מובילאיי מאשימה את טסלה בהצגה מוטעית של מערכת אוטופיילוט (עידכון)

פרופ' שעשוע, יו"ר מובילאיי וה-CTO מקריא דברים במהלך הטקס (ב.מ.וו)
פרופ' שעשוע, יו"ר מובילאיי וה-CTO מקריא דברים במהלך טקס חתימת מזכר ההבנות עם ב.מ.וו ואינטל (ב.מ.וו)

אוטוניוז, 15.09.2016 (עודכן ב-08:50) – טסלה "מותחת את המעטפת" של ישומי המכונית האוטונומית בטכנולוגיות הדור הנוכחי, כך מאשים פרופ' אמנון שעשוע, יו"ר מובילאיי וה-CTO של החברה בראיון לרויטרס. "היא [מערכת האוטופיילוט] אינה מתוכננת לכסות את כל סיטואציות התאונות האפשריות באופן בטוח," אמר שעשוע. "לא חשוב איך אתה עושה את הספין, היא לא מתוכננת לזה. זו מערכת עזר לנהג ולא מערכת ללא נהג."

דובר מטעם טסלה אמר שהמערכת מעולם לא תוארה כמערכת למכונית ללא נהג.

שעשוע טען שבטווח הארוך זה עומד לפגוע באינטרסים של מובילאיי ושל התעשיה "אם המוניטין של החברה שלנו ימשיך להיות מחובר עם סוג כזה של מתיחת המעטפת במונחים של בטיחות."

פרופ' אמנון שעשוע, יו"ר ו-CTO של מובילאיי אמר בראיון לרויטרס שהחברה מצפה לחתום על עוד חוזה משמעותי כבר השנה עם יצרנית רכב לפיתוח מערכת נהיגה אוטנומית ולחתום על הסכם לשימוש במערכת מיקור המונים למיפוי (Road Experience Management – REM) עם קבוצת פולקסווגן. שעשוע שדיבר בראיון עם רויטרס, אמר שהסכם עם פולקסווגן יהיה רגע מכריע מאחר שהוא יביא פרטנר גדול לפרוייקט. על הכבישים נמצאות היום עשרות מיליוני מכוניות ממותגי קבוצת פולקסווגן השונים והקבוצה מוכרת מדי שנה כ-10 מיליון כלי רכב.

הראיון ברויטרס היה מפורט יחסית וענייני, לא עלו בו נושאים שאינם ידועים והוא בגדר תופעה שאינה אופיינית לחברות הייטק. ככל הנראה הראיון נועד להזכיר לשחקנים החדשים בתחום הנהיגה האוטונומית ולשחקנים הותיקים יותר וגם ליצרניות הרכב וליצרניות טיר 1, שלא ימהרו להתעלם ממובילאיי, למרות המכות שספגה לאחרונה. במידה מסוימת ניתן לראות בראיון תשובה לאילון מאסק, הבוס של טסלה, שציין את תרומתה של בוש, יצרנית הרכיבים, לשיפור מערכת האוטופיילוט עם רכיבים חדשים לרדאר, בעקבות התאונה הקטלנית בטסלה מודל S שהיתה במצב נהיגה אוטונומי מלא.

התאונה הקטלנית התרחשה כאשר מערכת הראיה של המכונית לא הצליחה להבחין במשאית סמי טריילר שחצתה את דרכה והתנגשה בה. האלוגריתם המפענח את נתוני מצלמת הווידיאו היה של מובילאיי, שהסבירה, אחרי התאונה, שבסיטואציה שנוצר לאלוגריתם לא היתה יכולת לגלות את המשאית. יכולת כזו תושג רק ב-2018.

מאז התאונה נפרדו הדרכים של טסלה ומובילאיי, למרות שלא ברור עד כמה התאונה השפיעה על הפרידה, רק ברור שהשותפות הגיעה לסיום ללא טעם טוב. מובילאיי עדיין ממשיכה לספק לטסלה מערכות ראיה למערכת האוטופיילוט, אולם לא תספק לדור הבא של המערכת.

טסלה מודל S על אוטופיילוט בסרטון הדגמה (צילום מסך, טסלה)
טסלה מודל S על אוטופיילוט בסרטון הדגמה (צילום מסך, טסלה)

בתחילת השנה מובילאיי הבטיחה שלוש עסקאות גדולות במהלך 2016 ועד כה היא הודיעה על שתיים: אחת ברית עם ב.מ.וו ואינטל לפיתוח פלטפורמה לנהיגה אוטונומית והשניה עם דלפי אוטומוטיב לפיתוח מערכות מדף לנהיגה אוטונומית. העיסקה השלישית, לדברי שעשוע, תהיה עם יצרנית רכב נוספת. הפעילות מתנהלת כאשר מובילאיי מנסה לשמר את אחוז החדירה הגבוה שלה, 70% במערכות עזר לנהג, גם במערכות נהיגה אוטונומית. אולם נראה שזהו בעיקרו ניסיון שווא, מאחר שבשבועות האחרונים נחשפו כמה יוזמות חדשות שיתחרו במובילאיי, הצופה הכנסות של 1.1 מיליארד ד' ב-2019. לתחום נכנסות ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל, אפל, אובר, ויצרניות רכב משקיעות בו הון בפיתוח למצער מכונית אוטונומית ובמירב מכונית ללא נהג.

אולם מובילאיי לא צריכה להיות מודאגת יותר מדי. בנק ההשקעות גולדמן זקס צופה שהשוק למערכות נהיגה אוטונומיות יגדל מרמה של 3 מיליארד ד' ב-2015 לרמה של 96 מיליארד דולר ב-2025 . גם אם חלקה היחסי של מובילאיי בשוק זה יקטן, וזה מה שצפוי שיקרה, השוק יהיה גדול ביותר מפי 30 מגודלו הנוכחי. (למעשה בשוק ישנם מוצרים שאינם בתחום ההתמחות הצר של מובילאיי. הכנסותיה, שעמדו ב-2015 על מעל 410 מ' ד', היו כ-15% מהכנסות סגמנט המערכות לנהיגה אוטונומית ולא 70% מ-3 מיליארד ד', היקף המכירות בסגמנט זה לפי גולדמן זאקס).

מיפוי במיקור המונים

שעשוע אמר שמובילאיי מנהלת ניסויים במערכת ה-REM עם ג'נרל מוטורס, אולם לא תיכנס איתה למו"מ לפני שייחתם ההסכם עם פולקסווגן.

פולקסווגן כבר חתמה על שני הסכמי שיתוף פעולה עם חברות ישראליות השנה. ביוני היא השקיעה 300 מ' ד' באפליקציית המוניות Gett והיום (ד') היא הודיעה על השקעה בהיקף שלא דווח בחברת בטחון סייבר אוטומוטיבי למכוניות.

בשבועות האחרונים מניות מובילאיי ירדו בכ-10% למחיר של כ-44.50 ד' ושווי השוק של החברה עמד על כ-10 מיליארד ד'.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


עשו מנוי לניוזלטר של אוטוניוז
עשו מנוי לניוזלטר וקבלו את כל העידכונים
תודה על עשיית המנוי. עליך לאשר את כתובת האימייל כדי שנוכל לשלחו אליכם. אנא בדקו את האימייל ובצעו את ההוראות.
אנחנו מכבדים את פרטיותכם. לעולם לא נעביר את פרטיכם לצד שלישי
Don't miss out. Subscribe today.
×
×
WordPress Popup Plugin