הודעה למשתמשי אתר אוטוניוז

בגלל שינוי כתובת מ-HTTP ל-HTTPS יתכן שתקבלו הודעה שהאתר לא בטוח. עליכם לנקות את ה-cache או לגלוש בדפדפן אחר כדי לא לקבל הודעה זו. לפרטים הקליקו כאן

הכלכלן הראשי: רווחי יבואניות הרכב זינקו, שכר העובדים קפא

  • בעשר השנים האחרונות הרוויחו יבואנית הרווח רווח מצרפי של 14.1 מיליארד דולר.
  • למרות הזינוק ברווחים, שכר העובדים עלה רק בכ-8% אחוזים.
  • רק 31% מהמועסקים בענף הן נשים לעומת 49% מהמועסקים בכלל המשק.

אוטוניוז, 19.03.2017 – אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר טוען במסמך שפירסם היום (א') שענף יבוא הרכב מתאפיין ברווחיות חריגה, ושלמרות זאת השכר בענף עלה בקצב איטית בלבד. ב-10 השנים האחרונות, החל -2007, הרוויחו יבואניות הרכב 14.1 מיליארד ש', או רווח שנתי ממוצע של 1.3 מיליארד ש', גידול ריאלי של 72% בהשוואה לשנים 2003-2006.

ניתוח הכלכלן הראשי מתבסס על נתונים של רשות המסים. לפי הניתוח ב-2014 ארבע היבואניות הגדולות גרפו 55% ממחזור ההכנסות. בשנים 2013-2015 הסתכמו הכנסות ארבע היבואניות הגדולות בכ-3.9 מיליארד ש', כלומר כל אחת מאותן חברות הרוויחה כמיליארד ש' לתקופה או כ-330 מ' ש' לשנה.

הכלכלן הראשי מציין שהרווחים הגבוהים נותבו למספר מצומצם של חברות שמרביתן בשליטה מלאה של מספר משפחות. את הענף מאפיין היקף תעסוקה מצומצם, כך שהמשפע שהוא מייצר נהנים מעטים יחסית. ב-2014 העסיקו 12 יבואניות הרכב פחות מ-6,000 עובדים ושכרם הממוצע עמד על 14,000 ש' ברוטו בחודש.

לדברי הכלכלן הראשי את שכר העובדים יש לבחון על רקע רמת הרווחים הגבוהה של הענף. לדבריו חלקה של התמורה בענף עומדת על 28%  בלבד לעומת 58% במגזר העסקי. בשנים 2006-2014 שבהן נרשם גידול חד, פי 2.0, ברווחי יבואניות הרכב עלה ריאלית שכר המועסקים בענף ב-8% בלבד.

בנוסף לכך יבואניות הרכב ממעטות להעסיק נשים (31% לעומת 49% במשק).

רבע מהמועסקים בענף מרוויחים פחות מ-7,700 ש' לחודש בעוד כאחוז בודד מהמועסקים בענף (כ-60 איש) משתכרים מעל 77,000 ש' בחודש. לפי המחקר ליבואנית הרכב יש ייצוג גבוה יחסית במאון העליון של בעלי השכר בישראל.

בסיכום כותב מחבר המחקר שנשפך אור "על רווחיותם החריגה של יבואניות הרכב אשר מרביתן חברות פרטיות," ולכן יש צורך ביישום מעשי של "התכנית להגברת התחרותיות בענף הרכב… בפרט בכל האמור ביחס להרחבת אפשרויות היבוא של כלי רכב חדשים." אולם מאחר שהצלחת התכנית תלויה גם בגורמים חיצוניים, קרי יצרניות הרכב, יתכן קובע הכלכלן הראשי, שיהי צורך לשקול צעדים נוספים כדי להגביר את התחרות בענף.

economist

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


עשו מנוי לניוזלטר של אוטוניוז
עשו מנוי לניוזלטר וקבלו את כל העידכונים
תודה על עשיית המנוי. עליך לאשר את כתובת האימייל כדי שנוכל לשלחו אליכם. אנא בדקו את האימייל ובצעו את ההוראות.
אנחנו מכבדים את פרטיותכם. לעולם לא נעביר את פרטיכם לצד שלישי
Don't miss out. Subscribe today.
×
×
WordPress Popup Plugin