מחקר: שימוש בביו-אנרג’י אינו מייקר מוצרי המזון בעולם

אוטוניוז, 16.06.2016 – השימוש בחומרי ביו-אנרגיה, המופקים מתבואות כתירס וקנה סוכר להזנת מכוניות, אינו סותר אספקת מזון סדירה ובמחיר סביר לאוכלוסיה ואינו גורם לייקור מוצרי המזון, כך קובע מחקר מטעם ארגון IFPRI (מכון בינלאומי למחקר מדיניות מזון). קביעה זו סותרת הנחות קיימות, לפיהן שימוש בגידולים חקלאיים לייצור דלקים לכלי רכב מגדיל את הביקוש למוצרים חקלאיים אלה, מקטין את ההיצע שלהם ולכן מייקר אותם, ייקור המורגש בייחוד במדינות מתפתחות. המחקר מומן בחלקו ע”י משרד האנרגיה האמריקני.

הדו”ח מזהה צעדים מדעיים שיכולים להבטיח ניהול נכון ובר קיימא של ביופיולס המופקים מגידולי מזון ומקורות טבעיים. “הדו”ח הזה …. סיכם את הידע הקולקטיבי שלנו וההבנה כיצד קידום המטרות של גישה לאנרגיה נקיה ואמינה הולכות יד בדי עם מאמצים להתגבר על העוני ולמחוק את הרעב,” אמר סיוא מסאנגי, חוקר בכיר במכון. לדבריו יתכן שאין קשר הדוק כמו שאנשים חושבים עליו בין מחירי סחורות וביטחון אנרגטי, דיווחה רויטרס.

המחקר קובע שיש לנתח את השפעות השימוש בביופיול ברמה מקומית, במקום לעשות הכללות גלובליות, כדי להגיע למסקנות שיתאימו לכל אזור ואזור. “זו טעות להתעלם מעלויות מקומיות ומיתרונות לביופיולס בהתבסס על הערכות כלליות עם דגמים גלובליים,” אמר קיית’ קליין, המחבר המוביל של הדו”ח. “מידע אמין אודות ההשפעות הוא חיוני, אבל היה חסר בוויכוחים אודות מזון-ביופיול-אקלים.”

חורחה אנטוניו הילברט, שותף אחר למחקר, טען שמקורן של דעות שליליות רבות על בטיחות המזון והשפעת הביופיולס עליו מקורו בפרשנות לקויה של המונחים והדגמים שעליהם נבנו ההנחות שהובילו למסקנות אלה.

בסיכומי הדו”ח יש המלצות כיצד לטפל בביו-אנרגיה כך שתקדם גם יכולת ייצור מזון. לדברי המחקר חלק גדול מצרכי אנרגיה של מדינה יכול להיות מופק מביומסה ושיפור ייצור המזון. לדברי החוקרת הברזילאית גלאוסיה סוזה, מאוניברסיטת סן פאולו, בברזיל הוכח שמדיניות נכונה בגידול קנה סוכר והשימוש בו לדלק למכוניות, הוא אפשרי ומביא תועלת לכל הצדדים. “תכנית האתנול מסוכר הקנה של ברזיל הדגימה במשך 40 שנה הליך של בקרה מתמשכת, למידה והסתגלות ושניתן לחבר בין גידול בתמריצים עבור שיקום אדמה ושירותי אקוסיסטם עם ביטחון מזון והפחתה של העוני,” אמרה סוזה.

ביקורת

לפי הדו”ח בשנת הבצורת של 2012 בארה”ב קוצץ ייצור התירס ומפעלי אתנול סגרו, אולם במחירי המזון לא חל שינוי ניכר. בעבר פוליטיקאים בכירים בארה”ב ביקרו את התכנית לייצר ביופיולס מגידולי שדה. לדברי מתנגדים לתוצאות המחקר אדמות בור הוסבו לגידול המשמשים לביופיולס. “מרבית הביופיולס עשויים ממזון, כמו תירס או סויה, המתחרים על מזון וייצור חיות למזון. לזה יש בסופו של דבר השפעה גדולה על השווקים, אמר אמילי אקסידי, אנליסטית מ-Environmental Work Group, דיווחה סוכנות רויטרס.  הארגון הוא מבקר קבוע של ה-(Renewable Fuel Standard (RFS תקן שנוצר ב-2005 במטרה להקטין את התלות של ארה”ב ביבוא דלק ולחתוך בפליטות גז חממה.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*