בלוג העורך: מדוע הב.מ.וו סידרה 5 החדשה החמיצה את תערוכת פאריס?

  • מאז תחילת עידן האינטרנט מנבאים את סופן של תערוכות המכוניות.
  • חולשתה של תערוכת מכוניות של פאריס 2016 הוא עניין נקודתי.
  • תערוכת פאריס חסרה את המימד הטכנולוגי הנמצא בתערוכות המכוניות בגרמניה.
התפאורה הקבועה של רנו בתערוכת פאריס. גם זה סוג של חסכון (ניוזפרס)
התפאורה הקבועה של רנו בתערוכת פאריס. גם זה סוג של חסכון (ניוזפרס)

אוטוניוז, יעקב צלאל, 17.10.2016 – החלטתה של ב.מ.וו לחשוף את סידרת 5 החדשה שלושה ימים לפני סיומה של תערוכת המכוניות של פאריס, היתה עוד עדות לחולשתה של תערוכת המכוניות הוותיקה ביותר בסבב התערוכות העולמי. זו לא היתה הפגיעה היחידה שתערוכת פאריס סבלה מבוואריה. ראשי ב.מ.וו נעדרו מיום העיתונות הראשון של התערוכה, בטענה שיש להם דיון בעתיד המכוניות החשמליות של הקבוצה. גם זה נשמע תרוץ דחוק. אולם ב.מ.וו לפחות הציגה את מותגיה בתערוכה, למעט את רולס-רויס, שלא כמו פורד שנעדרה ממנה כליל ובדומה לה גם יגואר ו-וולבו שהעדיפו לחסוך את ההשקעה הגבוהה הכרוכה בתערוכה מרכזית כתערוכת פאריס.

אחת התיאוריות הלא חדשות היא שבעידן האינטרנט חשיבותן של תערוכות המכוניות הולכת ופוחתת. אורך חייה של התיאוריה הזו הוא כאורך חיי תקשורת האינטרנט האינטנסיבית, שללא משים מתקרבת כבר ל-20 שנה. האינטרנט אכן שינה את כללי המשחק של המדיה והקטין את רמת ההפתעה של התערוכות. מגזיני הכרומו הנוצצים הוחלפו באתרי אינטרנט נוצצים פחות אבל יעילים יותר בהפצת המידע והסקופים שהתערוכות נהגו להתהדר בהם התאדו כמעט לחלוטין.

תצוגת סיטרואן, עוד שחקן ביתי (ניוזפרס)
תצוגת סיטרואן, עוד שחקן ביתי (ניוזפרס)

ובכל זאת תערוכות המכוניות ממשיכות להתקיים ומתאימות את עצמן למציאות המשתנה. ימי העיתונות בתערוכות המרכזיות עדיין מרכזים אלפי עיתונאים ותקשורתנים, שאמנם כבר יודעים שהפתעות רבות לא יהיו בין המוצגים, אבל הם מדווחים על הבכורות הרבות ומעט חשיפות חדשות, אודות מכוניות קונספט שנחשפו בשבועות שקדמו לתערוכה ומנסים לאפיין את הטרנד, או חוט השני, העובר בין מוצגי התערוכה.

הצלחתן של תערוכות המכוניות לשרוד נראית מפתיעה אולי עיתונאים, שעבורם התערוכה היא אובייקט לדיווח, אבל תערוכות המכוניות הן בסופו של דבר פרויקט מסחרי שהכנסותיו מתבססות על הכנסות מהמציגים, מכירות כרטיסי כניסה, מכירות מזון ומשקאות למבקרים ועוד מיזמים שונים ומשונים. יצרני המכוניות ברובם הגדול עדיין רואים בתערוכות כלי שיווקי והקהל המגיע לתערוכות מתבדר ומקבל תצוגה ומידע על כלי הרכב שיעמדו לרשותו בשנים הקרובות. בצרפת ובגרמניה התערוכות נתמכות ע"י תעשיית הרכב, שבשתי המדינות היא עדיין בעלת חשיבות מרובה. במעצמות רכב שבהן תעשיית הרכב דועכת או שעברה לידיים זרות, כבבריטניה ובאיטליה, תערוכות הרכב הגדולות גוועו ונעלמו ובמקום מתקיימים מיזמים שונים המנסים להשביע את רצון המארגנים ורצון הקהל.

תערוכות מכוניות, מכל הסוגים (מכוניות נוסעים, מכוניות עתיקות, מכוניות מרוצים, מכוניות מסחריות ועוד סוגים שונים) וברמות חשיבות שונות, לרוב מקומית, נערכות ברחבי העולם מדי שבוע ברמת חשיבות כזאת או אחרת, לרוב מקומית. אלה תערוכות שהבסיס לקיומן הוא מסחרי והוא מבוסס על המפגש שבין הצורך של משווקים להציג את סחורתם לדחף של הקהל לראות מקרוב את המוצרים השונים (ומכוניות ורכיביהם השונים אינם מוצרים ככל המוצרים, אלה כאלה שיש לקהל משיכה אמוציונלית אליהן).

תערוכת פאריס, כתערוכות פרנקפורט, ג'נבה ודטרויט היא שונה, בהיותה תערוכה בינלאומית ותיקה ויוקרתית בעלת חשיפה גלובלית, אולם הבסיס לקיומה היא תעשיית הרכב הצרפתית. חולשתה בשנה האחרונה, ולא רק בה, נובעת בעיקר ממצבה של תעשיית הרכב הצרפתית וממיצובו של השוק הצרפתי כשוק המבוסס על מכוניות זולות יחסית.

תצוגת סיטרואן, עוד שחקן ביתי  (ניוזפרס)
תצוגת סיטרואן, עוד שחקן ביתי (ניוזפרס)

תערוכת הרכב של פרנקפורט, הנערכת בסתיו של שנים אי זוגיות, פונה אל קהל עשיר ומפונק יותר מהקהל הצרפתי ולכן בשנה הבאה כל המותגים שנעדרו מתערוכת פאריס השנה יחזרו וייקחו חלק בתערוכה האירופית החשובה של הסתיו.

אולם, לתערוכת פרנקפורט, מנקודת מבטי, יש יתרון גדול נוסף אחר: בתערוכה מציגות יצרניות הטיר 1 הגרמניות והבינלאומית הגדולות ובהן בוש, קונטיננטל, שאפלר, תייסן-קרופ, דלפי, דנסו ועוד מאות חברות  טיר 1 וטיר 2  החושפות את הטכנולוגיה שמתחת לפחים (וגם את הטכנולוגיה מהם עשויים הפחים). זו תצוגה מרתקת שבתערוכת פאריס כמעט ואינה קיימת. לכן מי שרצה להתעדכן בחידושים טכנולוגיים ולא רק במראה המכוניות, היה צריך לבקר השנה בתערוכת האנובר לכלי רכב מסחריים (משאיות ואוטובוסים) שהקדימה בכעשרה ימים את תערוכת פאריס.

לצערי לא נכחתי השנה באף אחת מהתערוכות, אבל אם היה עלי לבחור באחת התערוכה של האנובר, ה-IAA 2016, היתה הבחירה שלי.

ובשנה הבאה ב-IAA 2017, תערוכת פרנקפורט ב.מ.וו לא יעזו להציג דגם חדש כלשהו שלושה ימים לפני סיומה של התערוכה.

מיני פלאג-אין הייבריד נחשפה שעות אחרי סגירת תערוכת פאריס (ב.מ.וו)
מיני פלאג-אין הייבריד נחשפה שעות אחרי סגירת תערוכת פאריס (ב.מ.וו)

נ.ב. שניות ספורות לפני שהעליתי את הכתבה לאתר, קפצה הודעת אימייל מב.מ.וו, המבשרת אודות המיני פלאג-אין הייבריד החדש. "זה מסמן את ההתחלה של שלב חדש למיני ומציע מבטח לעתיד," נכתב בהודעה, שפרסומה שעות אחדות אחרי סיומה של תערוכת פאריס, הוא עוד עדות לקשייה של תערוכת המכוניות הצרפתית הנובעים גם מחוסר התחשבות גרמני וקמצוץ לאומנות בריטית.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


עשו מנוי לניוזלטר של אוטוניוז
עשו מנוי לניוזלטר וקבלו את כל העידכונים
תודה על עשיית המנוי. עליך לאשר את כתובת האימייל כדי שנוכל לשלחו אליכם. אנא בדקו את האימייל ובצעו את ההוראות.
אנחנו מכבדים את פרטיותכם. לעולם לא נעביר את פרטיכם לצד שלישי
Don't miss out. Subscribe today.
×
×
WordPress Popup Plugin