בגיל 18 נצחון בכורה מרשים למקס ורסטפאן בגרנד פרי ספרד במרוץ בכורה עם רד בול


אוטוניוז, 15.05.2016 –
כאשר מקס ורסטפאן החל את קריירת הגרנד פרי לפני שנה, בגיל 17, עם קבוצות טורו רוסו, כבן חסות של חברת המשקאות רד בול, לא היה קשה לצפות שאם כשרונו אכן הצדיק את שילובו בפורמולה 1 בגיל צעיר כל כך, הוא גם ישבור את שיאו של סבסטיאן פטל כמנצח הפורמולה 1 הצעיר בהיסטוריה. ארבע שנים עמדו לרשותו להשיג את ההישג ואתמול, בשנה השניה, במרוץ הראשון שלו בקבוצת צמרת, רד בול, בעקבות החלפת המושבים הדרמטית בשבוע שעבר עם דניל קוויאט שהורד מרד בול לטורו רוסו, הוא השיג את נצחונו הראשון, ולקח מפטל את אחד מהישגיו. ורסטפאן הקדים לקו הסיום של הגרנד פרי הספרדי במסלול קטלוניה, אחרי 66 הקפות את קימי ראייקונן, שגילו כפול משלו, ואת פטל, שניהם נהגי פרארי, ושניהם ביחד מחזיקים בחמש אליפויות עולם לנהגים. המרשים בניצחונו הראשון של ורסטפאן, שזינק מהמקום הרביעי וניצח בזכות אסטרטגיה נכונה ונהיגה כשל נהג בעל ניסיון רב שנים, היתה היציבות תחת לחץ שבה הוא הושג. זה לא היה נצחון דרמטי שהושג בהקפה האחרונה באופן מקרי, אלא נצחון שנבנה על אסטרטגיה של שתי עצירות להחלפת צמיגים, לעומת שלוש עצירות לפטל ולדניאל ריקארדו, עמיתו לקבוצת רד בול, שהוביל בהקפות הראשונות. וניהול מיטבי של סט הצמיגים האחרון, במשך 32 ההקפות האחרונות, כשהוא החזיק על הכנף האחורית את ראייקונן, בפרארי החזקה יותר, שכשל בכמה ניסיונות עקיפה צמודים.

התאונה של מרצדס-בנץ

אולם נצחונו של ורסטפאן התאפשר בזכות ההתנגשות בישורת הקצרה שבין הפניה השלישית לרביעית, בהקפה הראשונה למרוץ בין שתי מכוניות מרצדס-בנץ. אלוף העולם, לואיס המילטון, שזינק מהפול פוזישן אבל איבד את המקום הראשון לניקו רוזברג בפניה השניה, ניסה להחזיר לעצמו את המקום הראשון ובניסיון עקיפה גבולי ירד לדשא, איבד את השליטה ובספין שהגיע בעקבותיה התרסק אל חלקה האחורי של מכוניתו של רוזברג וקטע רצף בן שבעה נצחונות של עמיתו לקבוצה.

ניקי לאודה, יו"ר קבוצת מרצדס-בנץ, מיהר להטיל את מרבית האחריות על המילטון, בעוד טוטו וולף, המנהל של הקבוצה, ניסה לאזן את מסכת ההאשמות לקראת הופעת שני הנהגים בפני פקחי המירוץ, שהיו יכולים להחליט האם להאשים את אחד מהנהגים באחריות לתאונה, ולהעניש אותו בהורדה של מספר מקומות על הגריד במרוץ הבא, הגרנד פרי של מונקו, מסלול שבו עקיפות הן בלתי אפשריות. אבל הסטיוארדס החליטו שהיתה זו תאונת מרוצים בלבד ועונשים לא ניתנו לאף אחד מהנהגים.

ורסטפאן זינק למרוץ מהמקום הרביעי ומיד בעקבות התאונה של שתי מכוניות מרצדס-בנץ עלה למקום השני כשהוא שומר על הקצב של עמיתו הבכיר יותר בקבוצה, דניאל ריקארדו. בהקפות הבאות פטל היה מהיר יותר ועקף אותו, אבל אסטרטגיית החלפות צמיגים מוצלחת יותר, של שתי עצירות בלבד, הקפיצה אותו למקום הראשון בהקפה ה-45, 21 הקפות לסיום. אמנם הצמיגים הלכו ונשחקו וראייקונן לחץ מאחור, אבל ורסטפאן לא נשבר והקדים את הפיני על הקו הסיום ב-0.616 שנ'.

השמפניה היתה טעימה מאד," אמר ורסטפאן בסיום, למראיינת מסקיי ספורט. "הרגשה מדהימה. אין לי מילים. קימי [סיים שני] אפילו התחרה מול אבי. מאד משעשע. בשני הסטינטים הראשונים נתקעתי ולא יכולתי לעקוף. הצמיגים היו טובים מאד ולא רציתי לעשות שלוש עצירות." ואכן שתיים הספיקו לנצחון.

"אני עדיין לא יכול להאמין בזה," אמר יוס ורסטפאן, אביו של המנצח, נהג פורמולה 1 במהלך שנות ה-90' ועד 2003, שהתוצאות הטובות ביותר שלו היו פעמיים מקום שלישי במרוצי הגרנד פרי של הונגריה ובלגיה ב-1994, בעת שהיה עמיתו של מיכאל שומאכר, בדרכו לאליפות העולם הראשונה שלו, בקבוצת בנטון והתמונה הזכורה ביותר שלו, היא בעת שמכוניתו ניצתה בכדור אש בעת עצירת תדלוק בגרנד פרי הגרמני, 1994. "כשאתה רואה אותו לקראת הסוף, הצמיגים ישנים, אני עדיין לא יכול להאמין בזה. כולם חשבון שהאסטרטגיה לא תעבודה בסוף זה עבד. אני גאה מאד. היינו הרבה ביחוד ואני שמח. מאז משיחת הטלפון לפני שבוע [שבה נודע על המעבר של ורסטפאן לרד בול] ידעתי שיש הרבה יותר הזדמנויות."

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*