אודי פורשת מה-WEC בעקבות פרשת הדיזלגייט והשלכותיה הפיננסיות

  • אחרי 18 שנים ו-106 נצחונות, מותג אודי פורש ממרוצי סיבולת בגלל קשיים פיננסיים.
  • צפוי חסכון של עשרות מיליוני יורו בשנה.
  • אודי תמקד את פעילותה הספורט מוטורית באליפות הפורמולה E.
אודי R18 בדרך לפול פוזישן בפוג'י 2016 (Ferdi Kräling Motorsport-Bild GmbH )
אודי R18 בדרך לפול פוזישן בפוג’י 2016 (Ferdi Kräling Motorsport-Bild GmbH)

אוטוניוז, 26.10.2016 – אחרי 18 שנות תחרות במרוצים סיבולת בקטגוריית LMP1, עשרות ניצחונות, 13 ניצחונות ב-24 השעות של לה מאן, הודיעה אודי על פרישתה בסוף העונה מתחרויות אלה ועל אסטרטגיה חדשה בספורט המוטורי שתעדיף מכוניות חשמליות על פני מנועי בעירה פנימית. עד לסיום העונה נותרו עוד שני מרוצים.

על ההחלטה הודיע רודולף שטאדלר, יו”ר הנהלת אודי, ל-300 עובדי מחלקת הספורט של החברה, Audi Sport. שטאדלר נימק את ההחלטה בכך ש”חשוב לשמור את המיקוד על דברים שישמרו את אודי תחרותית בשנים הבאות.” הפרישה מפעילות ב-WEC תחסוך לאודי עשרות אם לא מאות מיליוני יורו לשנה, בזמן שבו קבוצת פולקסווגן ומותג אודי זקוקים לכל חסכון אפשרי בעקבות פרשת הדיזלגייט. עלויות פעילויות הספורט מוטורי האחרות שאודי תמשיך או שתתחיל, הן רק חלקיקים קטנים מעלות תוכנית מרוצי ה-WEC.

אודי תמשיך בשלב זה להתחרות ב-DTM, אליפות גרמניה למכוניות טורינג, שבה היא זכתה באליפות היצרניות השנה, ותתמוך בקבוצה פרטית המשתתפת באליפות העולם בראלקרוס, אליפות RX. בנוסף לכך אודי תמקד את פעילות באליפות העולם למכוניות פורמולה חשמליות, Formula E, אולם שם מדובר לעת עתה בתמיכה כספית בלבד ותשומות טכניות וטכנולוגיות מועטות בשלב זה.

במשך 18 שנים באליפות העולם למכוניות סיבולת, WEC, אודי ניצחה 13 פעמים ב-24 השעות של לה מאן, המרוץ המפרך בעולם, כשהיא גם הציגה טכנולוגיות חדשות לסידרה, כמו שימוש במנועי טורבו דיזל וטכנולוגיית הייבריד.

ב-185 מרוצים אודי השיגה 106 נצחונות, 80 פול פוזישנס, ו-94 הקפות מהירות. בשנים 2002-2008 אודי זכתה גם באליפות סידרת הלה מאן האמריקנית, ALMS.

הודעתה של אודי היא מפתיעה, מאחר שכמעט ולא ניתנו לה רמזים קודם לכן. אליפות העולם של ה-WEC הסתיימה לפני 10 ימים במרוץ 6 השעות של פוג’י, שאודי סיימה בו במקום השני, אחרי טויוטה. פורשה, שניצחה בשנתיים האחרונות ב-24 השעות של לה מאן, זכתה בשנתיים האחרונות גם באליפות העולם כשהיא דוחקת למקום השני את אודי. לפני המרוץ בפוג’י היו שמועות אודות אפשרות שאודי תפרוש מהספורט, אולם רק בטווח של שנה או יותר ותתחרה לפחות עוד שנה בסידרה, שעבורה איבוד מתחרה כאודי הוא מכה קשה.

“אנחנו עומדים להתחרות במרוץ של העתיד במכוניות חשמליות,” אמר שטאדלר, לעובדי אודי שבידע שלהם הובטח שיעשה שימוש בעתיד במכוניות כביש ומכוניות מרוצים. “המכוניות הסדרתיות שלנו יהפכו באופן גדל והולך לחשמליות. בעת שאודי מובילה את הטכנולוגיה, מכונית המרוצים שלנו, צריכות לעשות אפילו יותר.” אודי מתכננת להציג מכונית חשמלי ראשונה ב-2018.

שני מותגים מאותה קבוצה

קונצרן פולקסווגן איפשר לשני מותגי היוקרה שלו, אודי ופורשה, שמוכרים פחות מ-20% ממכוניות הקבוצה אבל אחראים לכ-65% מרווח התפעולי של הקבוצה, לקחת חלק בסידרה, עובדה שהיתה בריאה לספורט אבל בריאה פחות לקבוצת פולקסווגן, שמימנה את תוכניות המרוצים האלה במאות מיליוני יורו בשנה. אולם הודעה על שינוי מדיניות אסטרטגי מעין זה ניתנת בדרך כלל בהתראה של שנה מראש. העובדה שההחלטה התקבלה רק לאחרונה ופורסמה היום מעידה כנראה על הלחצים הפיננסיים שבהם שרויה קבוצת פולקסווגן.

בעיה אחרת היתה שמערכת ההייבריד של מכונית ה-LMP1 של אודי עושה שימוש במנוע דיזל, שבשנה האחרונה המוניטין שלהם צנח בחדות.

בפעם האחרונה שאירוע מעין זה התרחש היה כאשר הונדה הודיעה בחטף בסוף 2008 על פרישתה מאליפות העולם בפורמולה 1, בעקבות המשבר הכלכלי החריף שירד על העולם באותה תקופה. הונדה מכרה את הקבוצה שהקימה בהשקעה של מאות מיליוני דולרים בבריטניה לרוס בראון, ששנה אחר כך, ב-2009, הוביל אותה לאליפות העולם לנהגים עם ג’נסון בטון ובסופה של השנה מכר את הקבוצה תמורת יותר מ-100 מ’ ד’ לדיימלר. היום קבוצה זו היא מרצדס-בנץ.

והונדה, אגב, חזרה למרוצי פורמולה 1 ב-2015 כספקית מנועים למקלארן, שטרם הצליחה לשחזר את ההצלחה המשותפת של שתי הקבוצות משנות -90′.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


error: Alert: Content is protected !!