תחבורה ציבורית: דן תקבל עוד 21 אוטובוסים חשמליים, אבל לא תוכל להפעילם

  • תשתית טעינת האוטובוסים החשמליים הראשונים של דן אינה מתאימה לאוטובוסים החדשים.
  • האוטובוסים החדשים צפויים להגיע בתוך מספר שבועות.
  • הקמת עמדות הטעינה מחייבת פעולות ביורוקרטיות מורכבות.
אוטובוס חשמלי של הייגר בעמדת טעינה (יח"צ)

אוטוניוז, 19.09.2017 – חברת דן, מפעילת התחבורה הציבורית בגוש דן, אמורה לקבל בשבועות הקרובים 21 אוטובוסים חשמליים מתוצרת הייגר. אולם לפחות בשבועות הראשונים החברה לא תוכל להפעיל אף אחד מהם בגלל העדר תשתית. האוטובוסים הינם מדגם חדש ומצוידים במערכת חשמל חדשה שאינה יכולה להיטען מהתשתית שהוקמה לטעינת חמישה האוטובוסים החשמליים של הייגר שכבר פועלים ברחובות תל אביב.

קיבולת הסופר קבלים בדגם החדש עומדת על 32 קו"ש לעומת 21 קו"ש בדגם הקודם וטווח הנסיעה עומד על 25 ק"מ כשהאוטובוס מלא נוסעים, מיזוג אויר פועל במלוא העוצה והתאורה פועלת אף היא, נמסר לאוטוניוז מפנדן, יבואנית הייגר, בעקבות ניסוי שבוצע בסין. לאוטובוס מנוע סימנס 130 כ"ס שהבעיה בניסויים היתה שהתאוצה שלו היתה חזקה והוא "הדביק" את הנוסעים למושבים.

דן, שהשקיעה בתשתיות עבור חמישה אוטובוסים סכומים גבוהים הנאמדים במאות אלפי שקלים ויתכן שאף יותר, לא תוכל להשתמש בתשתיות אלה עבור האוטובוסים החדשים, לעומת זאת האוטובוסים הישנים יוכלו להשתמש בתשתיות שיותקנו עבור האוטובוסים החדשים ואת יחידות הטעינה לאוטובוסים הישנים ניתן יהיה להחליף ביחידות טעינה של האוטובוסים החדשים ובכך לאפשר להם לפעול גם בקו 4. ב-100 האוטובוסים שדן צפויה לרכוש בשנים הקרובות, תשמר אותה מערכת טעינה כבאוטובוסים שיגיעו בשבועות הקרובים, נמסר מיבואנית האוטובוסים, פנדן.

אין שנאי בסבידור, כרמלית מסוף זמני

הקשיים בהקמת התשתית הם מורכבים למדי וקשורים הן לתקינה ישראלית והן להמצאות שטחים מתאימים ובסופו של דבר זו ביורוקרטיה בארגונים רבים. במסוף סבידור, אולי מסוף התחבורה הציבורית הגדול במדינה, אין אפשרות כיום להתקין עמדות טעינה מאחר שאין בו שנאי. הקמה של שנאי נמשכת לפחות שנה וחצי אולם לדברי מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה, הזמנים במקרה זה יקוצרו, והקמתו עשויה להימשך חצי שנה בלבד.

"השתמשתי בכל ה'פרוטקציות' כדי שמכון התקנים יאפשר הקמת פיילוט," אמרה להבי, הדוחפת את הפרויקט כבר מספר שנים. "יש כרגע פער בין הרצון לקלוט תחבורה חשמלית לבין הרגולציה שלא ערוכה לקליטה.

"בעירית ת"א אנחנו נותנים את כל התמיכה והיכולות כי אנחנו סבורים שתחבורה ציבורית חשמלית היא צו שעה. עבדנו קשה מול תמח"ת ורידינג וזה איפשר את ההפעלה של האוטובוסים החשמליים."

עמדת טעינה ברידינג. לא מתאימה לאוטובוסים החדשים (אוטוניוז)

כשנדרשה הקמה של תחנות טעינה נוספות התברר שבדרך כלל המסופים אינם ערוכים לקליטת אוטובוסים חשמליים, מסבירה להבי, מאחר שלא תוכננו להם עמדות טעינה. בין הקשיים שלהבי מונה נמצאים שטח ציבורי פתוח ברידינג ומסוף הכרמלית שנחשב לזמני בלבד. עמדות הטעינה הבאות, היא אומרת, יוקמו בתמח"ת ובהטייסים בעוד שעל עמדות טעינה ברידינג ובכרמלית עובדים כעת.

"אנחנו הולכים למהפכה, לא עושים [אותה] ביום אחד. זה לוקח זמן והמציאות מקדימה את הרגולציה ובתל אביב-יפו עושים שמיניות באויר לקליטת האוטובוסים," אמרה להבי, שגם משבחת את תמיכתו של משרד התחבורה בפרויקט האוטובוסים החשמליים. "דן מצאו [בנו] פרטנרים מעל ומעבר שמסייעים להם ואנחנו עובדים בשותפות דרך."

בדן אומרים שהבעיה העיקרית היא שהמסופים שבהם הם רצו להקים את תשתית הטעינה נמצאים בעבודות ויש קשיים להקים בהם את התשתית. החברה עדיין לא יודעת לציין את הקווים שבהם ייסעו האוטובוסים החדשים, שכאמור לפחות בשלב הראשון לא יוכלו לשרת את קו 4, אולם שני קווים צפויים לעבור ברמת גן ואחרים אמורים להשתלב בתחבורה בת"א בין השאר ברחוב אלנבי, הרחוב המפויח ביותר בעיר.

כאמור למרות שהאוטובוסים צפויים להגיע לישראל בשבועות הקרובים, הפעלתם הסדירה עלולה להדחות למשך מספר חודשים.

כותרות היום

עשו מנוי לניוזלטר של אוטוניוז
עשו מנוי לניוזלטר וקבלו את כל העידכונים
תודה על עשיית המנוי. עליך לאשר את כתובת האימייל כדי שנוכל לשלחו אליכם. אנא בדקו את האימייל ובצעו את ההוראות.
אנחנו מכבדים את פרטיותכם. לעולם לא נעביר את פרטיכם לצד שלישי
Don't miss out. Subscribe today.
×
×
WordPress Popup Plugin