ב-2015 38,000 מיתות מוקדמות בגלל פליטות מזהמי דיזל

  • עיקר פליטות תחמוצות החנקן ממשאיות ואוטובוסים מונעי דיזל.
  • עודף הפליטת השנתי עומד על 4.6 מיליון טון כ-50% מעל לרמת הפליטות התקנית המשוערת.
  • עודף פליטות ממכוניות פולקסווגן בארה"ב גרם ל-60 מקרי מוות מוקדם.

אוטוניוז, 01.06.2017 – במחקר שהתפרסם בכתב העת Nature, טוענים מדענים שב-2015 מתו מוות מוקדם כ-38,000 איש ברחבי העולם בגלל פליטות עודפות של תחמוצות חנקן (NOx) וריכוזי אוזון מתחבורה (לפי מחקר של האיחוד האירופי ב-2012 מתו ב-40 מדינות באירופה מיתה מוקדמת כתוצאה מפליטות PM2.5, אוזון ו-NO2 491,000 איש. המחקר לא הבדיל בין זיהום תחבורתי, תעשייתי וביתי). לפי ממצאי המחקר 20% מפליטות תחמוצות החנקן נובעות ממנועי דיזל המותקנים בכלי רכב ומהן הרוב המכריע הוא מכלי רכב כבדים, כלומר משאיות ואוטובוסים.

מחברי המחקר בדקו והישוו 11 שווקי רכב עיקריים, שבהם מתבצעות כ-80% ממכירות כלי הרכב עם מנועי דיזל בעולם, ובהם ארה"ב, 28 המדינות האיחוד האירופי, אוסטרליה, ברזיל, קנדה, סין, הודו, יפן, מכסיקו, רוסיה ודרום קוריאה. באמצעות מעקב אחר נתונים היסטוריים של מכירות כלי רכב דיזל כבדים וחשמליים ברחבי העולם, הם יצרו "מלאי פליטה". הנתונים הושוו עם נתוני פליטות מיותר מ-30 מחקרים המבוססים על מודלים ובדיקות בתנאי עולם אמיתי בארה"ב, אירופה, סין ויפן.

החוקרים מצאו שכשליש מכלי הרכב הכבדים ויותר ממחצית מכלי הרכב הקלים המצוידים במנועי דיזל, פולטים תחמוצות חנקן בכמויות גדולות יותר מהמגבלות הרגולטוריות, כאשר הם פועלים בתנאי עולם אמיתי.

בגלל החריגה מהתקנות כלי רכב אלה מייצרים 13.1 מ' טון פליטות תחמוצות חנקן, 4.6 מ' טון, שהם 54.1% יותר מהפליטות הצפויות בהתאם לתקינות המעבדה. מכלל המיתות המוקדמות כ-10% הקשורים לאוזון קורים ב-28 מדינות האיחוד האירופי.

אימוץ ואכיפה של תקני פליטות הדור הבא (מחמירים יותר מ-יורו6/VI), קובע המחקר, יכולים לחסל כמעט לגמרי את פליטות ה-NOx בעולם האמיתי ולמנוע 174,000 מקרי מוות ב-2040, המיוחסים לאוזון ול-PM2.5. המחקר גם טוען שמרבית היתרונות האלה ניתנים להשגה באמצעות אימוץ תקני יורו VI לכלי רכב כבדים באזורים שבהם הם טרם אומצו.

במאמר שפורסם באוקטובר 2015 ב-Environmental Research Letters, בחודש שאחרי התפוצצות פרשת הדיזלגייט המקורית, נקבע שהפליטות העודפות מכמעט חצי מיליון כלי רכב דיזל שלא עמדו בתקנות הפליטות ושווקו ע"י קבוצת פולקסווגן בארה"ב, גרמו לכ-60 מקרי מוות מוקדמים.

כותרות היום

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


עשו מנוי לניוזלטר של אוטוניוז
עשו מנוי לניוזלטר וקבלו את כל העידכונים
תודה על עשיית המנוי. עליך לאשר את כתובת האימייל כדי שנוכל לשלחו אליכם. אנא בדקו את האימייל ובצעו את ההוראות.
אנחנו מכבדים את פרטיותכם. לעולם לא נעביר את פרטיכם לצד שלישי
Don't miss out. Subscribe today.
×
×
WordPress Popup Plugin