- בתפקידו כחברה הנהלת פורשה SE מולר הסתיר מידע ממשקיעים על פרשת הדיזלגייט.
- בעת שכיהן כמנהל מוצר בקבוצת פולקסווגן, השתתף מולר בישיבה שבה אושרה תכנית הרמאות.
- פולקסווגן ממשיכה לטעון שמולר, ואף מנהל בכיר אחר, לא ידע מאום על התכנית.
אוטוניוז, 18.05.2017 – מתיאוס מולר, יו”ר הנהלת קבוצת פולקסווגן, נחקר השבוע בחשד שלא הזהיר משקיעים מפרשיית הדיזלגייט. מולר נחקר בתפקידו כחבר הנהלת פורשה SE, חברת האחזקות של משפחת פורשה, השולטת דרכה בקבוצת פולקסווגן. התביעה הגרמנית ערכה חיפושים במשרדו ובמשרדי בכירים אחרים בפולקסווגן.
לפי דיווח של הניו יורק טיימס מולר אמור היה לדעת על הפרשה זמן רב קודם לכן, כבר ב-2007, כאשר היא החלה להתפתח למימדים תעשייתיים. באותה תקופה היה מולר מנהל המוצר בקבוצת פולקסווגן והוא, ביחד עם מרטין וינטרקורן, יו”ר ההנהלה שקדם לו ושהתפטר כאשר פרשת הדיזלגייט פרצה, בספטמבר 2015, נכחו בישיבה בנובמבר 2007, שבה אישרו הבכירים את התכנית לזיוף נתוני הפליטה ממנועי הדיזל ושימוש ב-defeat device.
אישור מהדרגים הבכירים
לפי הדיווח מהנדסים בקבוצה דרשו אישור מהדרגים הבכירים לביצוע הפעולות הבלתי חוקיות. לפגישה בנובמבר 2007 הוכנו שתי מצגות, בהם הוצגו פרטי תכנית הרמאות, שנשלחו למשתתפים באימייל. בסיומה של הפגישה אושרה התכנית, אולם לדברי פולקסווגן, אף אחד משני המנהלים הבכירים לא ראה את המצגת ושניהם הכחישו שפעלו בניגוד לחוק.
לעומת זאת שון, אף. קוקס, שופט בבית המשפט הפדרלי בדטרויט, ארה”ב, כתב ש”זה מקרה של רמאות מכוונת ומאסיבית שבוצעה ע”י הנהלת פולקסווגן. אנחנו לא יודעים עד כמה רחוק זה מגיע. אנחנו מקווים שמשרד המשפטים ימצא ויתבע את האחראים.”
בתזכיר בסיומה של הישיבה נכתב משפט קצר וסתום, שרק מי ששמעו את פרטי הישיבה יכולים לפענחו: “המצב ביחס לטכנולוגיה הוכר, והיישום של הצעדים שהוצגו אושר.”
לחקירה החדשה יש חשיבות רבה משום שמשקיעים תובעים את פולקסווגן ופורשה בגין הירידה בערך המניות של הקבוצה בעקבות חשיפת פרשת הדיזלגייט. מומחים מעריכים שתביעות אלה יכולות להסתכם ב-10 מיליארד יורו. עד כה פרשת הדיזלגייט עלתה לקבוצת פולקסווגן מעל 25 מיליארד ד’.
עד כה ההאשמות נגד מולר נראות חלשות למדי, אם הן יסתכמו רק בהעלמה לכאורה של מידע ממשקיעים וגם זאת בתפקידו בחברת פורשה SE. אולם במידה ויוכח שלמולר היה מידע מוקדם על תכנית הרמאות ושהוא היה מודע לה לאורך השנים, גם כאשר כיהן כ-CEO של חברת פורשה, לפני שזו הפכה לחלק מקבוצת פולקסווגן, ושגם במנועי מכוניותיה הותקן ה-defeat device, יתכן שפולקסווגן תצטרך לחפש יו”ר הנהלה חדש.
תגובה