אחרי רכישת זכיון BYD, אסי שמלצר רואה את העולם במשקפיים ירוקות

  • מקומה 43 בעזריאלי אי אפשר למכור אוטובוסים, אומר אסי שמלצר, הבוס של קבוצת שלמה, בשיחה עם אוטוניוז.
  • סבור שהממשלה תתעדף רכישת אוטובוסים חשמליים ונקיים על פני דיזל.
  • גמישותה של קבוצת שלמה תאפשר לה להציע חבילות מימון שונות ללקוחות.

אוטוניוז, 13.06.2017 – קבוצת שלמה השלימה בשבוע שעבר את רכישת כלל מוטורס, יבואנית אוטובוסי BYD. זו פעילות הרכישה המשמעותית הראשונה של החברה מאז מותו, לפני כשלוש שנים, של מייסד החברה ומנהלה במשך עשרות שנים שלמה שמלצר. “אפשר להגיד שזו התרחבות לתחום נוסף להבדיל מהתפתחות של תחום קיים,” אמר בשיחה עם אוטוניוז אסי שמלצר, המכהן כיו”ר שלמה החזקות, קבוצת הליסינג הגדולה בישראל ובעוד שורה של תפקידים בחברות הפרטיות של הקבוצה. “אין ספק שאוטובוס הוא תחום שונה מרכב פרטי ולכן נדרשת הבנה באוטובוס חשמלי.”

הרכישה החדשה תציב לקבוצת שלמה, שביצעה את הרכישה באמצעות אחת מהחברות שאינן מדווחות, אתגרים בתחומים שבהם היא טרם פעלה. מגזר השיווק הפוטנציאלי הוא אמנם מצומצם יחסית, מדובר רק על אוטובוסים שמיועדים לחברות תחבורה ציבורית לפעילות של הסעות עירוניות, אבל בתחומים של לוגיסטיקה, תחזוקה, מכירות ושיווק, התמודדות במכרזי התחבורה הציבורית וקשרים עם חברות התחבורה הציבורית לשלמה אין כל ניסיון. לשם כך דורון ודאי, מנכ”ל כלל מוטורס מאז הקמתה לפני שמונה שנים, וצוותו יעברו מאחת הקומות הגבוהות במגדלי עזריאלי במרכז תל אביב למשרדי קבוצת שלמה ליד צריפין ויביאו עימם שנים של ניסיונות בקידום האוטובוסים החשמליים, שרק לאחרונה החלו לשאת פירות. אגד צפויה לקבל בשבועות הקרובים 17 אוטובוסים של BYD, מטרופולין הזמינה חמישה אוטובוסים וקווים שישה אוטובוסים.

“לקחנו מערכת שישבה בכלל תעשיות, יבואן אוטובוסים שישב בקומה 43 או 45 בעזריאלי. מקומה כל כך גבוהה אי אפשר לנהל יבוא אוטובוסים. אנחנו באים מעולם של שירות, הפעלה ומוצר טוב. זה win-win,” אומר שמלצר. “אוטובוסים זה מכרזים, אשכולות, הצטיידות מתוכננת. אתה לא מזמין אוטובוס ואני בא לקחת [כמו בליסינג]. זה לוקח כמה חודשים לבנות ולהכין.”

עידוד ממשלתי

שמלצר אינו עונה באופן ישיר לשאלה כמה אוטובוסים בשנה הוא מצפה למכור, אבל הוא בהחלט מצפה שהעדפה ממשלתית לתחבורה עירונית נקיה תסייע. “אני חושב שהמדינה מתחילה להפנים את זה. מקבלים מימון, גם קרן ההצטיידות גם איכות הסביבה, גם מנהל התחבורה הציבורית גם משרד התחבורה יותר קשובים ונכונים. זה טרנד עולמי. אין שום סיבה שאוטובוסים חשמליים לא יחליפו את הדיזל,” הוא אומר.

לגבי עלות האוטובוס, מחירם של אוטובוסים חשמליים הוא כפול ויותר משל אוטובוסים קונבנציונליים, אומר שמלצר שזו אינה הבעיה מאחר שחייו של האוטובוס הם ארוכים.

קבוצת שלמה פעילה מאד בשוק ההון ומגייסת מדי שנה מאות מיליוני שקלים לפעילות הליסינג שלה. את הידע והמיומנות הזאת יתכן שיהיה לנצל לטובת שיווק אוטובוסים בדרכים לא שגרתיות, למשל בהצעת חבילת מימון לרכישת האוטובוס לטווח ארוך ולממן זאת באמצעות מכירות אג”ח. גם לאפשרות זאת שמלצר אינו מתייחס בפירוט. “יש לנו הרבה ידע ותחומים שונים במכירה. אנחנו יודעים להיות מאד גמישים ולתפור עסקה לפי הצרכים של הלקוח. יכול להיות שנתבקש לעזור במימון אבל האפשרויות שעומדות בפנינו הן מרובות. כשיש אופרציה מאד גדולה עם מוצר טוב ויכולת דינמית לתת פתרון. יש לך מערכת שכבר שמעה וראתה את הכל. אנחנו יודעים לתת תשובות. זה לא בהכרח הפתרון המימוני. חשוב לא פחות מהמימון הוא הבטחון ללקוח. אתה רוצה גב חזק מאחור. עוד 100,000 פחות 100,000 יורו [זו אינה הבעיה]. אוטובוס משמש עשר שנים.”

כלי רכב פרטיים

שמלצר מציין ש-BYD היא חברת ענק שנסחרת בבורסות בשנחאי ובהונג קונג, מעסיקה 200,000 עובדים ושוויה הבורסאי 200 מ’ ד’. החברה גם מייצרת כלי רכב פרטיים עם כל סוגי ההנעה החשמלית (הייבריד, פלאג-אין הייבריד ו-EV) וגם עם מנועי בעירה פנימית. למכוניות אלה אין תקינה אירופית ולכן לא ניתן לייבא אותן לישראל. הסינים אינם ממהרים לעשות את התקינה האירופית ויצוא רכב מסין לאירופה, נושא שמדובר בו מפעם לפעם, אינו מתקדם. “בוודאי שיש תקווה ואפילו אמון שהם יכנסו לאירופה ויקבלו תקינה,” אומר שמלצר. “אין לי הערכה כמה זמן זה יכול לקחת.”

באופן טבעי ומקובל שמלצר אינו מתייחס לשאלת המחיר ששולם עבור כלל מוטורס, רק מציין שהמחיר סביר. ההערכות הן שלא מדובר ביותר מ-10 מ’ ש’. “הנושא פה אינו כספי,” מסכם שמלצר. “לא נהיה לי חור בכיס ובכלל תעשיות לא סגרו את הקומה ואמרו עשינו קופה.”

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


error: Alert: Content is protected !!