מבחן דרכים: יונדאי איוניק – חסכונית עם טעימה קלה למכונית אוטונומית

  • דגם ההייבריד היעודי של יונדאי משיג את מטרתו העיקרית – צריכת דלק טובה ומעלה.
  • מכונית משפחתית עם ציוד בטיחותי קונבציונלי ומערכת בקרת שיוט אדפטיבית חכמה שיש לדעת את מגבלותיה.
  • נסיעה אנמית, תחושת בלם ספוגית, והגה בתגבור חשמלי חסר רגש.
יונדאי איוניק, פרופיל צד מתון וגריל קדמי דומיננטי (יונדאי)
יונדאי איוניק, פרופיל צד מתון וגריל קדמי דומיננטי (יונדאי)

אוטוניוז, יעקב צלאל, 26.02.2017 – יונדאי איוניק (Ioniq) היא המכונית החשובה ביותר יונדאי לשנים הקרובות. נקודה. מכונית ההייבריד יושבת על הפלטפורמה המחושמלת של קבוצת יונדאי (הכוללת גם את קיה) שעליה ייוצרו גם האיוניק פלאג-אין הייבריד והאיוניק החשמלית. בעולם שעובר בשלב זה באיטיות לכלי רכב מחושמלים הפלטפורמה הזו היא בעל חשיבות קריטית.

המטרה העיקרית של האיוניק, מעבר לאספקת יכולת ניידות טובה, מידה הנדרשת מכל כלי רכב, היא חסכון ניכר בדלק. ומטרה זו כך נראה מהמבחן של כ-700 ק"מ בנסיעה בתנאים מגוונים, לא מאומצת מדי אבל גם לא נרפית, ללא עליות תלולות ותנאים מאתגרים, נראה כמושגת. לאורך אותם 700 ק"מ המכונית הציגה צריכת דלק של כ-20 ק"מ לליטר דלק (או כ-5 ל'/100 ק"מ). הנתונים הרשמים של ניסויי מעבדה אמנם טובים יותר, אבל בעולם האמיתי, נדמה לי שזה נתון המהווה נקודת פתיחה יותר מטובה לפיתוח מכוניות חסכניות בצריכת הדלק.

האיוניוק היא מכונית חמש דלתות המתחזה לסדאן, ומכאן שעיצובה יכול לקרוץ לחובבי שתי הגרסאות. במבט מהצד העיצוב הוא נאה לעין, בייחוד בחלק האחורי, כאשר השיפוע מהגג אל מכסה תא המטען הוא מתון. החזית נשלטת ע"י גריל משושה דומיננטי עם פסים אנכיים. מתחת לפגוש הקדמי מותקן מעין ספליטר ובצידי הפגוש נבקעו שני פתחים דמויי כונסי אויר שבהם מותקנות תאורות LED.

מערכת הנעה

האיוניק מצוידת במנוע 1.6 ל' עם הזרקת דלק ישירה מסידרת קאפה, שהספקו בדגם זה הוא 105 כ"ס/5,700 סל"ד ומומנט 15.0 קג"מ/4,000 סל"ד. המנוע החשמלי מציע הספק 43.5 כ"ס ומומנט 17.3 קג"מ. ההספק המשולב המוצהר עומד על 141 כ"ס והמומנט כאשר שתי המערכות פועלות במקביל עומד על 27 קג"מ. תיבת הילוכים זמינה רק אחת, אוטומטית באמצעות מצמד כפול (DCT) ועם שש מהירויות, שתי האחרונות ביחסי העברה של over-drive לטובת חסכון בצריכת הדלק. מצבר ההנעה החשמלית, מסוג ליתיום-יון, הממוקם מתחת למושב האחורי, הוא בקיבולת 1.56 קו"ש, ומספיק לטווח נסיעה חשמלית קצר בלבד, אם תהיה לכם די סבלנות ללחוץ באדישות על דוושת הגז. בהעדר די חלל בתא המנוע מצבר ה-12 וולט מותקן בצידו הימני של תא המטען.

עיצובה הפנימי של המכונית עשוי היטב. לוח המחוונים מהנה במיוחד כאשר בגירסת המבחן, Supreme, הוא משנה את צורת החיווי במעבר מבקרת הילוכים אוטומוטית לבקרת הילוכים ידנית. בזו האחרונה במרכז הלוח מופיע מד סל"ד עגול ובמרכזו מד מהירות דיגיטלי, בעוד באופציה האוטומטית במרכז לוח המחוונים מחוון מהירות בלבד.

הגה המכונית, קטום בתחתיתו, מצויד בכפתורים לבקרת מחשב הדרך, טלפון ומערכות אינפוטיינמנט בעוד מסך המגע בקונסולה המרכזית מספק הפעלת פונקציות נוספות או מקבילות.

האיוניק משווקת בשתי רמות גימור, Premium ו-Supreme, שההבדלים ביניהן אינם תהומיים. תוספות הרמה הגבוהה יותר כוללות בין השאר, מראות מתקפלות, לוח המחוונים Super Vision, מושב נהג עם כיוונון חשמלי, פנסי LED אחוריים וחיישני חניה אחוריים מקוריים. שתי הגרסאות מצוידות בצמיגים במידות 225/45 R17 והצמיג החילופי הוא במידות קטנות יותר, ורחוק מלמלא את החלל שתוכנן לו בתחתית תא המטען.

שתי הגרסות נמצאות ברמת האבזור הבטיחותי השניה בגובהה, מס. 7 מ-8, וברמת הזיהום אויר 2, גם היא השניה בטיבה. צריכת הדלק הרשמית, בכל המצבים עומדת של 3.9 ל'/100 ק"מ (מעל ל-25 ק"מ/1 ליטר דלק).

על הכביש

נהיגה באיוניק מתחילה במצב חשמלי, וכדי לשמר אותו יש צורך ברגל קלה ככל האפשר, אבל אחרי שמתרגלים לדוושה אפשר לשייט איתה גם במהירות של 55 קמ"ש, מהירות שאמנם אינה שימושית במיוחד, אבל אפשרית. הבעיה העיקרית בתנועה עירונית שביצועי התאוצה במצב חשמלי הם נמוכים ועתידים לעצבן נהגים שישתרכו אחרי נהג/ת האיוניק שינסו לשמר תנועה חשמלית בלבד.

המערכת המעניינת והמרשימה ביותר באיוניק היא מערכת בקרת השיוט האדפטיבית המתאימה את מהירות המכונית לזו שלפניה (אבל לא לתנאי הדרך). מערכת זו היא מאבני היסוד של מערכת נהיגה אוטונומית והיא פועלת היטב: אחרי קביעת מהירות נסיעה מסוימת, המערכת תשמור עליה, תאט את המכונית כאשר מכונית מלפנים נוסעת לאט יותר, תגביר אותה כאשר המכונית מלפנים תאיץ, או כאשר האיוניק תצא לעקיפה. במקרה שהמכונית מלפנים מאיטה עד לעמידה גם המערכת של האיוניק תאט ותבטל את בקרת השיוט במהירות נמוכה מ-10 קמ"ש. המערכת מבוססת על חיישן רדאר המותקן בחרטום המכוניות. החיישן שולט על המרחק ממכוניות מלפנים בעוד מצלמה מפקחת ומתריעה על סטיה מנתיב.

מערכת בקרת השיוט האדפטיבית, של יונדאי אינה מערכת אוטונומית מלאה ולכן מתאימה לשימוש רק בכבישים ישרים ופתוחים. בעיקולי דרך, שבהם המערכת לא תבחין במכונית שעשויה להיות בקרבת מקום, או לא תבחין בכל מכונית, היא תאיץ למהירות שנקבעה מראש ותסכן את נוסעיה באם לא יזדרזו לנתק את בקרת השיוט. את מגבלות המערכת אפשר לראות כאן. (מן הראוי שכלמוביל תספק תרגום מגבלות למשתמשי האיוניק.)

האיוניק אינה מכונית אגרסיבית וגם אינה מפנקת במיוחד. המושבים נוחים, מרווח הפנים, על בסיס גלגלים 2,700 מ"מ הוא טוב ומרווחי הראש טובים אף הם. ההגה קליל וכמעט בלתי מורגש, ובתהליך הבלימה יש להתרגל למצב הרגנרציה, שבו המנוע החשמלי הופך ליצרן חשמל המוטען למצבר ומשפיע על תאוטת המכונית. תופעה זו הופכת את פעולת הבלימה לפחות לינארית והדוושה מספקת תחושה ספוגית.

סיכום

האיוניק היא מכונית משפחתית קלאסית שמטרתם העיקרית של מתכנניה היתה לייצר מכונית שצריכת הדלק שלה נמוכה ככל האפשר. בדרך המתכננים הצליחו להפיק מכונית שחוויית הנסיעה בה אנמית, רמת האסתטיקה שלה טובה וצריכת הדלק שלה טובה מאד.

מפרט טכני

תצורת מנוע 4 ציל' בשורה
נפח מנוע (סמ"ק) 1,580
הספק (כ"ס/סל"ד) 5,700/105
מומנט (קג"מ/סל"ד) 4,000/15.0
מנוע חשמלי
הספק (כ"ס) 43.5
מומנט (קג"מ) 17.3
תיבת הילוכים
סוג אוט', מצמד כפול, 6 הילוכים
הנעה קדמית
הגה תגבור חשמלי
בלמים קדמיים דיסק מאוורר
בלמים אחוריים דיסק
מתלים קדמיים מקפרסון
מתחים אחוריים רב חיבורי
צמיגים  225/45 R17
ביצועים
0-100 (שנ') 11.1
מהירות מרבית (קמ"ש) 185
צריכת דלק (ל'/100 ק"מ)
נתוני מעבדה 3.9
מבחן 5
פליטות (ג'/ק"מ) 92
מחירים (ש')
Premium 135,900
Supreme 139,900

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


עשו מנוי לניוזלטר של אוטוניוז
עשו מנוי לניוזלטר וקבלו את כל העידכונים
תודה על עשיית המנוי. עליך לאשר את כתובת האימייל כדי שנוכל לשלחו אליכם. אנא בדקו את האימייל ובצעו את ההוראות.
אנחנו מכבדים את פרטיותכם. לעולם לא נעביר את פרטיכם לצד שלישי
Don't miss out. Subscribe today.
×
×
WordPress Popup Plugin