ניסאן השלימה רכישת השליטה במיצובישי; גוהן: קבוצת הרכב השלישית בעולם

  • ניסאן השלימה רכישה של 34% ממניות מיצובישי תמורת 2.3 מיליארד דולר.
  • החברות יבצעו סינרגיות נרחבות בתחומי מו”פ, ייצור ורכש.
  • גוהן יכהן כיו”ר מיצובישי בנוסף לתפקידיו כיו”ר ו-CEO של רנו וניסאן.
קרלוס גוהן במסיבת העיתונאים אתמול בטוקיו (צילום מסך, ניסאן)
קרלוס גוהן במסיבת העיתונאים אתמול בטוקיו (צילום מסך, ניסאן)

אוטוניוז, 21.10.2016 – מיצובישי צורפה אתמול (ה’) לברית רנו-ניסאן, כאשר ניסאן השלימה את רכישת השליטה בחברה היפנית המפסידה. שלשום עידכנה מיצובישי את המשקיעים שהיא צופה הפסד של 2.4 מיליארד ד’ בשנת הכספים הנוכחים, לעומת צפי קודם להפסד של 1.4 מיליארד ד’. הצפי להפסד השנתי הצפוי לא הפחית את התלהבותו של גוהן. ניסאן רכשה 34% ממניות מיצובישי תמורת 237 מיליארד ין יפנים (2.3 מיליארד ד’). לפי החוק היפני החזקה של מעל לשליש במניות חברה מאפשרת הטלת ווטו על החלטות הדירקטוריון, כך שלמעשה ניסאן רכשה את השליטה המלאה במיצובישי כשבעלי המניות העיקריים האחרים מחזיקים בנתחים קטנים יותר. קרלוס גוהן הבוס הבלתי מעורער של רנו וניסאן, התמנה לתפקיד בכיר נוסף, יו”ר מועצת המנהלים של מיצובישי, כשיחליף את אוסמו מאסוקו בתפקיד. אולם מאסוקו התבקש ע”י גוהן להישאר בתפקיד ה-CEO. מאסוקו נחשב כמי שחילץ את מיצובישי מהפסדים של שנים, קיצץ בתקציבים, שינה סדרי עדיפויות וסגר מפעל מפסיד בארה”ב. גוהן אמר שהוא עמד על כך שמאסוקו, שאמר אחרי גילוי פרשת זיוף נתוני צריכת הדלק של מיצובישי, שיפרוש מהתפקיד אחרי שתמונה הנהלה חדשה, יישאר בתפקיד, בין השאר כדי להראות שניסאן אינה משתלטת על מיצובישי והאחרונה אינה הופכת לחברה בת. בנוסף לגוהן התמנו עוד 3 בכירים מניסאן למועצת המנהלים של מיצובישי וטרבור מאן, מנהל הביצועים של הראשי (Chief Performance Officer) של ניסאן יתמנה למנהל התפעול (COO) של מיצובישי.

גוהן ימשיך לכהן כיו”ר ו-CEO של מיצובישי ושל ניסאן אבל התמנה לו CEO משותף שיאפשר קבלת החלטות מהירה. גוהן אמר שהוא ידריך את מאסוקו, ה-CEO של מיצובישי, בנבכי הברית רנו-ניסאן וגם חברות נוספות בחברה כמו AvtoVaz הרוסית ודונגפנג הסינית, כדי להפיק את מירב התועלת מהסינרגיות.

“היום הברית הגלובלית שלנו הגיעה לנקודת מפנה. עם מיצובישי לברית יהיה יתרון גודל על מרבית יצרניות הרכב ללא כל מגבלה ביחס לאף אחד,” אמר גוהן במסיבת עיתונאים. “אנחנו מחוייבים לסייע למיצובישי מוטורס בבניה מחדש של אמון הלקוחות, זו הקדימות שלנו תוך כדי שאנחנו גם נשיג סינרגיות ופוטנציאל גידול ביחסים המורחבים שלנו.”

בהצהרה לעיתונות אמר גוהן שכעת ניסאן הופכת לקבוצת הרכב השלישית בגודלה בעולם.

גוהן העריך שהסינרגיות בין החברות יניבו לניסאן חסכון של 24 מיליארד ין (כ-240 מ’ ד’) ב-2017 (בנוסף על 250 מ’ ד’ חיסכון למיצובישי), ו-60 מיליארד ין ב-2018 ובשנים שאחר כך.

תחומי שיתוף הפעולה בין מיצובישי לניסאן צפויים להיות ייצור ורכש משותפים, שיתוף בפלטפורמות, בטכנולוגיה ובמו”פ. ניסאן ורנו ייהנו ממערכת הפלאג-אין הייבריד שמיצובישי פיתחה וניסאן תתחיל למכור מיניוואנים של מיצובישי שיעברו מיתוג כניסאן בדרום מזרח אסיה.

מאסוקו, ה-CEO של מיצובישי, העריך שכתוצאה מהברית החדשה מיצובישי תחסוך כ-250 מ’ ד’ כבר ב-2017 ותגדיל את הרווח התפעולי ב-1% בשנה הבאה וב-2% ב-2018.

“מה שראינו היום הוא פרי תלוי נמוך. והוא כבר גדול מאד,” סיכם גוהן את יום העסקים שבמהלכו לקח חלק בשתי מסיבות עיתונאים, בראשונה בתפקידו החדש כיו”ר של מיצובישי (שעדיין זקוק לאישור הדירקטוריון) ובשניה כיו”ר ניסאן. גוהן הירבה להשתמש במונח “פירות נמוכים” ופירט שאלה הם החסכונות הגבוהים הצפויים מהסינרגיות הרבות של הברית החדשה. אולם עבור ניסאן בפרט ורנו-ניסאן בכלל מיצובישי היתה פרי תלוי נמוך וגדול מאד שאותו גוהן, אשף שיקום החברות וחילוצן מצרות פיננסיות, לא יכול היה להחמיץ.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*