וינטרקורן מתנצל ועוד לא מתפטר ומניות פולקסווגן ממשיכות לצנוח

אוטוניוז, 22.09.2015 – מניית קבוצת פולקסווגן איבדה היום עוד 14.8% מערכה ונעלה את המסחר בפרנקפורט בשער של 114.59 יורו, בעוד יו”ר הנהלת הקבוצה, מרטין וינטרקורן (Martin Winterkorn) התנצל בסרטון וידיאו על התקלה, אבל סרב לשאת בתוצאות ולהתפטר, ביום ששערוריית גזי הפליטה המשיכה להתרחב. פולקסווגן הודיעה היום שבדו”חות הרבעון השלישי של השנה היא תפריש 6.5 מיליארד יורו, סכום ראשוני לכיסוי נזקים אפשריים מהשערוריה. בנוסף הודיעה החברה שהתוכנה המאפשרת פליטת גזי פליטה מסוג NOx, העומדים בתקן בעת שהמכונית נמצאת בבדיקה, אבל עד פי 40 מהמותר בפעולה רגילה, נמצאת במנועי דיזל מדגם EA 189 המותקנים ב-11 מיליון מכוניות דיזל עם מנועי 4 צילינדרים שיוצרו בשנים האחרונות ושווקו ברחבי העולם.

בארה”ב פולקסווגן זימנה 482,000 מכוניות ממותגי פולקסווגן ואודי לתיקון הליקוי כאשר במקביל החל משרד המשפטים האמריקני לחקור את הפרשה בחקירה שעלולה להסתיים גם בתביעה פלילית נגד החברה.

קנצלרית גרמניה, אנג’לה מרקל, התערבה היום בפרשה ודרשה מפולקסווגן לגלות “שקיפות מלאה” בחקירת הפרשה. במקביל החלו גם שלטונות צרפת ובריטניה לבחון את יצרניות הרכב במדינותיהם. צרפת קראה לביצוע בדיקות ברמה האירופית.

פרופ’ פרדיננד דודנהפר (Ferdinand Dudenhöfer), מומחה גרמני לתעשיית הרכב, אמר לתקשורת הגרמניה שעל וינטקורן להתפטר. לדברי דודנהפר, וינטרקורן, כמי שהיה אחראי למחקר ופיתוח, היה אמור לדעת על הפרשה, או במידה שלא ידע אודותיה הרי שהוא אינו שולט בתחום שתחת אחריותו. בכל אחד משני המקרים, הוא אינו יכול להמשיך ולפעול בהנהלת הקבוצה, לדברי פרופ’ דודנהופר.

הנפילה החדה במניות בפולקסווגן גררה עימה גם ירידה במניות יצרניות רכב נוספות, כאשר מניית PSA, שאחוז ניכר מכלי הרכב אותם היא משווקת מצוידים במנועי דיזל, צנחה בכמעט 9%. מניית ב.מ.וו נפלה ב-5.8% ומניית דיימלר ב-6.1%. מניית רנו נפלה ב-7.1%. ירידות נרשמו גם במניות ספקיות לתעשיית הרכב (Tier 1).

במהלך היום הכחישה פולקסווגן שמועות שוינטרקורן יתפטר מתפקידו ובסרטון וידיאו התנצל יו”ר ההנהלה שאמר שהוא “מצטער ביותר על הבגידה באמון של הלקוחות.” וינטרקורן הבטיח שהחברה תקיים בירור מהיר ושקוף של הפרשה. “החריגות עם המנועים האלה הם מנוגדות לכל דבר שפולקסווגן מייצגת. כדי להבהיר זאת: אסור שבפולקסווגן תקרה אי פעם מניפולציה כזאת פעם נוספת.”

אולם בעוד וינטרקורן מתעקש להחזיק בתפקידו, חברי הדירקטוריון המצומצם של פולקסווגן ופוליטיקאים לא הביעו בו תמיכה פומבית כשהם ממתינים להתפתחויות נוספות.

פולקסווגן הפסיקה לעת עתה לשווק בארה”ב דגמי דיזל של מותגי פולקסווגן ואודי וגם הציעה עזרה פיננסית לדילרים שלה. לקוחות החלו כבר להתארגן להגשת תביעות, אם נגד פולקסווגן ואם נגד דילרים.

לעת עתה אף יצרנית רכב אחרת אינה מעורבת בפרשה, אולם יתכן שיהיו התפתחויות נוספות גם בתחום זה, מאחר שיתכן שהמערכת, או התוכנה, שהגבילה את רמת הפליטה לצרכי מבחנים פותחה ויוצרה ע”י אחת מיצרניות הרכיבים שיתכן וסיפקה אותה גם ליצרניות רכב אחרות. בוש, יצרנית מערכות הפליטה המובילה באירופה, מסרה לסוכנות רויטרס, ששילוב המערכת במכונית היא באחריות היצרנית שגם יכולה לבצע תכנות מחדש של אותה מערכת.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*