אודי מפתחת בולם זעזועים להפקת חשמל מאנרגיה קינטית

אוטוניוז, 21.08.2016 – מערכת המיתלה, הקפיצים ובולמי הזעזועים הם רכיבים שלעולם אינם מפסיקים לפעול כשמכונית נוסעת. לפעילותם שהופכת נסיעה לנוחה ונעימה יש תוצר המתבזבז: אנרגיית חום האובדת כאשר בולם הזעזועים מתקרר. אודי הציגה לאחרונה פתרון לבזבוז  זה, לעת עתה ברמת הקונספט, של בולם זעזועים חשמלי שיחליף את בולם הזעזועים המוכר ויהפוך את האנרגיה הנוצרת בתהליך שיכוך תנודות המכונית לאנרגיה חשמלית.

תרשים מערכת eROT של אודי (אודי)
תרשים מערכת eROT של אודי (אודי)

למכשיר, המכונה eROT, שתי פונקציות: האחת תחליף לבולם הזעזועים והוא גם מספק בקרה מתמשכת על השיכוך והתאמה לתנאי הכביש ויצור חשמל מהאנרגיה הנוצרת בתהליך הבלימה.  המערכת מחייבת שילוב מערכת 48 וולט כחלק ממערכת החשמל של כלי הרכב.

הרכיב הבסיס במערכת הוא בולם זעזועים רוטר י אלקטרומכני המוזן ממצבר 48 וולט ומבוקר ע”י תוכנה המונעת את התלות הידועה של בפעולת בולם הזעזועים בין תנועת הדחיסה לתנועת השחרור. “עם ה-eROT אודי מכוונת את פעימת הדחיסה שתהיה רכה מבלי שתפגע בפעימת השחרור שמגבילות את בולם הזעזועים ההידראולי המסורתי,” נכתב בהודעה של אודי. יתרון נוסף הוא שהמנועים החשמליים המחליפים את בולם הזעזועים, מורכבים על הצירים באופן אופקי ומאפשרים הגדלת חלל תא המטען.

המערכת יכולת להפוך את האנרגיה הקינטית הנוצרת בתנועות בולם הזעזועים לחשמל באמצעות זרוע המקבלת את תנועות הגלגל ומעבירה אותם באמצעות גלגלים שיניים למנוע חשמלי הממיר אותם לאנרגיה חשמלית. במבחנים בכבישים גרמניים אודי השיגה תפוקה שבין 3 וואט בכבישים איכותיים ל-613 וואט בכבישים משובשים. לפי חישובי החברה מדובר בחסכון פליטות של 3 ג’ דו תחמוצת הפחמן לק”מ.

פעולת המערכת מבוססת על מערכת חשמל 48 וולט עם מצברי ליתיום יון שתכולתו 0.5 קו”ש ותפוקה מרבית של 13 ק”ו. במכונית המבחן המערכת מחוברת למערכת ה-12 וולט של המכונית באמצעות ממיר זרם ישר ומספקת לה את החשמל שנוצר.

אם אודי תיישם את המערכת הזו זה יקרה עם מכוניות שהארכיטקטורה החשמלית שלהן תבוסס על מערכת 48 וולט. אודי מתכננת להציג מכוניות כאלה במכוניות מיילד הייבריד עם מערכת 48 וולט. ב-2017 אודי מתכננת להציג גירסה של מיילד הייבריד, אבל לא ברור מתי צפוי להתחיל שיווק מסחרי. אודי מעריכה שמערכת ה-eROT יכולה לחסוך 0.7 ל’ דלק ל-100 ק”מ.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


error: Alert: Content is protected !!