בלוג העורך: אמנון שעשוע + זיו אבירם = 15 מיליארד דולר פלוס

  • הסיבה העיקרית לרכישת מובילאיי ע"י אינטל היא דריסת הרגל שיש למובילאיי אצל מרבית יצרניות הרכב בעולם.
  • יחסי הציבור של מובילאיי היו מדהימים וגם מהם מקווה אינטל להיבנות.
  • ההתעלמות של מובילאיי מהליידאר היא לא פחות ממהממת.
פרופ' אמנון שעשוע יו"ר מובילאיי (מימין), הארלד קרוגר יו"ר הנהלת ב.מ.וו (באמצע) ובריאן קאצ'נאצ' ה-CEO של אינטל בטקס ביום שישי (ב.מ.וו)
ראשית הברית בין מובילאיי לאינטל: פרופ' אמנון שעשוע יו"ר מובילאיי (מימין), הארלד קרוגר יו"ר הנהלת ב.מ.וו (באמצע) ובריאן קראזניך ה-CEO של אינטל, בטקס חתימת ההסכם לפיתוח מערכת נהיגה אוטונומית בשנה שעברה (ב.מ.וו)

אוטוניוז, יעקב צלאל, 15.03.2017 – אינטל משלמת 15 מיליארד דולר עבור מובילאיי. סכום לא זניח עבור אף חברה על פני הגלובוס, גם אם החברה הנרכשת מרוויחה יפה. אז מה הניע את אינטל לרכוש חברה בעלת מוצר אחד, שאת הטכנולוגיה שלו אפשר לפתח ולחקות, כפי שכבר יש העושים? תשובה אחת: דריסת הרגל שהשיגה לעצמה מובילאיי אצל כמעט כל יצרניות הרכב בעולם (פלח שוק גלובלי של 70% ממערכות ה-ADAS מהסוג שמובילאיי משווקת), הקשרים שהיא מביאה עימה עם OEMs וחברות טיר 1 והכישרון האדיר ביחסי ציבור שהחברה הציגה לאורך כל שנות קיומה. המאפיינים האלה, להערכתי, חשובים לאינטל לא פחות מהטכנולוגיה וקשים יותר להשגה ממנה. אינטל מעריכה שאלו קשרים השווים מיליארדים, בתקווה שהרבה יותר מיליארדים ממה שישולמו לבעלי מניות מובילאיי.

מובילאיי היא חברה של מוצר אחד. המערכת שהיא פיתחה מתריעה מתאונה ומסטיה מנתיב. החיבור שלה למערכות אחרות, ברמה של OEM, מאפשר גם בלימה, היגוי ופעולות ניהוג נוספות, כפי שהותקנו במערכת האוטו פילוט של טסלה. זהו אם כן עוד בלוק אחד במערכת לנהיגה אוטונומית (מערכות האפטרמרקט הן להתראה בלבד). אולם למובילאיי אין בלעדיות על מערכות אלה וזהו תחום שצפויה בו תחרות עזה.

לאחרונה ערכתי שתי נסיעות מבחן, האחת ארוכה ביונדאי איוניק, השניה קצרצרה במרצדס C 350e, שתיהן מצוידות במערכות שישולבו בעתיד במכוניות אוטונומיות.

דיימלר, חברת האם של מרצדס, היא מקבוצות הרכב הבודדות שלא התקינה במכוניותיה מערכות מובילאיי. ובכל זאת היא היתה החברה הראשונה שהציגה כבר לפני כשנתיים וחצי את ה-S קלאס עם מערכות אוטונומיות. כלומר מובילאיי אינה תנאי הכרחי לנהיגה אוטונומית. יונדאי מתקינה מערכות של מובילאיי ואפשר לשער שמערכת התרעת המרחק שהותקנה באיוניק היתה מתוצרת מובילאיי (המערכת הותקנה על פס הייצור כחלק מהציוד של ה-OEM ולכן אין זיהוי של מובילאיי על המערכת). המערכת תפקדה היטב בהתראות סטיה מנתיב, אולם מערכת בקרת השיוט החכמה אדפטיבית, שהתאימה את מהירות נסיעת המכונית למגבלה שקבע הנהג ולמהירות המכונית המקדימה את המכונית עם המערכת, התבססה על מכשיר רדאר ופעלה היטב אף היא. לכאורה אפשר לבצע בקרת שיוט גם באמצעות מערכת מובילאיי המבוססת על ראיה, אולם יצרניות הרכב סבורות שמדידות מרחק ברדאר מדויקות יותר, אמינות יותר ופועלות טוב יותר בתנאי תאורה ומזג אויר קשים.

מובילאיי הציעה לאורך השנים את המערכת הזולה ביותר (ליצרניות הרכב היא מכרה באמצעות חברות הטיר 1 רק את הצ'יפ עליו הוטבע האלוגריתם) ובכך היא קלעה באופן מדויק לצרכיהם של יצרניות הרכב שחיפשו פתרון זול למכשולים רגולטוריים. לעומת זאת היא התעלמה בעקביות מהליידאר, שעתיד להיות מכשיר מרכזי במערכות נהיגה אוטונומיות.

איור שיתוף הפעולה בין דלפי למובילאיי בפיתוח מערכת נהיגה אוטונומית (דלפי)
סכמה של חיישני נהיגה אוטונומית בפרוייקט של דלפי ומובילאיי (אינטל הצטרפה לפרויקט מאוחר יותר). ארבע חיישני ליידאר בארבע פינות המכונית משמשים ליתירות מדידת מרחק ולא למיפוי. הרדאר בחרטום המכונית משמש למדידת מהירות ומרחק מאובייקטים אחרים המזינים את בקרת השיוט (דלפי)

התעלמות קטלנית

עלויות הליידאר המקורי היו אדירות. עלות כל ליידאר שהותקן על גג מכונית של גוגל היה עשרות אלפי דולרים. מראש היה ברור שטכנולוגיה זו אינה מתאימה לישום המוני, אלא שימשה את גוגל לפיתוח המערכת. כיום מפותחים צ'יפים של ליידאר במצב גבישי (solid state), שמכל אחד מהם יותקנו לפחות ארבעה בכלי הרכב בעלויות שנאמדות ב-100 דולר ליחידה, שצפויות לרדת עם תחילת הייצור ההמוני.

"אינך יכול [לייצר] מכונית עם ציוד ב-70,000 דולר," אמר פרופ' אמנון שעשוע, היו"ר וה-CTO של מובילאיי לניו יורק טיימס ב-2013. "ותאר לעצמך שזה ילך לייצור המוני."

מותר לשער שלא נמצא בגוגל אף כסיל שחשב "שזה [ליידאר ב-70,000 דולר] ילך לייצור המוני," כדבריו של פרופ' שעשוע. גוגל, מותר לשער, עסקה כבר אז בפיתוח מכשירי ליידאר קטנים, קומפקטיים וזולים (שבגינם הגישה Waymo, החברה הבת של אלפאבית לפיתוח מערכת נהיגה אוטונומית, תביעה נגד אובר בחודש שעבר). עצימת העיניים של פרופ' שעשוע היא לכן מהממת. להגנתו אפשר לומר שגם אילון מאסק אמר דברים דומים על הליידאר של גוגל.

התכת ליידאר במעבדים החדשים

בשני המעבדים האחרונים שלה, שעדיין אינם מסחריים, EyeQ4 ו-EyeQ5 שילבה מובילאיי יכולת התכת נתוני ליידאר ובכל זאת היא התייחסה לטכנולוגיה זו בחשדנות ובדחיה. במערכת הנהיגה האוטונומית אותה היא מפתחת בשותפות עם דלפי ואינטל כמערכת מדף ליצרניות רכב, מותקנים, לפי תרשימים שהחברה פרסמה, 4 חיישני ליידאר שישמשו לאספקת יתירות במדידות מרחקים, אבל לא ייקחו חלק במיפוי השטח מסביב למכונית, כך שהמערכת תמשיך להתבסס באופן מאסיבי על מצלמה למיפוי ולאיתור מכשולים. רדאר ישמש להפעלת בקרת שיוט חכמה.

פרטים טכניים אודות שיתוף הפעולה עם ב.מ.וו ואינטל טרם פורסמו, אולם אין להניח שהחברה הבווארית תוותר על שימוש במכשירי ליידאר איכותיים למיפוי השטחים שסביב למכונית.

העוצמה של מובילאיי, עד היום נמצאה באלגוריתם מפענח הראיה שלה. הטכנולוגיות הנוספות כלימוד מכונה, AI, מערכת REM ואחרות הן טכנולוגיות שטרם הבשילו ויש בהן תחרות עצומה בשוק, שלא ברור אם למובילאיי יש יתרון בהן וגם לא ברור פוטנציאל ההכנסות מהן.

אינטל, מותר להניח, ערכה בדיקת נאותות (מצאה בוודאי שגם הצ'יפ של מובילאיי הוא מתקדם ואיכותי ובעל צריכת חשמל נמוכה ביותר) ובחנה את האפשרויות הטכנולוגיות והעיסקיות שרכישת מובילאיי תפתח בפניה. אולם בסופו של דבר היא שילמה מחיר אותו משלמים עבור סטארטאפים וחברות חלום, שעבורם בדיקת נאותות הן יותר הימור מאשר מדע מדויק. והחלום הפעם מתמצה במפתחות שיש לפרופ'  שעשוע ולזיו אבירם לחדרי ההנהלות של קבוצות הרכב בעולם.

במקרה הזה הם חשובים מהטכנולוגיה.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


עשו מנוי לניוזלטר של אוטוניוז
עשו מנוי לניוזלטר וקבלו את כל העידכונים
תודה על עשיית המנוי. עליך לאשר את כתובת האימייל כדי שנוכל לשלחו אליכם. אנא בדקו את האימייל ובצעו את ההוראות.
אנחנו מכבדים את פרטיותכם. לעולם לא נעביר את פרטיכם לצד שלישי
Don't miss out. Subscribe today.
×
×
WordPress Popup Plugin