טויוטה לוטשת עין לשוק ההודי בשיתוף פעולה עם סוזוקי

אוסמו סוזוקי (משמאל) ה-CEO של סוזוקי ואקיו טויודה, נשיא טויוטה, במסיבת עתונאים אתמול בטוקיו (טויוטה)
אוסמו סוזוקי (משמאל) ה-CEO של סוזוקי ואקיו טויודה, נשיא טויוטה, במסיבת עתונאים אתמול בטוקיו (טויוטה)
  • טויוטה וסוזוקי הודיעו על שיתוף פעולה בין יצרניות הרכב אבל לא פרסמו פרטים.
  • סוזוקי: בסביבה הטכנולוגית המתפתחת לא נוכל לשרוד.
  • בשנה שעברה סוזוקי סיימה את שיתוף הפעולה הכושל עם פולקסווגן.

אוטוניוז, 13.10.2016 – השינויים הטכנולוגיים המהירים בתעשיית הרכב מאיצים גם את הקונסולידציה בתעשיית הרכב היפנית. אחרי שניסאן רכשה את השליטה במיצובישי, טויוטה וסוזוקי הודיעו היום על תכנית לשיתוף פעולה מבלי לפרט את תחומי שיתוף הפעולה. אולם נראה שאלה יהיו בעיקר בתחומים של הנעה אלטרנטיבית ו-IT, תחומים שבהם סוזוקי, יצרנית קטנה עם תקציב מו"פ מוגבל, חסרה את העוצמה הדרושה לפתח טכנולוגיות עתידיות.

"אפשר להגיד שיש שינויים גדולים בסביבה הטכנולוגית ואנחנו צריכים לחלוק [טכנולוגיות]," אמר במסיבת עיתונאים משותפת לראשי סוזוקי וטויוטה, אוסמו סוזוקי, ה-CEO בן ה-86 של החברה הנושאת את שם משפחתו. "בסביבה [המתפתחת] לא נוכל לשרוד ולכן הרעיון לחלוק היה הטריגר לשיחות." סוזוקי סיפר שהרעיון לשיתוף פעולה עלה רק בתחילת ספטמבר, והוא התקשר קודם ליו"ר הכבוד של טויוטה, סוצ'יהירו טויודה, נשיא טויוטה לשעבר, לפני שפנה אל בנו, אקיו טויודה, הנשיא הנוכחי של החברה. משפחת טויודה ייסדה את טויוטה וכיום מחזיקה בכ-2% ממניותיה.

טויודה התייחס אף הוא לצורך לשרוד בסיבה טכנולוגית משתנה, וציין שהוא אינו יכול להיכנס לפרטים ביחס להסכם, אולם בין השאר הצדדים ינהלו מו"מ על שותפות בהון.

"אנחנו חברות עצמאיות שימשיכו להתנהל באופן עצמאי," אמר סוזוקי.

לטויוטה יש מספר שותפויות עם יצרניות רכב יפניות ובהן מאזדה, סובארו (בה היא גם בעלת המניות הגדולה באמצעות אחזקת הינו, יצרנית המשאיות שבבעלות טויוטה, במניות FHI) והיא גם מחזיקה במניות של איסוזו. לטויוטה שיתוף פעולה בתחומי מו"פ עם ב.מ.וו.

כשלון עם פולקסווגן

סוזוקי שיתפה פעולה עם קבוצת פולקסווגן, שב-2009 רכשה 19.9% ממניותיה תמורת 2.8 מיליארד ד', אולם שיתוף פעולה זה כשל, כאשר הגרמנים ניסו ליטול את השליטה בסוזוקי לידיהם ונתקלו בהתנגדות של בעלי השליטה. אחרי בוררות שנמשכה מספר שנים הורה בשנה שעברה בית הדין לבוררות בלונדון לפולקסווגן למכור את המניות בחזרה לסוזוקי תמורת 429 מיליארד ין יפני (כ-4 מיליארד ד'). במקביל פורשה החזקות, בעלת השליטה בקבוצת פולקסווגן, רכשה 1.5% ממניות פולקסווגן שהוחזקו ע"י סוזוקי תמורת כמה מאות מיליוני דולרים. בפברואר השנה הגיע הסכסוך לסיומו כאשר נקבע שסוזוקי תשלם לפולקסווגן פיצויים בגין נזקים שנגרמו לקבוצה הגרמנית, בסכום שלא פורסם.

בעקבות פסק הבוררות, באוגוסט בשנה שעברה, סוזוקי, ה-CEO, אמר שהחברה לא תחפש בעתיד הקרוב שותפות עם יצרניות רכב אחרות.

אולם, כפולקסווגן ב-2009, העניין העיקרי שעשוי להיות לטויוטה בסוזוקי הוא היותה יצרנית המכוניות הגדולה ביותר בשוק ההודי הצומח, בשותפות מארוטי-סוזוקי, בעוד סוזוקי, למרות דבריו של ה-CEO חייבת להשיג טכנולוגיות IT והנעה חדשות שאין ביכולתה לפתח באופן עצמאי.

טויוטה רכשה השנה את השליטה בדייהטסו, שתהפוך לזרוע החשובה שלה בסגמנטים של מכוניות מיקרו ומכוניות קומפקטיות בשווקים מתפתחים, תחום שבו היא תתחרה ישירות בסוזוקי. איחוד של שתי החברות ביפן יצריך אישור של הרגולציה בתחום ההגבלים העיסקיים, אולם שיתוף מחוץ ליפן עשוי לפתוח בפני טויוטה את השוק ההודי הצומח, שבו למארוטי-סוזוקי פלח שוק של 40%.

במהלך מסיבת העיתונאים הודה טויודה, נשיא טויוטה, שלחברה שבראשה הוא עומד לא היו הצלחות גדולות בתחום של שיתופי פעולה עם יצרניות רכב אחרות. "מסורתית טויוטה היתה מקובעת על הצורך לכסות את כל הבסיסים שלנו. אולם, כאשר הסביבה משתנה דרסטית אנחנו צריכים את היכולת להגיב לשינויים כדי לשרוד. זה בדיוק האתגר שעל טויוטה לעמוד בו עכשיו."

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


עשו מנוי לניוזלטר של אוטוניוז
עשו מנוי לניוזלטר וקבלו את כל העידכונים
תודה על עשיית המנוי. עליך לאשר את כתובת האימייל כדי שנוכל לשלחו אליכם. אנא בדקו את האימייל ובצעו את ההוראות.
אנחנו מכבדים את פרטיותכם. לעולם לא נעביר את פרטיכם לצד שלישי
Don't miss out. Subscribe today.
×
×
WordPress Popup Plugin