אתגר חדש לשליטתו של גוהן ברנו-ניסאן

  • משקיעים אקטיביסטיים תובעים לבחון פגיעה בזכויות בעלי מניות רנו.
  • גוהן שולט בקבוצת רנו-ניסאן על כל הסתעפויותיה במשך יותר מעשור.
  • לממשלת צרפת 20% ממניות רנו.

אוטוניוז, 05.06.2017 – קרלוס גוהן, הבוס של קבוצת רנו-ניסאן על כל הסתעפויותיה, איש העסקים עם המספר הרב ביותר של תפקידים במספר הרב ביותר של חברות, בתעשיית הרכב, עומד במרכזן של תלונות שהוגשו לרגולטור של השוק הצרפתי ע”י משקיעים אקטיביסטיים, הטוענים שבתפקידיו המרובים גוהן נתון בניגודי אינטרסים מה שגורם לעבירות של שלטון תאגידי, כך מדווח אוטומוטיב ניוז יורופ. במכתב המשתרע על 24 עמודים ל-AMF, טוענים הארגונים שבמשך שנים רנו אינה מדווחת באופן מספק לבעלי המניות על העברת היכולת לקבלת החלטות ל-Renault-Nissan BV, גוף משותף לשתי החברות הרשום בהולנד. על המכתב חתומים RAIR, התאחדות של קרנות פנסיה צרפתיות ו-CtW, משקיע אמריקני.

“אנחנו מאמינים שחקירה נדרשת בדחיפות כדי לשמר את הזכויות של בעלי המניות ברנו,” אמר דיטר ווייצנגר, מנהל ב-CtW.

מאז 2005 גוהן מכהן נשיא ו-CEO של רנו, כיום הוא גם יו”ר ניסאן כאשר עד לפני מספר חודשים היה גם ה-CEO של הקבוצה במשך שנים ארוכות. גוהן מכהן גם כ-CEO של הברית רנו-ניסאן, יו”ר מיצובישי, שאת השליטה בה רכשה רנו בשנה שעברה, בשנים 2013-2016 הוא כיהן כיו”ר אווטו-וואז הרוסית, הנמנית על קבוצת רנו.

רנו

במהלך השנים שלט גוהן בברית רנו-ניסאן ובכל הסתעפויותיה ביד רמה כשלעיתים הוא נתקל בהתנגדות ממשלת צרפת לפעולותיו. כך למשל עמנואל מאקרון, כיום נשיא צרפת, בעת שהיה שר האוצר בממשלו של פרנסואה הולנד, ביקר את התנהלותו של גוהן בעת שהתנהל מאבק שליטה בין רנו לממשלת צרפת ב-2015. ממשלת צרפת מחזיקה ב-20% ממניות רנו, מצב שאינו לשביעות רצונו של גוהן. לפני הבחירות לנשיאות צרפת רמזה ממשלת צרפת שהיא עשויה להתנגד לתשלום לגוהן מרנו וניסאן, שבשנה שעברה עמד של 17.5 מ’ ד’. אולם בשנה שעברה בעלי המניות פסלו את חבילת התשלום של גוהן. האסיפה הכללית השנתית של רנו תערך ב-15 ביוני.

רנו-ניסאן הקימה כבר ב-2002, חברת הולנדית RNBV, שאליה, לפי טענות מבקריו של גוהן, היא מעבירה בהדרגה את השליטה בקבוצה כולה. מבקריו של גוהן טוענים שהוא מבצע צעדים אלה “ללא מכניזם של בקרה תאגידית או הגנה לבעלי מניות רנו.”

ה-AMF, הגוף המפקח על השוק הצרפתי, לא אמר כיצד לדעתו לטפל בתלונה.

רנו-ניסאן נחשבה בשנים האחרונות כקבוצת הרכב הרביעית בגודלה בעולם לפי היקף מכירות, אולם בעקבות רכישת מיצובישי השליטה במיצובישי בשנה שעברה ומכירת אופל ע”י ג’נרל מוטורס לקבוצת PSA, היא עתידה להפוך לקבוצת הרכב השלישית בגודלה.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*