רמת אשראי גבוהה ולא ידועה במימון רכישת כלי רכב בשוק הישראלי

  • בסוף יוני הסתכם שיעור האשראי הבנקאי לרכישות כלי רכב ב-9.2 מיליארד ש’.
  • האשראי אינו כולל מימון חוץ בנקאי בגיוס אג”ח והלוואת אחרות.
  • מאות אלפי כלי רכב משועבדים לבנקים ולבעלי האג”חים.

אוטוניוז, 25.10.2019 – בנקים ישראליים העמידו מימון בשיעור של 9.2 מיליארד ש’ למימון רכישת מכוניות פרטיות נכון לסוף יוני האחרון, כך עולה מדיווחי הבנקים. בנוסף לכך חברות כרטיסי האשראי העמידו מימון ישיר לרכישת מכוניות פרטיות בסך 1.7 מיליארד ש’. סכומים אלה מהווים כ-6% מסך האשראי הצרכני של מערכת הפיננסים הכוללת את הבנקים וחברות כרטיסי האשראי, אבל היא רחוקה מלשקף את ההיקף האמיתי של רכישות כלי רכב, חדשים ומשומשים, באשראי. בנוסף לאשראי המוענק ישירות לרכישות כלי רכב, חברות הליסינג מגייסות מדי שנה מיליארדי שקלים באג”ח למימון פעילותן, כלומר מתן הלוואות לרכישת מכוניות, והמערכת הבנקאית מעניקה עוד הלוואות לצרכנים פרטיים שאינן צבועות כהלוואות למטרה מסוימת וחלקן בוודאי זורם לצריכת מכוניות.

האשראי ניתן לרוב כנגד שיעבוד כלי הרכב בשיעור של 70%-100% מערכו. לפי הערכות למערכת הבנקאות משועבדים היום כ-100,000 כלי רכב. אלא שספק אם זה הנתון המלא. השנה למשל ירכשו בישראל מעל 300,000 כלי רכב, רובם בסוגים שונים של אשראי. מאחר שהאשראי הוא למספר שנים הרי שיש לשער שמספר המכוניות המשועבדות הוא גדול בהרבה מ-100,000. חברות הליסינג משעבדות את ציי הרכב שלהן לבעלי האג”ח שהן מנפיקות, כך שגם בעלי האג”ח חשופים במידה ניכרת להתפתחויות בשוק הרכב הפרטי וכתוצאה מכך מתווספים עוד מאות אלפי כלי רכב לאלה המשועבדים לגורמים פיננסיים באופן ישיר.

לפי דיווחים בעיתונות הכלכלית, דה מרקר וגלובס, החשיפה הגדולה ביותר לשוק הרכב היא של קבוצת לאומי, באמצעות בנק לאומי ולאומי קארד שביחד האשראי המוערך שהעניקו לרכישות כלי רכב עומד על כ-4.5 מיליארד ש’. שלוש חברות כרטיסי האשראי האחרות העמידו עוד 1.87 מיליארד ש’ לרכישות כלי רכב, בעוד פעילותן בתחום אשראי צרכני אחר נמוכה יותר.

סך האשראי שהעמידה לאומי קארד לשוק הרכב עמד בסוף ביוני על 32.5% מתיק האשראי של החברה בעוד, ישראכרט, מתחרתה הגדולה העמידה אשראי של 114 מ’ ש’ בלבד, שהיוו 6% בלבד מתיק האשראי הצרכני של החברה, לפי דה מרקר, המדווח שהפועלים וישראכרט, למרות מעורבותם המצומצת בתחום החליטו שלא להרחיב את החשיפה לשוק הרכב ושינו את הסכמי המימון עם יבואניות רכב.

להערכות בכירים אחדים בענף הפיננסים ענף הרכב הוא בטוח יחסית ולכן ההשקעה בו יכולה להעשות במרווחים נמוכים יחסית. היקף הכשל בהחזרים עומד על 0.25% בלבד לעומת כ-1.5% בשוק הצרכני ולכן המרווח הנמוך של עד 2.5% לעומת מרווח של עד 5% באשראי צרכני למשקי בית.

הכנסות האוצר מזנקות

מי שלעת עתה אינה מפסידה מרמות האשראי הגבוהות בתחום הרכב היא קופת האוצר שאליה זורמים במזומן כל הכספים עבור רכישות כלי רכב חדשים. בשנה שעברה עמדו הכנסות האוצר ממיסוי כלי רכב חדשים, לא כולל מע”מ על כ-8.5 מיליארד ש’, בעוד בתשעה החודשים הראשונים של השנה הגיעה גביית מס קניה ל-8.9 מיליארד ש’ גידול של 41.7% בהשוואה לתשעה החודשים הראשונים 2015.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*