טראמפ נפגש עם ראשי שלוש יצרניות הרכב הגדולות, מבקש להגדיל היקפי הייצור בארה"ב

  • דונלד טראמפ ממשיך לראות בתעשיית הרכב את תעשיית הדגל בייצור.
  • יפעל לשינוי הסכמי NAFTA, הקלות ברגולציה והקלות במיסוי כדי להבטיח גידול הפעילות של התעשיה.
  • הצלחת תוכניתו עלולה לפגוע במבנה תעשיית הרכב שהתפתח בשני העשורים האחרונים ולגרום לנזקים לתעשיה.
הנשיא טראמפ (במרכז), מארי בארה הבוסית של ג'י.אמ (משמאל) וסרג'יו מרקיונה הבוס של FCA (צילום מסך)
הנשיא טראמפ (במרכז), מארי בארה הבוסית של ג'י.אמ (משמאל) וסרג'יו מרקיונה הבוס של FCA, במהלך הפגישה אתמול (צילום מסך)

אוטוניוז, 25.01.2017 – דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב, נפגש אתמול (ג') עם שלושה ראשי יצרניות הרכב האמריקניות הגדולות, מארי בארה, הבוסית של ג'נרל מוטורס, מרק פילדס, הבוס של קבוצת פורד וסרג'יו מרקיונה, הבוס של פיאט-קרייזלר לדיון במדיניות אותה הוא מתכוון ליישם שמטרתה להחזיר ג'ובים בייצור לארה"ב. הפגישה היא אחת מפגישות רבות שמקיים הנשיא החדש עם מנהלי תעשיות שונות בארה"ב במטרה לרתום אותם למאמצי הממשל החדש לקדם את הייצור התעשייתי בארה"ב.

מהפגישה נעדרו יצרניות הרכב הזרות בארה"ב, בראשון טויוטה והונדה, שאחראיות ל-40% מיצור כלי הרכב בארה"ב.

תעשיית הרכב האמריקנית מעסיקה באופן ישיר מאות אלפי עובדים ובאופן עקיף מיליוני עובדים נוספים והיא מהתעשיות שבהן באופן מסורתי משולם שכר גבוה לעובדי הצווארון הכחול. התעשיה הצטמצמה במאות אלפי משרות בעקבות המשבר הכלכלי הגדול של 2008 ופשיטות הרגל של ג'נרל מוטורס וקרייזלר. מאז הוסיפו יצרניות הרכב האמריקניות עוד כ-25,000 משרות כל אחת, אחוז נמוך בהשוואה למספר המשרות שאבדו, תוצאה של אוטומציה מתקדמת והעברת חלק מפעילות הייצור לשוק האמריקני למכסיקו ולקנדה תחת הסכם NAFTA.

טראמפ הבטיח לראשי התעשיה הקלות רגולטוריות והקלות במיסוי אותן הוא מתכנן עבור כלל התעשיה האמריקנית.

"אנחנו מחזירים את הייצור לארה"ב בגדול, אנחנו מפחיתים מיסים באופן משמעותי ואנחנו מפחיתים רגולציה שאינה נחוצה. אנחנו רוצים רגולציה, אבל רגולציה אמיתית, שיש לה משמעות. אנחנו נעשה את התהליך הרבה יותר פשוט. תמצאו שאנחנו הפכנו מאד לא ידידותיים [לתעשיינים] למאד ידידותיים. אנחנו רוצים יצירת ג'ובים לטווח ארוך," אמר טראמפ למצלמות הטלוויזיה בסיום הפגישה.

במהלך מערכת הבחירות הירבה טרמאפ לתקוף את קבוצת פורד על החלטתה להקים מפעל לייצור מכוניות במכסיקו בהשקעה של 1.6 מיליארד ד'. אחרי הבחירות הודיעה פורד על החלטתה לבטל השקעה זו ולהקים מפעל אחר בארה"ב וליצור 700 מקומות תעסוקה.

יצרניות נוספות, ובהן ג'נרל מוטורס, פיאט-קרייזלר, קבוצת יונדאי וטויוטה, הודיעו על תוכניות השקעה בארה"ב, אולם בתוכניות אלה אין שום חריגה מתוכניות קודמות, ונראה שרק הודעתן הוקדמה כדי לרצות את הנשיא, המרבה לתקוף בטויטר ולגרום לנזקים לחברות תעשייתיות.

לעת עתה לא ברורה ההשפעה של ממשל טראמפ על התעשיה. בראשית השבוע הודיע טראמפ על כוונתו לזמן את נשיאי מכסיקו וקנדה לדון בהסכם NAFTA. המטרה תהיה כמובן לשנתו לטובת הגברת היקפי הייצור בארה"ב. אולם כל שינוי בהסכם NAFTA יגרום ליצרניות הרכב הפסדים כבדים, אחרי שבמשך כמעט שני עשורים הם בנו שרשרת ייצור ושרשרת בניית ערך המבוססות על קשרים בין ארה"ב וקנדה מצפון וארה"ב ומכסיקו מדרום. שינוי כללי המשחק יפגע קשות בעשרות חברות ועלול לפגוע גם במקומות תעסוקה רבים בארה"ב ולפגוע בתחרותיות של יצרניות רכב אמריקניות בשווקי העולם. כיום נהנות יצרניות רכב אמריקניות מהסכמי סחר שיש למכסיקו עם מדינות להן אין הסכמי סחר עם ארה"ב לייצוא כלי רכב המורכבים במכסיקו. רבים מהרכיבים המותקנים בכלי רכב אלה מיוצרים בארה"ב. פגיעה בהסכם NAFTA תביא לפגיעה ביצרניות אותם רכיבים.

תגובות המשתתפים

מרק פילדס הבוס של פורד אמר בסיום הפגישה: "היתה לנו שיחה נהדרת עם הנשיא והוא מאד ממוקד במדיניות שתגדיל השקעות וג'ובים כאן באמריקה בתעשיית הרכב וזה מה שדיברנו הבוקר. כתעשיית הרכב אנחנו מעסיקים הרבה אנשים לרוחב אמריקה בג'ובים טובים ורווחיים ואנחנו מעודדים מאד מהנשיא והמדיניות הכלכלית שלו. אנחנו כתעשיה אמרנו שהבעיה העיקרית של הסכמי הסחר היא מניפולציה של מטבעות. וה-TPP נכשל באופן משמעותי בטיפול בזה, ואנחנו מעריכים את האומץ של הנשיא לסגת מהסכם סחר רע. כתעשיה אנחנו נלהבים לעבוד ביחד עם הנשיא והאדמיניסטרציה שלו ליצירת רנסנס בתעשיה." טראמפ חתם על ביטול ה-TPP יום לפני הפגישה.

מארי בארה, הבוסית של ג'י.אמ אמרה ש"יש הזדמנות גדולה לשיפור הסביבה, שיפור הבטיחות, ושיפור יצירת ג'ובים והתחרותיות."

תגובת המניות

מניות יצרניות הרכב הגיבו בחיוב לפגישה. מניית פיאט-קרייזלר זינקה ב-5.8% ל-10.88 ד' בגלל ההנחה שהקלות רגולטוריות בתחום הסביבתי יועילו לה יותר מאשר לאחרות בגלל האחוז הגבוה, 90%, של מכירות טראקס מכלל מכירותיה בארה"ב. מניית פורד עלתה ב-2.4% ל-12.61 ד' ומניית ג'י. אמ. עלתה ב-1% ל-37 ד'.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*