האם טראמפ ישנה את עמדתו ויפגע בתעשיית האתנול?

  • קרל איקאן, המשקיע המפורסם, מרוצה מהמינוי לראשות ה-EPA.
  • איקאן, בעלים של בתי זיקוק, מקווה לשינוי ברגולציית המסחר בקרדיטים של אתנול, הפוגעים לדבריו בבתי זיקוק עצמאיים.
  • במהלך הבחירות הבטיח טראמפ לבוחרים במדינות מגדלות תירס שהוא לא יפגע בתעשיית האתנול.

אוטוניוז, 28.12.2016 – האחת החידות הגדולות, ויש חידות רבות סביב נשיאותו העתידית של דונלד טראמפ, היא יחסו לסוגיות אנרגיה. במהלך הקמפיין תקף טראמפ נגד טד קרוז, אחד מיריביו על המועמדות לנשיאות במפלגה הרפובליקנית, והאשים אותו שבמידה והוא ייבחר לנשיא, הוא יחסל את תעשיית האתנול, האחראית לאחוז ניכר של אספקת דלק למכוניות בארה”ב בתצורת ביופיול. טראמפ טען זאת במהלך הקמפיין באייוה, מדינה חקלאית שבה מגדלי התירס נהנים מסובסידיות נדיבות, כאשר הם מגדלים תירס עבור תעשיית האתנול והביופיול. טראמפ האשים את קרוז, סנטור  מטקסס, שהוא נתמך ע”י תעשיית הנפט שמרכזה בטקסס ושהוא לא יהסס לחסל בתוך זמן קצר את תעשיית האתנול, הפוגעת באופן טבעי במפיקות הנפט ובבעלי עניין נוספים בתעשיה, כבעלי בתי זיקוק.

אולם השבוע אחד מבעלי בריתו הותיקים של טראמפ, המשקיע קרל איקאן, מי שלפני הבחירות היה מועמדו של טראמפ לתפקיד שר האוצר, וכעת משמש כיועץ מיוחד לטראמפ, יצא נגד תעשיית האתנול ואמר “שיש אנשים בקבוצת טראמפ המאמינים שאתנול עצמו מסייע מעט מאד” ושמסחר בקרדיטים של אתנול, RINs, הוא “בור ספיגה שחור, אם היה כזה אי פעם.” איקאן עצמו הוא בין השאר, בעלים של בתי זיקוק ומעורב גם בעסקי אנרגיה נוספים. לכן אין גם פלא שהוא מרוצה מהמינויים של טראמפ לתפקידי מפתח בתחום האנרגיה והחשוב שבהם מינויו הצפוי של סקוט פרויט לעמוד בראש הסוכנות להגנת הסביבה, EPA, בממשל החדש. פרויט, המכהן כתובע הראשי של אוקלהומה, מדינת נפט ידועה, ידוע כתומך נלהב בתעשיית האנרגיה המסורתית ומתנגד חריף לרפורמות בתחום האנרגיה שממשל אובמה ניסה ליישם בשנים האחרונות, ביניהן הגברת השימוש בביופיול. בלומברג דיווחה שאיקאן, שבשנה האחרונה הירבה לתקוף את ה-EPA בגלל עלויות גדלות שנבעו מרגולציה סביבתית מחמירה יותר, שיבח את המינוי ואמר שהוא יעץ לטראמפ למנות את פרויט לתפקיד.

הסטת נטל הקרדיטים

למעשה, לפי הדיווח בבלומברג, איקאן אינו מעונין דווקא בביטול המסחר ב-RINs, הקרדיטים הניתנים למי שמייצרים דלק מעורב באתנול, והנמכרים לביתי זיקוק שאין להם את הציוד לבצע עירוב של מתנול בדלק כפי שנדרש בתקנות, אלא להסיט את המסחר בקרדיטים לרמה של משווקים באופן שלא יפגע בבתי הזיקוק. בתי זיקוק שבהם לאייקאן יש מניות, רכשו השנה קרדיטים בסכום של 250 מ’ ד’, מאחר שאין להם את היכולת לבצע עירוב של מתנול בדלק, כפי שהוא נקבע בתקנות פדרליות ע”י ה-EPA.

חברת בתי הזיקוק העצמאית הגדולה ביותר בארה”ב, Valero Energy Corp., הביעה שביעות רצון ממינויו של פרויט. השנה רכשה החברה קרדיטים בסכום של 850 מ’ ד’. הבעיה היא פחותה בהרבה אצל חברות האנרגיה הגדולות שבבעלותן גם בתי זיקוק המסוגלים לערבב אתנול בדלק ומבצעים מסחר בקרדיטים בין בתי זיקוק שונים שבאותה בעלות. אולם לדברי החברות העצמאיות, העדר שינוי בשיטת המסחר בקרדיטים עלול לחסל את בתי הזיקוק העצמאיים וליצור קרטל של בתי הזיקוק שבבעלות חברות האנרגיה הגדולות.

ב-23 בינואר, שלושה ימים אחרי שטראמפ יושבע כנשיא, אמורה ה-EPA להחליט האם לשנות את הנטל של הקרדיטים לעבר שחקנים אחרים בשרשרת אספקת הדלק ולהוריד את הנטל מבתי הזיקוק. הסיכוי לביטול הקרדיטים ולשינוי תקנות המחייבות שימוש באתנול נראה נמוך בגלל הלובי החקלאי החזק. אולם טראמפ הוא בלתי צפוי ולא ברורה היכולת שלו לקבל החלטה מושכלת.

טראמפ שהודיע באיווה שישנה את מנדט האתנול, וזכה שם בבחירות המוקדמות למועמדות לנשיאות וגרף את המדינה בבחירות הכלליות, כשם שזכה במרבית המדינות החקלאיות המגדלות תירס לאתנול, עשוי כעת, לשנות את עמדתו, אם מינויו של פרויט בעידודו של איקאן, מעידים על הכיוון של הממשל החדש.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*