לראשונה רשות המסים מודה בהפסד הכנסות מאות מיליוני שקלים בגלל הטבות מס לכלי רכב הנעה אלטרנטיבית

  • אחר שבעבר ניסתה להמעיט באיבוד הכנסות הפעם הרשות מודה בכך.
  • 17.7% מסך ההטבות הגיעו ל-3.6% מהמכוניות שהן מכוניות הפרימיום.
  • בחצי הראשון של השנה עמד סך הפסד ההכנסות על כ-208 מ' ש' מיבוא רגיל בלבד.

אוטוניוז, 16.07.2017 – רשות המסים אישרה לאוטוניוז שהיא רושמת הפסד הכנסות במאות מיליוני שקלים בשנה כתוצאה מהטבות המיסוי לכלי רכב בעלי הנעה הייברידית. בעבר טענה הרשות שבגלל שכלי רכב אלה יקרים יותר המס הנמוך יותר עליהם לא משפיע על הכנסות המסים. אולם דובר הרשות לא רצה להגיד האם זהו סכום "משמעותי" או לא. מחישובים של אוטוניוז שפורסמו השבוע שעבר, עולה שהפסד ההכנסות בחצי השנה הראשון עמד על כ-250 מ' ש' כתוצאה מפעילות היבוא הישיר של יבואניות הרכב והשאר בפעילות יבוא רכב עקיף ויבוא רכב אישי.

משרדי האוצר, התחבורה והגנת הסביבה בוחנים כיצד להחמיר את המיסוי הירוק באופן שיחייב דרישות מחמירות יותר בתחום פליטת מזהמים כדי שכלי רכב יוכלו להנות מהטבות. ממסמך שתוכנו פורסם באוטניוז, עולה שבכוונת המשרדים ליישם תקנות חדשות שיחמירו את הקריטריונים למתן הטבות מס קניה למכוניות עם הנעה אלטרנטיבית כבר בספטמבר הקרוב.

באופן מעשי הטבת המס על כלי רכב בעל הנעה אלטרנטיבית מורגשת רק ע"י רוכשי מכוניות פרימיום, בעוד צרכני מכוניות קומפקטיות רוכשים כלי רכב במחירים דומים או מעט גבוהים יותר מכלי רכב מקבילים עם הנעה קונבנציונלית. כך למשל, מרצדס S 500e, גירסת הפלאג-אין הייבריד של ה-S 500 נמכרת בהנחה של 300,000 ש' ביחס לדגם הקונבנציונלי, מה שהביא לגידול רב במכירות הדגם.

הטבות מס על דגמי הנעה אלטרנטיבית 01-06/2017

דגם יחידות הטבת מס משוערת סה"כ הטבת מס אחוז מכלי רכב אחוז מהטבת המס
1 מרצדס S500 e 57 300,000 17,100,000 0.5% 8.2%
2 ב.מ.וו 740E 8 250,000 2,000,000 0.1% 1.0%
3 ב.מ.וו 740LE 6 250,000 1,500,000 0.1% 0.7%
5 ב.מ.וו i8 6 120,000 720,000 0.1% 0.3%
6 וולבו XC90 T8 3 100,000 300,000 0.0% 0.1%
7 ב.מ.וו 530e 21 65,000 1,365,000 0.2% 0.7%
8 ב.מ.וו 330e 133 50,000 6,650,000 1.1% 3.2%
9 מרצדס C350e 80 50,000 4,000,000 0.7% 1.9%
10 ב.מ.וו i3 5 40,000 200,000 0.0% 0.1%
11 מיצובישי אאוטלנדר PHEV 100 30,000 3,000,000 0.8% 1.4%
12 טויוטה פריוס פלוס 313 25,000 7,825,000 2.6% 3.8%
13 לקסוס CT200H 129 18,000 2,322,000 1.1% 1.1%
14 יונדאי איוניק 3,746 15,000 56,190,000 31.7% 27.0%
15 טויוטה C-HR 2,381 15,000 35,715,000 20.1% 17.1%
16 קיה נירו 1,959 15,000 29,385,000 16.6% 14.1%
17 אוריס הייבריד 1,721 15,000 25,815,000 14.5% 12.4%
18 טויוטה פריוס 543 15,000 8,145,000 4.6% 3.9%
19 טויוטה יאריס הייבריד 622 10,000 6,220,000 5.3% 3.0%
 סה"כ 11,833   208,452,000 100.0% 100.0%

בחצי הראשון של השנה זכו בהטבת המס כוללת בסך כ-208.5 מ' ש' 11,833 כלי רכב הייברדיים ופלאג-אין הייבריד. 419 מכוניות, 3.6% מסך המכוניות, היו במחיר מעל 200,000 ש' אולם הטבות המס להן הסתכמו בכ-37 מ' ש', 17.7% מסך הטבות המס. שאר הטבות המס, בסך של כ-172 מ' ש' הוקצה למכוניות עממיות יותר.

מכוניות מרצדס S 500e היוו 0.5% מסך המכוניות הזכאית להטבת המס שעלו לכבישים אולם הטבת המס שלהן, 17.1 מ' ש' הסתכמה ב-8.2% מהטבת המס הכוללת. ב.מ.וו 740E העלתה לכבישים 8 מכוניות שהן 0.1% מכלל המכוניות והטבת המס הכוללת של הדגם עמד על 1.0%. מהצד השני טויוטה יאריס הייבריד העלת על הכביש 622 כלי רכב, שהם 5.3% ממספר כלי הרכב, אולם הטבת המס הכוללת לדגם עמד על 3.0% שהם 6.22 מ' ש'.

במידה והאוצר היה מגביל את ההטבה ל-50,000 ש' למכונית הפסד ההכנסות בחצי הראשון של השנה היה קטן בכ-5 מ' ש'. הגבלת ההטבה ל-20,000 ש' למכונית היתה מקטינה את הפסד ההכנסות בכ-15 מ' ש'. לכן פגיעה בהטבות הניתנות למכוניות פרימיום לא תועיל במידה מרובה לשיפור ההכנסות רשות המסים, אם כי היא תקטין את אי השיוויון שבחלוקתן.

התאמת רמות המיסוי כדי שיגדילו את הכנסות המדינה באופן משמעותי אבל לא יפגעו בחדירת הנעות אלטרנטיביות היא מעשה לוליינות  מסובך אבל כנראה לא בלתי אפשרי.

תיקון טעות: בשבוע שעבר התייחסתי כאילו לכל מכוניות ההייבריד ניתנות הטבות מס. זה אינו נכון. ההטבות ניתנות רק לכלי רכב הייברידיים או פלאג-אין הייבריד שהם ברמה 2 או נמוך ממנה בפליטות מזהמים ורמת הפליטה נמוכה מ-102 ג'/ק"מ דו תחמוצת הפחמן.

1 Comment on לראשונה רשות המסים מודה בהפסד הכנסות מאות מיליוני שקלים בגלל הטבות מס לכלי רכב הנעה אלטרנטיבית

  1. ברגע שרוצים לעודד אנרגיה "ירוקה" – יש לזה מחיר, כי היא יקרה יותר. אותו סיפור עם האנרגיה הירוקה לייצור חשמל: המערכות הסולריות שמותקנות על גגות בתים, מפעלים ובשטחים נרחבים בדרום מייצרים חשמל שעלותו יקרה הרבה יותר מחשמל שמיוצר מפחם או גז. וכולנו משלמים תעריפי חשמל יקרים יותר כדי לממן את אותם אנשי עסקים (או בעלי גגות) שעושים ביזנס מייצור חשמל "ירוק", שאותו המדינה מעודדת. גם כאן מדובר במאות מיליוני שקלים בשנה. אבל זה המחיר שמשלמים כדי להיות קצת "ירוקים" ולעודד טכנולוגיות חדשות, שאולי פעם יהיו זולות. נכון לגמרי, שבינתיים העשירים מתעשרים מזה עוד יותר.

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


עשו מנוי לניוזלטר של אוטוניוז
עשו מנוי לניוזלטר וקבלו את כל העידכונים
תודה על עשיית המנוי. עליך לאשר את כתובת האימייל כדי שנוכל לשלחו אליכם. אנא בדקו את האימייל ובצעו את ההוראות.
אנחנו מכבדים את פרטיותכם. לעולם לא נעביר את פרטיכם לצד שלישי
Don't miss out. Subscribe today.
×
×
WordPress Popup Plugin