר זיסאפל שהוא יו”ר הדירקטוריון והמשקיע הראשון שלנו היה גם ראש מחלקת אלקטרוניקה ביחידה קצת לפני תקופתנו, אבל אנחנו עדיין בקשר טוב גם עם הווטראנים של היחידה,” מסביר רוזנצוייג. “הנטורק שם הוא מאד חזק.”

באוגוסט האחרון השלימה אינוויז גיוס סבב A בסך תשעה תשעה מיליון דולר כשעל המשקיעים נמנו זוהר זיסאפל, קרנות ההון סיכון וורטקס, מאגמה, אמיתי ונצ’רס ודלק השקעות. בחברה מועסקים היום כחמישים עובדים.

בתוך שנה מהקמתה, בינואר 2017, הציגה החברה, בשיתוף עם קבוצת הטיר 1 מאגנה אינטרנשיונל, בתערוכת CES השנה, את האבטיפוס של המוצר הראשון שלה, InnovizOne. זהו ליידאר היי דפינישן, מצב מוצק, שמימדיו לאורך, לגובה ולרוחב 50 מ”מ, הוא מספק וידיאו ברזולוציה גבוהה עד 6 מגה פיקסל לשניה, בקצב של עד 25 תמונות לשניה, לטווח של עד 200 מ’ (הנחשב לרחוק מאד) בזוית ראיה רחבהה ותכונות חיוביות נוספות המודגמות למטה.

מאז פותח הדור השני של הליידאר, גם הוא עדיין ברמת אבטיפוס. מוצר זה נמצא בשלב proof of concept, עם לקוחות גדולים. “אנחנו עושים פרויקטים ביחד, שבגדול זה לנסות לראות איך זה משתלב ברכב שלהם, כדי שהם יוכלו לקבל את ההחלטות שלהם,” מסביר רוזנצוויג. ואומר שמערכות אלה מיועדות להתקנה סדרתית כבר ב-2020-2021.

כל שבוע עוד סטראטאפ

אוטוניוז בתחום הליידארים פועלים הרבה סטארטאפים, כשחלק מהקטנים נרכשים ע”י חברות טיר 1. איך אתה רואה את אינוויז משתלבת בבתחרות הזאת?

רוזנצווייג כן, גם הטיר 1 עובדים על זה. יש הרבה סטארטאפים. כל שבוע אני שומע על עוד סטארטאפ. אני חושב שבספירה האחרונה שלי היו 24. תראה, היום אני בטוח שאנחנו מציגים את המוצר שהוא הכי בשל טכנולוגית. אני לא ראיתי עוד חברה שעושה היום דמואים על רכבים של מוצר שכבר עובד, ואפשר לראות פה מסרטי הווידיאו את הרמה של הבשלות. אני לא מכיר [ביצועים כאלה] מהסטארטאפים האחרים ויש הרבה צוותים מצוינים שעובדים על הדבר. הזה. אני מכיר אישית לא מעט מהאנשים האחרים בחברות האלה שעובדות על זה. אבל כרגע, מבחינת הבשלות, אני חושב שאנחנו במקום טוב.

אוטוניוז מה החשיבות לשיתוף הפעולה עם מאגנה?

רוזנצווייג הפרטנרשיפ עם מאגנה עוזר. יהיו עוד פאטרנרשיפס בקרוב. אני חושב שזה הדבר העיקרי. הטכנולוגיה [שלנו] במקום הרבה יותר מתקדם ממה שראיתי אצל חברות אחרות בינתיים. אבל אני בטוח שתהיה יותר מחברה אחת שתצליח.

אוטוניוז איך אתה רואה את הליידאר מול טכנולוגיות אחרות? יש השקפות שונות האחת שהליידאר מוביל השניה שהוא לא נחוץ.

רוזנצווייג: קודם כל זה די ברור שכרגע זה הולך להיות פיוז’ן של ליידאר מצלמה ורדאר. אף אחד מהסנסורים האלה הוא לא מושלם. לרדאר יש את הבעיות שלו עם רזולוציה לא טובה ולמצלמה [את הבעיות שלה] בתאורות מסוימות. זה מוכר. בפועל מה יהיה הסנסור המוביל? אני בדעה שכנראה יהיה הליידאר. אני חושב שהיכולת לעשות את זה בתלת מימד ולקבל centimeter level accuracy vision אמיתי של כל הסביבה זה משהו שלא קיים בסנסורים האחרים. אבל בסופו של דבר זו צריכה להיות קומבינציה של כולם. אין שום דרך אחרת.

אוטוניוז אילון מאסק אמר שהוא לא צריך ליידאר ולא רדאר.

רוזנצווייג אנחנו מדברים עם כל חברות הרכב, עם כל הטיר 1. הדעה הזאת היא דעת מיעוט בצורה קיצונית, זו דעת יחיד. טסלה כחברה העלתה את האוטו פיילוט על הכביש, בנקודת זמן שאין ליידאר שאפשר לקנות ולשים ברכב. זו דעה שהיא הגיונית למצב התעשיה היום. אני חושב שגם טסלה היתה משתמשת בליידארים, אם היו ליידארים להשתמש בהם. כיום הם לא קיימים. הם היו שמחים לקחת ליידאר בביצועים גבוהים וקטן וזול, כמו שאנחנו מנסים לעשות, לשים את זה ברכב ולעבוד עם זה. אבל מישהו שרצה לשים ב-2016 רכב [אוטונומי] על הכביש, אז האופציות שלו זה מצלמות, רדארים וחיישנים אולטרה סוניים. אין משהו אחר.

 

הליידאר (מתוך Wikipedia.com)
Lidar (המכונה גם LIDAR, LiDAR ו- LADAR) היא שיטת מדידות שמודדת מרחק ליעד על ידי הארת היעד באמצעות פולסים של קרני לייזר ומדידת הפולסים המוחזרים באמצעות חיישן. ההבדלים בזמני ההחזר ואורכי הגל יכולים אז לשמש ליצירת תצוגות דיגיטליות תלת מימדיות של היעד. השם lidar, נחשב לפעמים לראשי תיבות של Light Detection And Ranging (לפעמים Light Imaging And Ranging) היה במקור פורמט של אור ורדאר.
בליידאר נעשה שימוש נרחב ליצירת מפות ברזולוציה גבוהה, עם ישומי גיאודזיה, גיאומטיקה, ארכיאולוגיה, גיאוגרפיה, גיאולוגיה, גיאומורופולגיה, ססמולוגיה, ייעור, פיזיקה אטמוספרית, ושימושים נוספים. הטכנולוגיה משמשת גם לשליטה וניווט למכוניות אוטונומיות אחדות. Lidar נקרא לפעמים סריקת לייזר וסריקת תלת-מימד, עם יישומים יבשתיים, מוטסים וניידים.

 

ליידאר או מצלמה, זאת השאלה

אוטוניוז בפילוסופיה של מובילאיי לליידאר תפקיד מוגבל מאד.

רוזנצווייג אני חושב שגם ברואדמאפ שלהם, בצ’יפים הבאים, הצ’יפ יודע לעשות פיוז’ן של ליידאר. כך לפחות ממה שאני שמעתי מהפאבליק סטייטמנט שלהם. בשיחות שמעתי שגם הם חושבים שפיוז’ן זו הדרך.

אוטוניוז ובכל זאת בחזון של מובילאיי התפקיד של הליידאר מוגבל ליתירות במדידות מרחק, למשל בפרויקט עם דלפי.

רוזנצווייג כן, קודם כל הליידאר, למדידת מרחק, זו האפליקציה הראשונה והכי חשובה. אבל ברגע שיהיו את הליידארים אז אפשר לעשות גם את האפליקציות של המיפוי. אבל בנושא של המיפוי יש את הבעיה של הביצה והתרנגולת. זאת אומרת, מן הסתם מובילאיי כרגע, בדעה של ‘בוא נעשה את זה על בסיס של מצלמות’, כי מיליוני רכבים קיימים כבר בעולם עם המצלמות שלהם. אז הפלטפורמה שלהם, ה-REM, מן הסתם הכי הגיוני לעשות אותה על מידע שקיים, ולא קיים מידע כזה מידע מליידארים. אז אם הם רוצים להרים משהו כזה היום [מיפוי ולוקליזציה], ברור שזה חייב להיות על בסיס מצלמה. אבל ברגע שאתה פותר את הבעיה של הביצה והתרנגולת – וארבע חמש שנים מעכשיו יש כבר רכבים שעולים על הכביש עם ליידאר – אז כמובן שיותר נכון לעשות accurate mapping localization עם ליידאר כי הביצועים שלו הרבה יותר גבוהים. אם אתה מסתכל על החברות שעושות היום שירותים מקצועיים של מיפוי ולוקאליזיישן, כמו Here ו-Tomtom, כל חברה שמרימה צי של רכבים ורוצה לבנות דאטה בייס של מידע highly accurate, עושה את זה רק על בסיס ליידאר לא על בסיס מצלמות. אבל שם אין בעיה של ביצה ותרנגולת. זה צי של רכבים שבבעלות החברה המצוידים בליידארים בעלות של למעלה ממאה אלף דולר [לליידאר]. ברור שאם מובילאיי רוצה לעשות את זה על בסיס רכבים קיימים זה לא יכול להיות על בסיס ליידאר כי אין ליידארים.

אוטוניוז מה יהיה מחיר הליידאר כשהוא יהיה מסחרי?

רוזנצווייג המחיר לחברות רכב יהיה כמה מאות דולרים ובסופו של דבר המחיר ירד [כשיהיה יצור בכמויות גדולות].

אוטוניוז כמה ליידארים יותקנו במכונית?

רוזנצוייג  זה תלוי באפליקציה. יש הרבה חברות שמדברות אפליקציה ראשונה של נהיגה באוטוסטרדה רמה 2-3 שעבורה מספיק ליידאר אחד מלפנים. באפליקציות אורבניות, או של רמה 4-5, דרושים בין 4 ל-7 ליידארים, תלוי איזו רמה של דיוק בטיחות punctual safety צריך, זה מתחיל להיות יותר יקר. בשלב יותר מתקדם של השוק, כשהיקפי הייצור [יהיו] יותר גדולים. הוולויום נכנס והמחיר יורד.

תמונות: אינוויז

אוטוניוז האם המחיר יוכל לרדת לרמה של 50 דולר ליחידה?

רוזנצוייג בסוף כן. תראה, גם רדארים שנמצאים ברכב וגם המצלמות הדיגיטליות שנמצאות ברכב התחילו במחירים של עשרות אלפי דולרים והיום הם זמינים ב-40 וב-80 דולר. אבל זה תהליך שלוקח [זמן] כמו בכל טכנולוגיה. תהליך שיכול לקחת עשר שנים ואף יותר עד שיגיע למחירים האלה של עשרות דולרים. במצלמות וברדארים זה לקח יותר.

להיכנס למרצדס

אוטוניוז יש היום שתי בריתות גדולות בתחום הנהיגה האוטונומית, האחת ב.מ.וו-דלפי-אינטל (עם מובילאיי) והשניה דיימלר-בוש-Nvidia שמתחרות על שוק הנהיגה האוטונומית. האם תספקו את החומרה לשתיהן?

רוזנצווייג אנחנו רוצים בסוף לעבוד עם כולם. אין לנו שום מניעה לעבוד עם שתי הקבוצות האלה ובנוסף לזה יש עוד הרבה טיר 1 מעבר לבוש ולדלפי. יש המון טיר 1 אחרים והמטרה שלנו היא להגיע לשותפות עם כמה שיותר מהם. כי בסופו של דבר אנחנו רוצים לעבוד עם כל ה-OEMs ואתה לא יכול לעבוד עם כולם אם אתה לא עובד כמה טיר 1.

אוטוניוז אז בניגוד למובילאיי שחיפשה מהתחלה את יצרניות הרכב אתם הולכים על הטיר 1?

רוזנצווייג גם וגם. מאד חשוב לנו הקשר עם היצרניות ואנחנו מדברים הרבה עם כולם ואנחנו מדברים גם עם הטיר 1. חלק מהטיר 1, כמו שאמרת יש להם כבר איזו פוזיציה בליידאר אז לא כולם שותפים טבעיים, אבל לא מעט מהם הם שותפים מצוינים שבסוף נעבוד איתם.

אוטוניוז מתי המוצר יותקן בכלי רכב באופן מסחרי?

רוזנצוייג אני מעריך שהראשונים יהיו בסוף 2019. זה יהיה דגם יותר מתקדם מזה [הנוכחי, תוצאה של] עבודה שאנחנו עושים במשותף עם הטיר 1. אנחנו עושים את הטכנולוגיה אבל בסוף, האינטגרציה ברכב, הצורה הפיזית בסוף והמכניקה, איך שזה מתחבר לאוטו עצמו, את זה עושים הטיר 1 לכל כלי רכב ספציפי. אז אנחנו עושים חלק גדול אבל זה לא הכל. וכרגע נראה שהראשונים יהיו בסוף 2019.

אוטוניוז נראה אתכם במכוניות מרצדס, הישג שעד כה נמנע ממובילאיי?

רוזנצווייג אנחנו מאד נשמח להיכנס למכוניות של מרצדס וזה בהחלט יהיה הישג, אבל אני לא יכול להתייחס.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*