PSA הודיעה על רכישת אופל, עשויה לחולל מאבקים כלכליים באירופה

  • פיג'ו-סיטרואן תשלם 2.2 מיליארד דולר תמורת אופל/ווקסהול וחטיבת המימון האירופית של ג'נרל מוטורס.
  • PSA  תחזור להיות קבוצת הרכב מס. 2 באירופה עם פלח שוק של 17%.
  • ג'נרל מוטורס תשפר את המאזן ותזרים כסף לתוכנית רכישת מניות.
קרלוס טווארס, הבוס של פיג'ו-סיטרואן (משמאל)  ומרי בארה הבוסית של ג'נרל מוטורס במסיבת העיתונאים הבוקר (ב') (ג'נרל מוטורס)
קרלוס טווארס, הבוס של פיג'ו-סיטרואן (משמאל) ומרי בארה הבוסית של ג'נרל מוטורס במסיבת העיתונאים הבוקר (ב') (ג'נרל מוטורס)

אוטוניוז, 06.03.2017 – האירוע הגדול ביותר בתעשיית הרכב לשנת 2017 התרחש היום כאשר 88 שנים אחרי שאלפרד פי. סלואן ג'וניור, נשיא ו-CEO של ג'נרל מוטורס ומי שהפכה לקבוצת הרכב הגדולה והמשפיעה בעולם, השלים את רכישת אופל וצרפה לקבוצת ג'נרל מוטורס, מארי בארה, היורשת של סלואן במרחק של כ-70 שנה, מוכרת את אופל לקבוצת פיג'ו-סיטרואן (PSA) הצרפתית תמורת כ-2.2 מיליארד דולר. פעילות יצור המכוניות של אופל/ווקסהול נמכרה ב-1.3 מיליארד ד' בעוד הפעילות הפיננסית של ג'י.אמ באירופה נמכרה תמורת 0.9 מיליארד ד'. הסכם המכירה עדיין צריך לקבל אישורים רגולטוריים.

הכנסות אופל/ווקסהול הסתכמו בשנה שעברה ב-17.7 מיליארד דולר והניבו לג'י.אמ הפסד תפעולי של כ-300 מ' ד'. PSA הופכת עם הרכישה לקבוצת הרכב מספר 2 באירופה, תואר אותו איבדה בשנה שעברה לקבוצת רנו, עם פלח שוק של 17%.

הרכישה תאפשר סינרגיות הודות ל-economies of scale, כשב-2026 הקבוצה הצרפתית צופה חסכון של 1.7 מיליארד ד' וב-2020 צפי לתזרים מזומנים חיובי באופל.

PSA ביחד עם הבנק BNP Paribas רוכשים את כל הפעילות האירופית של GM Financial במיזם משותף שיתחלק בשני חלקים שווים בין שתי החברות. בעקבות המכירה ג'י.אמ תבצע הפרשה לא במזומן של 4-4.5 מיליארד ד'.

ג'י.אמ צופה שמכירת אופל/ווקסהול, תשפר באופן מיידי את מרווחי ה-EBIT של החברה ואת תזרים המזומנים המתואם ובכך תקל על מאזן החברה כאשר היא תוכל להקטינו בשני מיליארד דולר, בהם מתכוונת החברה לממש את תכנית רכישת המניות, לה התחייבה בעבר למשקיעים. ג'י.אמ גם קיבלה מספר לא ידוע של אופציות למניות PSA.

שתי הקבוצת מתכננות שיתוף פעולה בתחומים של טכנולוגיות חישמול כלי רכב, והסכמי הספקה למותג הולדן ודגמים מסוימים של ביואיק. PSA עשויה לרכוש מערכות תאי דלק חשמליים מהמיזם המשותף של ג'י.אמ והונדה.

"אנחנו גאים לאחד כוחות עם אופל/ווקסהול ומחויבים מאד להמשיך בפיתוח החברה הגדולה הזו ולהאיץ את תכנית המפנה שלה," אמר בהודעה לעיתונות קרלוס טווארס, יו"ר הנהלת PSA. "אנו בטוחים שתכנית המפנה של אופל/ווקסהול תואץ באופן משמעתי בתמיכתנו תוך כיבוד ההתחייבויות שניתנו ע"י ג'י.אמ למועסקי אופל/ווקסהול."

במסיבת העתונאים אמר טווארס שהוא מעוניין שקראל תומאס ניומאן, ה-CEO של אופל אירופה ישאר בתפקיד, אולם עליהם עדיין להגיע להסכמה על כך. ניומאן ענה לו שהוא מעוניין להישאר בתפקיד.

חיכוכים אירופיים

העיסקה מבוצעת ערב תערוכת הרכב של ג'נבה, אירוע הרכב השנתי הנוצץ ביותר באירופה, והיא עתידה להצית חיכוכים בין ממשלות רבות באירופה שינסו לשמר ג'ובים בתחומי שיפוטן. במהלך מסיבת העתונאים הבוקר ניסה טווארס, הבוס של PSA להרגיע את יותר מ-37,000 אלף מועסקי אופל ו-ווקסהול ברחבי אירופה, מחציתם בגרמניה, אבל אלפים רבים גם בבריטניה, ספרד ופולין. טווארס אמר שהמפעלים ישפטו לפי יכולתם של העובדים לייעלם ולקדמם וציין שמאז שהוא נכנס לתפקיד לפני יותר משלוש שנים אף מפעל של PSA לא נסגר. (בטרם הוא נכנס לתפקיד נסגר מפעל גדול בפרברי פאריס ולפני כעשר שנים נסגר מפעל גדול בקובנטרי, בריטניה).

טווארס (משמאל), קרל-תומאס ניומאן, הבוס של אופל (מימין) ובארה הבוקר (ב') במסיבת העתונאים (ג'נרל מוטורס)
טווארס (משמאל), קרל-תומאס ניומאן, הבוס של אופל (מימין) ובארה הבוקר (ב') במסיבת העתונאים (ג'נרל מוטורס)

האילוצים של טווארס

אולם אנליסטים סבורים שטווארס, שהבטיח שהחוזים שנחתמו עם האיגודים המקצועיים יכובדו עד לסיומם, יצטרך לקבל בעתיד הקרוב והבינוני החלטות קשות לגבי סגירת מפעלים, מאחר שכושר הייצור בתעשיית הרכב האירופית גדול מהיקף המכירות והלוגיקה של העסקה מבוססת על התאמת כושר הייצור לדרישות השוק.

מאבקים לכן עלולים להתחולל בין ממשלות בריטניה, ספרד, צרפת וגרמניה לגבי סגירת מפעלים. מאבקים אלה יתנהלו על רקע הברקזיט ועליית הלאומיות הכלכלית של טראמפ, המשפיעה גם על האיחוד האירופי ויתכן שגם היתה גורם מאיץ בהחלטת ג'י.אמ למכור את אופל, ולוותר על דריכת רגל בשוק המכוניות המתוחכם בעולם, אחרי שנים רבות שהיא סרבה לעשות זאת וצברה הפסדים בהיקף של מיליארדי דולרים.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*