יו"ר אגד: מחסור בנהגים פוגע ברמת השירות

  • אבי פרידמן, יו"ר אגד, אמר שמחסור חמור בנהגים פוגע ברמת השירות.
  • בכל מכרז חדש מתווספות מאות משרות של נהגים בגלל הצורך בשיפור רמת השירות.
  • יש להפוך את הנהיגה באוטובוס למקצוע מועדף.

אוטוניוז, 18.11.2016 – 3,500 נהגים חסרים בתחבורה הציבורית במדינה וזו הבעיה הגדולה ביותר של חברות התחבורה הציבורית כיום, כך אמר אבי פרידמן, יו"ר הנהלת אגד, בכנס השנתי של עמותת תחבורה יום ומחר הפועלת לקידום תחבורה ברת קיימא, שנערך ביום חמישי האחרון. "נהגים לא מגיעים לענף וזו מלחמה יום יומית. לפני כמה עשורים, כשאגד היו 75% [מהתחבורה הציבורית] היה עודף נהגים."

פרידמן אמר שהליכי המכרז שבהם נדרש תמיד שיפור בתדירות ובאיכות השירות, תורמים להגדלת מספר הנהגים הנדרש בהיקפים גדולים. התוצאה היא מלחמה בין חברות התחבורה על נהגי האוטובוסים הפעילים. "אם לא יהיו נהגים לא נוכל ליעל את התחבורה," אמר פרידמן.

לדברי פרידמן אף מפעיל לא יכול להרשות לעצמו להוציא כסף נוסף להעלאת שכר נהגים, שלאחרונה הועלה מ-32 ש'/שעה ל-39 ש'/שעה, כשאת ההפרש אף מפעיל לא הוציא מכיסו (ההפרש ממומן ע"י הממשלה). המאבק מתפתח בין החברות על הנהגים אינו הגון כלפי כל החברות, לדברי פרידמן, כשהמוטיב העיקרי בעשיה הוא גיוס כוח אדם.

"אנחנו בדקה ה-90 והעסק גדל. אשכול השרון שצריך לצאת למכרז יוסיף עוד 300 נהגים. כסף לאוטובוסים יש להם [למי שיזכו במכרז] אבל מאיפה יביאו עוד 300 נהגים? בנושא הזה אני לא אופטימי כי העסק הולך ומחמיר."

כשנשאל לגבי פתרונות אפשריים ציין פרידמן שיש להפוך את מקצוע נהג האוטובוס לעבודה מועדפת שתאפשר גם לסטודנטים לעסוק בה.

פרידמן שיבח את דו"חות הבקרה התפעולית שמשרד התחבורה מבצע החל מ-2005. למרות שאגד לא אהבו את היוזמה פרידמן כינה אותה כ"צעד מדהים," שסייע לאגד לשפר באופן משמעותי את רמת השירות. "כשהתחלנו את המדידה היינו בסטנדרט [הפעלה] מאד לא טוב. ב-2015 הובלנו [בדירוג] וב-2016 ירדנו קצת וזה בגלל שאין לנו נהגים," אמר פרידמן.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*