לאוטוטוקס הקרב על ה-DSRC הוא קריטי

  • באוטוטוקס בטוחים שממשל טראמפ לא יטרפד את ה-DSRC
  • DSRC היא טכנולוגיה שכבר הוכחה וניתן לעשות בה שימוש בטווח זמן קצר לשיפור הבטיחות.
  • בארה"ב צפוי מאבק של חברות אינטרנט וכבלים המעוניינות בתדר ה-DSRC. באוטוטוקס בטוחים שהתקנה תאושר.
טרמאפ. האם הגורל ה-DSRC יעסיק את ממשלו? (ג'י.אמ)

אוטוניוז, 24.04.2017 – 400 ההערות שהגיעו ל-NHTSA, המנהלת הלאומית לבטיחות בכבישים בארה"ב, על ההצעה לתקנות המחייבות התקנת DSRC בכל כלי הרכב הקלים בארה"ב החל ב-2020, מעידות על מאבק שעתיד להתחולל בשבועות הקרובים על עתידה של טכנולוגיית ה-DSRC.

DSRC, או בשם המלא Dedicated Short Range Communications, הוא תחום תדרים של 75 מגה-הרץ ב-5.9 גיגה-הרץ. ב-1999 ה-FCC האמריקני הקצה את התדר הזה לשימוש תחבורתי ב-ITS ולבטיחות כלי רכב ומכאן גם השם התיאורי "תקשורת ייעודית לטווח קצר". והטווח הוא אכן קצר למדי, בין כמה עשרות מטרים לעד כ-2 ק"מ בהתאם לתנאי השטח. התקן הזה וותיק, הטכנולוגיה מוכחת ופועלת היטב גם בתנאי מזג אויר קשים, ונעשה בה שימוש בהיקפים כאלה ואחרים בארה"ב, יפן, אירופה וסינגפור, אם כי לא תמיד בתאימות, מהסיבה הפשוטה שהשימושים לא נעשו בכלי רכב אלא בעיקר לשימוש בתשתיות חכמות כמו תשלום ובקרה בכבישי אגרה.

זו גם הטכנולוגיה שעימה אוטוטוקס, שגייסה לאחרונה 30 מ' ד', מקווה לפרוץ לשוק הרכב העולמי. "אנחנו באוטוטוקס, כמו גורמים רבים בתעשיית הרכב העולמית, שואפים להגיע מוקדם ככל האפשר למצב שבו מספר רב של מכוניות ידברו ביניהן ובכך נציל חיים על הכביש," כתב לאוטוניוז יניב סולקס, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברה, בעקבות כתבה שהתפרסמה כאן בשבוע שעבר ובה דיווח על ההשגות להצעת תקינת ה-DSRC שמקדמת ה-NHTSA. "על מנת שהדבר יקרה, יש לתקנן תקן רדיו אחיד, מוכח ובטוח לשימוש – ונכון להיום DSRC הוא היחיד שעונה על דרישות אלה. ה-NHSTA, האמונה על תחבורה ובטיחות בדרכים בארה"ב, מקדמת את הרגולציה של DSRC במכוון ולא במקרה, מכיוון שהיא אינה יכולה לשבת בחיבוק ידיים כשאנשים נהרגים ונפצעים בתאונות דרכים, ולאחר שהרגולטורים בדקו לעומק לאורך שנים מהי הטכנולוגיה שתיתן את המענה היעיל והמהיר ביותר."

מאבק שליטה

"המאבק הוא על השליטה בתדרים בכלי רכב ובסופו של דבר בתזרימי מזומנים," אמר לאוטוניוז ישראל רון, מנכ"ל ספוטאם ומומחה בטכנולוגיות רכב מתקדמות. "זה מאבק של התעשיה הסלולרית נגד תעשיות אחרות." ולתעשיה הסלולארית, מזכיר רון, יש עוצמה. "בזמנו התעשיה הסלולארית ניצחה כל דבר אחר כמו למשל ה-WiMAX," טכנולוגיה שהתחרתה מול ה-4G והובסה.

לדברי רון היתרון הנוכחי של ה-DSRC, הוא בבשלות הטכנולוגית וביכולת להשיג פריסה תפעולית באופן מיידי. הוא מזכיר ניסיון מקיף שנערך בטכנולוגיה זו באן ארבור, ארה"ב, והסתיים בהמלצה ליישום המערכת, המלצה שעליה, כך נראה, מבוססת הצעת התקינה של ה-NHTSA. הטכנולוגיה המתחרה ל-DSRC, ה-5G, טכנולוגיית הסלולר העתידית, עדיין אינה מוכנה, התקנים שלה עדיין אינם ידועים והפריסה שלה תתחיל לכל המוקדם בתחילת העשור הבא.

קריאה נוספת

אולם, לדברי רון, היתרון של ה-5G עשוי להיות בעלות הכוללת של המערכת, total cost of ownership, שאמורה להיות נמוכה מזו של DSRC, המחייבת התקנות של רכיבים בתשתית ברמה לאומית כדי לכסות את כל המדינה ורכיבים של המערכת בכלי הרכב. ועלויות אלה בהחלט עשויות לעניין בעלי עניין בתחום כמו יצרניות רכב וגורמים אחרים.

מבחינה טכנית היתרון הגדול של ה-DSRC הוא בכך שתפקוד המערכת אינו תלוי בפעולתה של רשת סלולרית, שתקלות עלולות להתרחש בה. מערכת ה-DSRC אמנם פועלת לטווחים קצרים בלבד, אולם היא אמינה מאד ואמורה להספיק לספק רמת הבטיחות הנדרשת למכוניות על הכבישים.

אוטוטוקס שכבר חתמה על שני חוזים משמעותיים לאספקת ציוד, האחד עם דנסו שיחל ב-2019 והשני שהחברה אינה יכולה עדיין לחשוף אותו, היא מהחברות העשויות להיפגע במידה וחברות הסלולר ינצחו במאבקן ויבטלו את הרגולציה המתוכננת ע"י ה-NHTSA. אמנם חברות לא מעטות, למשל ג'נרל מוטורס, שיש להן לא מעט השפעה בארה"ב כבר השקיעו סכומים ניכרים בטכנולוגיה, אולם אפילו ג'י.אמ כבר אינה עוצמתית כשם שהיתה לפני כמה עשורים.

למחוק את המורשת של אובמה

חגי זיס, מנכ"ל אוטוטוקס (יח"צ)
חגי זיס, מנכ"ל אוטוטוקס (יח"צ)

המאבק בארה"ב עתיד להיות חריף, בייחוד מאחר שממשל אובמה פינה את מקומו לממשל טראמפ, שאינו מגלה חיבת יתר לרגולציה. חברות הכבלים והאינטרנט, השואפות לנכס לעצמן את תדר ה-DSRC, רואות כאן הזדמנות נוספת להילחם עליו, וזאת אחרי שהן כבר זכו ויזכו להקלות מהממשל החדש, למשל בביטול הצפוי של עקרון הנייטרליות ברשת האינטרנט. לכן גם תקנה שנראית הגיונית ועשויה להגביר את הבטיחות בכבישים בתקופה הקרובה, אבל כזו שהתקבלה בתקופת הממשל הקודם, עלולה ליפול קורבן לממשל שמחפש למחוק את המורשת של זה שקדם לו.

אלא שבאוטוטוקס מסרבים להתרגש מהמהומה בפוליטיקה האמריקנית. "תהליך של קבלת תגובות הציבור ובעלי אינטרסים להצעת חוק (Notice of Proposed Rulemaking) הוא תהליך סטנדרטי במסגרת החלת חוק חדש ומחייב של ה-  NHSTAורשויות אחרות בארה"ב," נמסר מהחברה לאוטוניוז. "אין לראות בתגובות כאלה ואחרות שינוי דעה של NHTSA. נהפוך הוא – עצם קיום הדיאלוג והעובדה שכל יצרני הרכב הגלובליים תומכים בהצעת החוק מראה שהיעד אליו מכוונת ה-NHSTA הוא חשוב ובר-השגה. לאור לוח הזמנים שהוצג למימוש החוק, גם אם יוארך במעט, טכנולוגיית ה-DSRC הנה הטכנולוגיה היחידה שיכולה להביא ליישום תקשורת V2V ברכבים בזמן, בביצועים וברמת האבטחה והאמינות הנדרשים ולכן היא הוצעה ע"י ה-NHSTA. מובן שתומכים בטכנולוגיות אחרות יעשו כל מאמץ להביע את דעתם כחלק בקרב מאסף לפני שהחוק נחתם סופית לטובת ה-DSRC. מאחר ותהליך הרגולציה ממשיך כסדרו, אין בהבעת דעתם של גורמים אלה ואחרים כל פגיעה באוטוטוקס."

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


עשו מנוי לניוזלטר של אוטוניוז
עשו מנוי לניוזלטר וקבלו את כל העידכונים
תודה על עשיית המנוי. עליך לאשר את כתובת האימייל כדי שנוכל לשלחו אליכם. אנא בדקו את האימייל ובצעו את ההוראות.
אנחנו מכבדים את פרטיותכם. לעולם לא נעביר את פרטיכם לצד שלישי
Don't miss out. Subscribe today.
×
×
WordPress Popup Plugin