בלוג העורך: החוזה עם ווליאו, הדרך של מובילאיי להשתלבות בתעשיית הרכב

ווליאו מובילאיייעקב צלאל 17.03.2015 – לפני שנה וחצי, בתערוכת פרנקפורט האחרונה, שאלתי את אלמר דגנהארט (Elmar Degenhart), הבוס של יצרנית הרכיבים הגדולה קונטיננטל, המפתחת מערכות לנהיגה אוטונומית, האם הוא שקל לרכוש את מובילאיי. באותה תקופה הוערכה החברה הישראלית ב-1.4 מיליארד ד’. דגנהארט גיחך, ואמר שהערכה זו היא היא מופרזת ושאין לו כוונה לרכוש את החברה. דגנהארט, כמקבילים לו בתעשיית הרכב, עוסק יותר בריאליה ופחות בחלומות.

פחות משנה אחר כך מובילאיי ביצעה IPO בניו יורק ונסחרת היום לפי ערך של כ-9 מיליארד ד’. כעת מר דגנהארט לבטח לא ירכוש את מובילאיי.

מובילאיי יצאה החודש בשתי הודעות שהבהירו במידה מסוימת את כוונותיה של החברה לשנים הקרובות. באחת היא בישרה על סדרת צ’יפים חדשה, EyeQ4 ובשניה היא הודיעה על שיתוף פעולה עם ווליאו הצרפתית, מחברות ה-Tier 1 הגדולות בעולם, שתפתח מוצרי בטיחות ונהיגה אוטונומית על סדרות הצ’יפים של מובילאיי. שתי ההודעות, האחת טכנולוגית והשניה מסחרית, מסירות במקצת את מעטה החשאיות על כיווני הפעילות של החברה.

עד לשתי ההודעות האחרונות אפשר היה לראות במובילאיי מיקוד עסקי שהזכיר במקצת, ולהבדיל,את המיקוד העסקי של הנרי פורד ה-I. מובילאיי, אמרו ראשיה, תספק את המוצר הטוב ביותר במחיר הנמוך ביותר. פורד בזמנו ייצר רק דגם אחד בצורה אחת, בצבע אחד, ללא הסירבול הכרוך בייצור דגמים מרובים, שנמכר במחיר הנמוך ביותר, בעשרות אחוזים ממתחריו. כך הפך המודל T לדגם המצליח ביותר בהיסטוריה. בשנותיה הראשונות הנרי פורד גם פעל לרכז את מירב אמצעי הייצור בתוך החברה, במקום לבזרם בין ספקים רבים.

פורד מודל T. דגם אחד פשוט וזול (פורד)
פורד מודל T. דגם אחד פשוט וזול (פורד)

ההתמקדות הראשונית של מובילאיי בסגמנט אחד בלבד של מערכת ADAS, front-facing camera, העניקה לה, יתרון משמעותי על פני יצרניות Tier 1 וותיקות וידועות כמו בוש, קונטיננטל, ג’ונסון קונטרולס וגם ווליאו. חברות ענק אלה לא מיקדו את מאמציהם בסגמנט הצר בו פועלת מובילאיי והשקיעו מאמצים ואמצעים רבים גם בפיתוח מערכות רדאר ואמצעים נוספים, שעלותם גבוהה בהרבה מזו של מצלמה, האינטגרציה שלהם מורכבת יותר ולכן מחיריהם גבוהים יותר. לכן לצד היכולת הטכנולוגית הגבוהה של מובילאיי בתחום צר, היא נהנתה מהפיזור הטכנולוגי והעדר המיקוד של יצרניות ה-Tier 1 הגדולות.

עם ההכרזה על ה-EyeQ4 סטתה מובילאיי במידה מסוימת מהתמקדות בשוק הזול וההמוני, כאשר היא מציעה מוצר בכמה רמות ביצועים ובכמה רמות מחירים. יש בכך כמובן הגיון רב, צ’יפ אינו מכונית וראשית המאה ה-21 אינה תחילת המאה ה-20. במובילאיי מחפשים לתת תשובות לכל הסגמנטים שבשוק וגם לחסום מתחרים, ובעת שהצ’יפים מהדורות הקודמים, שעד כה שמשו למכוניות פרימיום, ירדו למכוניות עממיות יותר, הצ’יפים החדשים והמתוחכמים יותר, המשלבים גם יכולת עיבוד נתוני רדאר, LIDAR ומצלמת טריפוקאל, יותקנו במכוניות פרימיום ובעתיד ימצאו את דרכם גם למערכות במכוניות זולות יותר. הצ’יפ החדש נועד לכן להתחרות באופן ישיר בפיתוחים של חברות גדולות מווליאו, כמו בוש וקונטיננטל.

מ-Tier 1 ל-Tier 2

בשבוע שבו פורסמה הידיעה על החוזה עם ווליאו שוויה של החברה הצרפתית עמד על כ-12 מיליארד ד’ בעוד שוויה של מובילאיי עמד על כ-8 מיליארד ד’ (מאז ה-15 באוקטובר האחרון מניית ווליאו כמעט הכפילה את מחירה, ביצועים טובים בהרבה מאלה של מניית מובילאיי).

מעשית החוזה עם ווליאו מוריד את מובילאיי מדרגה של ספקית ציוד Tier 1, כפי שהיא הגדירה את עצמה עד כה, ל-Tier 2. מעתה ווליאו תפתח על השבבים של מובילאיי מוצרים שימותגו כ’ווליאו’ והחברה הצרפתית תשווק אותם ליצרניות הרכב, ללא מעורבות של מובילאיי. זהו מהלך העסקים הרגיל בתעשיית הרכב, שבו לצרכן הסופי אין שום מושג מה מסתתר מאחורי לוח המחוונים.

המעניין בהודעה לעיתונות המשותפת עם ווליאו הוא ההתייחסות למערכות של מובילאיי כ-front-facing camera כלומר מצלמה-צופה-קדימה. בקביעה זו יש למעשה ציון של המגבלה של מערכת מובילאיי, ששלא כמערכות רדאר ו-LIDAR, אינה מסוגלת לבצע מיפוי 360 מעלות מסביב לכלי הרכב. בתחום הזה, של מצלמה-צופה-לפנים לווליאו אסור יהיה לשתף פעולה עם אף גורם אחר, אולם לא נראה שהוטלה כל מגבלה על מובילאיי לשיתוף פעולה עם גורמים אחרים.

תחום נוסף של שיתוף פעולה בין שתי החברות הוא פיתוח הצעת מוצר חדשה לשוק הנהיגה האוטומטית. במקרה הזה מצויין שזהו exclusive cooperation. אם זהו אכן שיתוף פעולה בלעדי, שלאף אחת מהחברות לא תהיה אפשרות לפרויקט דומה עם גורם אחר, נראה שיש בכך מגבלה על מובילאיי, אם כי אפשר לשער שראשי החברה יודעים מדוע הם לקחו, אם לקחו, עליהם מגבלה כזאת, מה גם שלא מדובר במוצר אלא ב”הצעה למוצר”.

ההסכם עם ווליאו הוא אבן דרך חשובה בחייה של מובילאיי, המעיד על עוצמה טכנולוגית אבל גם על הצורך ליצור קשר ארוך טווח עם יצרן Tier 1 מוביל, שלו נגישות גבוהה יותר ועל בסיס קבוע ורחב ל-OEMs. עד כה נראה שמובילאיי פעלה על סמך פרוייקטים פרטניים מול OEMs ו-Tier 1. כשווליאו תשלים פיתוח מערכות מבוססות EyeQ4, אלה יהיו מערכות מדף שלקוחות יוכלו לרכוש ביתר קלות ובעלות נמוכה יותר.

החלטות רגולטוריות

חלק עיקרי מהנסיקה של מובילאיי בשנתיים האחרונות, ושממנה גם נגזר שוויה הבורסאי, כ-8 מיליארד ד’, נובע מהחלטות רגולטוריות, המחייבות התקנת מערכות בטיחות במכוניות. עלותה הנמוכה של המערכת של מובילאיי הבטיחה לה לכן עסקים רבים עם OEMs, בעוד שבעבר החברה מכרה בעיקר באפטרמרקט. עבודה מול OEMs אפשרו לחברה לחסוך מדי שנה מיליוני דולרים בהוצאות שיווק ומכירות.

לכן הקשר עם ווליאו, שתפתח מוצרים המבוססים על הטכנולוגיות של מובילאיי ותשווק אותם ל-OEMs. זהו עוד צעד בדרך להשתלבות בתעשיה האוטומוטיבית המסורתית.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*