אוטוניוז, יעקב צלאל 21.08.2016 – שוק ההייטק הישראלי רותח ובשנה האחרונה זוכות לחשיפה מרכזית החברות שמנסות לחדור לתעשיית התחבורה והרכב. SAIPS נמכרה לפורד בכמה עשרות מיליוני דולרים, Otto (אמנם לא ישראלית, אבל ישראלי נמנה על מייסדיה והיא גם דוגמה טובה) נמכרה לאובר תמורת 680 מ’ ד’. אלה סכומים נאים לחברות שרק לפני שנה או שנתיים לא היו קיימות, אבל אלו הם סכומים זניחים בהיקפיה של תעשיית הרכב והם מעידים על כך שהצלחתה של מובילאיי היתה חד פעמית.
ההצלחה של מובילאיי הגיעה אחרי יותר מעשר שנים של השקעה במחקר ופיתוח ובשיווק בעיקר באפיק האפטרמרקט ובמערכת שמטרתה העיקרית היתה בטיחות. אף אחד לא דיבר אז על מכונית אוטונומית. מובילאיי היתה פורצת דרך לא רק בטכנולוגיה אלא גם ברעיון ובתפיסה.
אבל לפני מספר שנים חל המפנה, תעשיית הרכב פנתה לכיוון חדש, שימוש במכשור לנהיגה אוטומטית. למובילאיי, עם טכנולוגיה מתקדמת שהתבססה על מחקר מדעי בסיסי של פרופ’ אמנון שעשוע, ממייסדי החברה והיום עדיין יו”ר ו-CTO היתה יתרון טכנולוגי. אולם, מה שהקפיץ את מכירות החברה היתה ההחלטה לחייב את יצרניות הרכב להשתמש באביזרי בטיחות כדי להשיג דירוג טוב במבחני בטיחות, מוצרים שמובילאיי היתה יכולה לספק להם במחיר נמוך. חברות ענק כמו בוש, קונטיננטל, דלפי, ווליאו ואחרות לא התמקדו בתחום של פיענוח ראיה, ונותרו מאחורי מובילאיי שהיתה מוכנה עם מוצר שפותח ושווק בשוק האפטרמרקט ועבר בהצלחה הסבה לשוק ה-OEM. מכירות מובילאיי זינקו והחברה ביצעה לפני שנתיים IPO. מאז מנייתה זינקה ושווי החברה הגיע בשלבים מסויימים ל-12 מיליארד ד’.
SAIPS, שלפי ההגדרות המופיעות באתר החברה עוסקת בתחומים מקבילים אם לא זהים לאלה של מובילאיי, נמכרה לפורד תמורת כמה עשרות מיליוני דולרים, לפי דיווחי המדיה, סכום זניח בהשוואה לשווי השוק של מובילאיי, אבל אקסיט מהיר. Otto נמכרה לאובר תמורת 680 מ’ ד’, סכום חסר משמעות בתעשייה התובלה הכבדה, שרק בארה”ב מגלגלת מאות מיליארדי דולרים בשנה. למייסדי Otto זה אקסיט נאה לחצי שנה של עבודה (למען הדיוק הם עבדו על זה מספר שנים כשכירים בגוגל ובחברות נוספות) אבל רק שבריר מהערך הצפוי למיזם בעוד מספר שנים, אם אכן יש מאחוריו משאית אוטונומית שתוכל לחרוש את כבישי ארה”ב ללא נהג.
רכישת של SAIPS ע”י פורד עתידה להציב תחרות למובילאיי שהיום מחזיקה לפי הערכות ב-80% ויותר משוק חיישני הראיה ושוויה הנוכחי, החלומי, נגזר גם מפיתוחים חדשים ומשיתופי פעולה כמו זה שנחתם לאחרונה עם ב.מ.וו ואינטל. מובילאיי היתה כבר יקרה מדי מכדי שב.מ.וו תרכוש אותה, אבל SAIPS רק בתחילת דרכה, היתה חלשה מדי מכדי להישאר עצמאית. לאורך כמה זמן תוכל מובילאיי להיוותר עצמאית, לפי שתבלע בחברה כמו דלפי, עימה יש לה שיתוף פעולה מתמשך, זו כבר שאלה אחרת.
SAIPS ו-Otto הן רק שתי דוגמאות בולטות במגמה הלוהטת הנוכחית של תעשיית הרכב. גורלן של הטכנולוגיות והרכישות יתברר רק בשנים הקרובות. אבל מה שברור הוא שחברות התחבורה הגדולות (ואובר בסופו של דבר היא חברת תחבורה) וליצרניות הרכב יש כיסים עמוקים שיכולות להמר על כל סטארטאפ, לחזק את יכולתן הטכנולוגית וגם למנוע תחרות בעתיד.
תגובה