בלוג העורך: גשם כבד או קל בברזיל, המרוץ האבוד של המילטון ודרושה ועדת חקירה ברד בול אחרי הגרנד פרי של ברזיל

  • עיתונאים בכירים באירופה חלוקים האם הגשם באינטרלגוס היה כבד או קל.
  • הטעות האסטרטגית של רד בול קרבה את רוזברג לאליפות העולם.
  • לואיס המילטון כמעט שלא נראה וניצח בפעם השלישית ברציפות בעוד שוורסטפאן מאחור נתן הצגה של "פעם בחיים".
המילטון נתן הצגה מושלמת שאף אחד כמעט לא ראה (דיימלר)
המילטון נתן הצגה מושלמת שאף אחד כמעט לא ראה (דיימלר)

אוטוניוז, יעקב צלאל, 18.11.2016 – "אוה, זה היה נא (raw), חומר גלדיאטורים, מסלול בסגנון הישן בסיכון גבוה וגשם כבד" דיווח מרק יוז, פרשן הפורמולה 1 הותיק, באתר המגזין Motorsport, בפתיחת תיאורו את הגרנד פרי הברזילאי, שנערך ביום ראשון האחרון. "פורמולה 1 שמה עצמה לצחוק. לא היו סערות רעמים מעל אינטרלגוס. אנחנו מדברים על גשם קל ומתמשך. היו מספר שלוליות,  אבל לא כמו שראינו במרוצים רבים בעבר," כתב דניאל שמידט, כתבו הוותיק עוד יותר של ה-Auto Motor und Sport, מגזין המכוניות הנפוץ באירופה. אז למי מהם להאמין: לזה שראה לפניו גלדיאטורים על גלגלים מחרפים את נפשם ב"גשם כבד", או למי שראה לפניו נהגי מרוץ שלא קיבלו הזדמנות להתחרות ובילו 35 הקפות מאחורי מכונית בטיחות ב"גשם קל ורצוף"?

זו כמובן שאלה של פילוסופיה, אבל בחלקים שבכל זאת התרחש מרוץ הוא היה מרשים, כאשר שני נהגים, לואיס המילטון ומקס וורסטפאן הציגו כישורי נהיגה ווירטואוזיים. המרוץ, מהזינוק שהתאחר ב-10 דקות ועד לסיומו הסופי נמשך 3 שעות בתוך חלון זמן של 4 שעות. אלה היו שעות דרמטיות, שהשידור הישראלי בערוץ הספורט החמיץ. השידור לקה בחסר כשבהפסקות המרוץ הממושכות נקטע השידור מאינטרלגוס לטובת שידור קליפים של טאצ' דאונס מפוטבול, שניתקו את הצופים מהאוירה וקטעו את הרצף החווייתי של המרוץ והדרמטיות שלו. עבור צופים ברחבי העולם ההפסקות היו חלק אינטגרלי מהמרוץ.

ועדיין נותרה פתוחה השאלה מי יזכה באליפות העולם

למרות שעושי ההימורים מציבים את לואיס המילטון 3/4 odds on favorite לנצח בגרנד פרי של אבו דאבי, המרוץ האחרון של עונת 2016, הם עדיין מדרגים את עמיתו לקבוצת מרצדס ניקו רוזברג 1/4 odds on favorite לזכיה באליפות העולם. סיכוייו של רוזברג לא שופרו במידה ניכרת בהשוואה למרוץ הקודם בעוד המילטון מקבל עדיין כ-23% סיכויים לזכיה באליפות. אלא שלרוזברג דרוש לו מקום שלישי בלבד באבו דאבי כדי להבטיח תואר עולמי אישי ראשון ומשפחתי שני.

התחזית שנתתי כאן שצפתה את האפשרות שמרוץ גשום בברזיל יקרב המילטון לאליפות, אכן התאמתה, אבל פחות מהמשוער אחרי שרוזברג, בסיוע רד בול, סיים במקום השני. לעומת זאת הנחה אחרת באותה תחזית התבדתה: דווקא לקראת סיום העונה קבוצת מרצדס שולטת באופן דומיננטי יותר מאשר עד כה ובשלושה המרוצים האחרונים הרקורד שלה הוא 100% בנצחונות כפולים, 1-2, בעוד שעד לפני אותם מרוצים הרקורד היה עלוב הרבה יותר, רק 25%. זהו שינוי דרמטי בביצועי הקבוצה, שאין לו הסבר ברור. יתכן שהקבוצה היתה שאננה בחלק מהעונה, יתכן שהסיום הדרמטי, שבו נהג טוב יותר, המילטון, רודף אחרי נהג טוב פחות, רוזברג, גרם לכל הקבוצה להיות ממוקדת יותר ולהימנע ככל האפשר מתקלות טכניות שיכולות להכריע את האליפות.

הגשם הוא תמיד אופציה באינטרלגוס. הגשם הפעם היה יוצא דופן במשכו כאשר לאורך כל המרוץ נותרו שלוליות על המסלול ולא נוצרו עליו קווים יבשים. שלוליות מים שניקוו על המסלול יצרו תנאי ציפה (aquaplaning). שנהגים אחדים נפלו להם קורבן. אלה היו התנאים שהמילטון היה זקוק להם כדי להתקרב לאליפות, אבל ניהול המרוץ של רד בול איפשר לרוזברג לסיים במקום השני. על רד בול להקים ועדת חקירה שתבדוק את השאלה "מי נתן את ההוראות" לדניאל ריקארדו ולמקס וורסטפאן לעבור מצמיגי גשם לאינטרמידייטס.

טעות בגידור הסיכונים

החלק המוזר באסטרטגיה של רד בול היתה ההחלטה להעביר את שני נהגיה לצמיגי אינטרמידייטס באסטרטגיית מרוץ זהה. זו החלטה שעמדה בניגוד לפילוסופיית ניהול המרוצים של הקבוצה במהלך העונה שדגלה בגידור סיכונים, המיושם באמצעות בחירת אסטרטגיות מרוץ שונות לשני הנהגים. עד למרוץ האחרון פיצלה רד את אסטרטגיות המרוץ לשני נהגיה. ההגיון בשיטה היה שלמרצדס WO7, יריבתה העיקרית, היה יתרון טכני משמעותי שאיפשר לה ליישם אסטרטגיית מרוץ זהה לשני נהגיה. פיצול אסטרטגיה ברד בול נועד לנצל התרחשויות בלתי צפויות שאחת ממכוניותיה תהנה מהן.

אולם הפעם, אחרי יותר מ-40 הקפות, כשיתרון המהירות של וורסטפאן על רוזברג היה מובהק, ניתן היה להשאיר אותו באסטרטגיה זהה לזו של רוזברג ולצפות ממנו להקדים את הנהג הגרמני (אם כי את המילטון הוא לא הצליח לאתגר). את הגידור היה צריך לבצע ריקארדו לבדו, שהחליף צמיגים לאינטרמידייטס והיה עשוי להימצא בעמדת ניצחון אם המסלול אכן היה מתייבש. ההחלטה לנקוט הפעם באסטרטגיית מרוץ אחידה לשני הנהגים, שהתקבלה ככל הנראה בלהט הקרב וללא מחשבה מעמיקה, היתה מוטעית ואפשרה לרוזברג ל'גנוב' את המקום השני, שלא תאם את ביצועיו במהלך המרוץ.

בסיום ההקפה ה-43 צלל וורסטפאן, בעת שהיה במקום השני, לפיטס להחליף צמיגים לאינטרמידייטס ונפל למקום השלישי מאחורי רוזברג. בהקפה ה-54 הוא צלל לפיטס להחליף בחזרה לצמיגי גשם וחזר למקום ה-16 ממנו טיפס באופן ווירטואוזי עד למקום השלישי בסיום 71 ההקפות, אחרי רוזברג שמן הסתם התקשה להבין את המשחקים האסטרטגים של רד בול, אבל היה המרוויח הגדול מהם. הטעות של רד בול אפשרה לוורסטפאן לבסס את מעמדו בקבוצה ולרוזברג להתקרב לאליפות העולם.

המילטון חגג בסיום ניצחון שכמעט ולא שודר לעולם, המצלמה התמקדה באירועים מרתקים יותר – הספין של קימי ראייקונן בפרארי, העקיפות של וורסטפאן, פאלמר ברנו מתחכך בגואיטרז בהאס-פרארי, וורסטפאן מציל את הר בול-רנו מספין בעיקול האחרון – מנהיגתו המושלמת מהפול פוזישן לדגל השחמט; וורסטפאן הציג כישורים ברמה הגבוהה ביותר, למרות הביקורת של הר שמידט, מה-Auto Motor und Sport וגם חגג אותה כראוי על הפודיום. רוזברג חגג עוד צעד גדול בדרך לאליפות העולם, על אף שהוכיח שנהיגת גשם אינה התחום החזק שלו.

באבו דאבי, לראשונה בקריירה, גורלו אכן יהיה בידיו. אחרי שלושה ניסיונות כושלים להכריע את האליפות האליפות או שתוכרע מעצמה לטובתו, או שהמילטון יזכה כנגד כל ההימורים.

"סיכוייה של קלינטון להיות לנשיאה הראשונה של ארה"ב גבוהים מסיכוייו של רוזברג להיות לגרמני השלישי הזוכה באליפות העולם בפורמולה 1," כתבתי בתחזית מלפני מספר שבועות. אז אם קלינטון לא תהיה כבר נשיאה, מה זה אומר על סיכוייו של רוזברג להפסיד את האליפות בנקודת המשחק הרביעית?

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


עשו מנוי לניוזלטר של אוטוניוז
עשו מנוי לניוזלטר וקבלו את כל העידכונים
תודה על עשיית המנוי. עליך לאשר את כתובת האימייל כדי שנוכל לשלחו אליכם. אנא בדקו את האימייל ובצעו את ההוראות.
אנחנו מכבדים את פרטיותכם. לעולם לא נעביר את פרטיכם לצד שלישי
Don't miss out. Subscribe today.
×
×
WordPress Popup Plugin