Fuel Choices 2016: בכנס השנתי לתחליפי דלק ידונו בעיקר בתחומי ההייטק והדיגיטל

  • למעלה מ-1,500 משתתפים ו-300 חברות (30 מחו"ל) צפויים לקחת חלק ב-Fuel Choices Initiative 2016.
  • חצי יום מיוחד יוקדש לתאי דלק חשמליים.
  • פרס ראש הממשלה לחדשנות בתחליפי דלק יוענק לשני פרופסורים אמריקנים.
אביב צידון (מימין) עם שר התחבורה האמריקני, אנתוני פוקס, חולק סודות על בימת האירוע (ניר שובל)
אביב צידון (מימין) עם שר התחבורה האמריקני, אנתוני פוקס, חולק סודות ב-Fuel Choices 2015 (ניר שובל)

אוטוניוז, 31.10.2016 – Fuel Choices Initiative, השם שנבחר לפני ארבע שנים לועידה השנתית המאורגנת ע"י מנהלת התוכנית הלאומית לתחליפי דלק, תערך השבוע בפעם הרביעית. 2,000 אנשים כבר נרשמו להשתתף באירוע (השתתפות חופשית) שיערך בימי רביעי וחמישי הקרובים (2-3 בנובמבר) בתיאטרון הבימה, גידול של כ-40% בהשוואה ל-1,400 איש שלקחו חלק בועידה של השנה שעברה, אומר אייל רוזנר, העומד בראש התוכנית הלאומית לתחליפי דלק במשך כחמש שנים ושבסוף השנה יסיים את התפקיד. 300 משתתפים יגיעו מרחבי העולם מ-30 מדינות. בישראל אומר רוזנר, יש היום 500 חברות טכנולוגיה העוסקות בתחום התחבורה. נתון מדהים.

כשהוקמה המנהלת לפני חמש שנים המנדט שלה, לפחות לפי שמה, היה מוגבל לטיפול בדלקים. ואכן בועידה הראשונה שנערכה דובר על פתרונות של דלקים המיוצרים מאצות, סוללות חדשניות ועוד המצאות ופיתוחים מסוג זה. אולם מציאת גידול אצות ופיתוח סוללות מתקדמות הם עניינים הרבה יותר מסובכים, מורכבים והתפתחותם איטית משל הייטק. אם המנהלת היתה ממשיכה לחפש פתרון בחקלאות ובכימיה פעילותה היתה מצטמצמת מאד. ואכן מהר מאד היא שינתה כיוון והחלה לעסוק בתחומים משיקים. בתחילה פיתוח קורקינטים ומכוניות אישיות ובשנתיים האחרונות בתחומי ההייטק שהפכו ללהיט בעמק הסיליקון ובתעשיית הרכב המתחדשת: תחבורה שיתופית ונהיגה אוטונומית. לתחומים אלה אין קשר ישיר לדלקים, אבל שימוש יעיל בהם יכול לחסוך בכמויות ניכרות של דלק.

לכן שם הכנס Fuel Choices Choices, נשמע לא קולע לתחום הדיונים בכנס והעיסוקים העיקריים בישראל. "אולי הטעות שלנו נעוצה בשם," מסביר רוזנר. "מבחינתנו זה היה תמיד אוטומוטיבי. בגדול אנחנו מסתכלים על כל הדומיין." בישראל, מסביר רוזנר, התרחשה מהפכה דיגיטלית במהירות גדולה הרבה יותר מאשר בעולם ובסופו של דבר חסכון באנרגיה יכול להיווצר גם מניידות משותפת ורכב אוטונומי, תחומים שבהם חברות ישראליות מרבות לעסוק.

"יש היום 500 חברות טכנולוגיה בארץ," אומר רוזנר שגם מסכם חלקית את תפקידו. ""חלק בגלל התפתחויות בעולם וחלק כתוצאה מהפעילות שלנו. הכנס הוא פלטפורמה לתת לקהל יותר ידע. מגיעות לכאן עשרות חברות מהעולם והמטרה לתת להם לפגוש אחד את השני ולספר ליזמים הישראלים ולהראות מה החברות הגדולות מחפשות."

כאמור אחת המטרה הראשונית של התוכנית, לפני התפתחות המכונית האוטונומית, הסייבר סיקיוריטי והבטיחות בכבישים, שהם היום הפרויקטיים העיקריים המתרחשים בארץ, היתה להפחית את צריכת הדלק לתחבורה ב-60% עד 2025. אולם מאז החלה התוכנית לזוז נדמה שאף ליטר דלק טרם נחסך. "הפחתה ב-60% זו אחת המטרות," מאשר רוזנר. "מהפכות כאלה אינן ליניאריות. מה שלקח יותר זמן מהתיכנון זה לייצר תשתיות, מיסוי, רגולציה. עכשיו אנחנו עוברים לשלב של מענקים. רק בסוף השבוע שעבר יצא מכרז של משרד האנרגיה על הנושא של רשת בטחון לתחנות תדלוק בגז טבעי. הכוונה לאפשר לשוק לפעול. גם בתחום הגז הטבעי הדברים זזו לאט. יש עדיין המון מכשולים ובעיות שלא נובעים מחוסר רצון. למשל את קוי הגז הטבעי לא בנו כך שיתאימו לתחבורה אלא למפעלים. לזה צריך למצוא פתרון (שהוא בדרך) אבל עושים הרבה דברים במקביל. רק השנה הוצאו [קולות קורא] למענקים לאוטובוסים חשמליים וגז טבעי."

חצי היום הראשון של הכנס יעסוק בתאי דלק חשמליים, תחום שהתפרץ לאחרונה לכותרות כמו שקורה אחת למספר שנים ואז הוא דועך. אולם הפעם נדמה שכלכלת המימן קופצת מדרגה אחרי ששתי חברות, יונדאי וטויוטה, החלו לשווק מכוניות תאי דלק חשמליים באופן מסחרי (אם כי גם מוגבל בהיקפו) וטויוטה הציגה החודש אוטובוס על תאי דלק חשמליים. "כל שנה לוקחים נושא או שניים ועושים אירוע, side event, יותר מקצועי," מסביר רוזנר את העיסוק בנושא. "השנה ראינו שיש גידול בנושא המימן בעולם וחשבנו שיהיה נכון לתת את החשיפה למה שקורה בתחום הזה בישראל. לכנס יגיעו בכירים האחראים לתחום זה בגרמניה, ארה"ב וקנדה מבחינתנו זה הישג. העולם גדול אבל מעט אנשים מתעסקים בפרויקטים כאלה ואנחנו רוצים לחשוף לחברות הבינלאומיות [את מה שקורה כאן]. השנה חלטנו ללכת על זה."

במהלך הכנס יוענק גם פרס ראש הממשלה לחדשנות בשימוש בתחליפי דלק על שם אריק ושילה סמסון. הפרס, בסך של מיליון דולר (סכום גבוה יותר מפרס נובל) יוענק השנה לשני זוכים פרופ' קנצ'ידיס מאוניברסיטת נורת'ווסטרן בארה"ב ופרופ' גרגורי סטפנופולוס מהמכון הטכנולוגי של מסוצ'וסטס (MIT). פרופ' קנצ'ידיס זכה בזכות פיתוח חומרים ננו-תרמו-אלקטריים (מוליכים למחצה) המשפרים משמעותית את יעילות ההמרה של חום לאנרגיה חשמלית. פרופ' סטפנופולוס שמכהן גם כנשיא האגודה של מהנדסי הכימיה האמריקנית, זכה בפרס על מחקרו פורץ הדרך בתחום ההנדסה המטבולית שתרמה משמעותית לקידום ההנדסה של חיידקים לייצור דלק ביולוגי. אם כך, יש עדיין הצדקה לשם Fuel Choices.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


עשו מנוי לניוזלטר של אוטוניוז
עשו מנוי לניוזלטר וקבלו את כל העידכונים
תודה על עשיית המנוי. עליך לאשר את כתובת האימייל כדי שנוכל לשלחו אליכם. אנא בדקו את האימייל ובצעו את ההוראות.
אנחנו מכבדים את פרטיותכם. לעולם לא נעביר את פרטיכם לצד שלישי
Don't miss out. Subscribe today.
×
×
WordPress Popup Plugin