אופציה ללא סוף: הלימבו של אוטו איטליה בין UMI לסמל”ת

  • השבוע פקעה וככל הנראה גם הוארכה, האופציה של סמל”ת לרכישת השליטה באוטו איטליה מ-UMI.
  • בין שני הצדדים מפרידה הערכת שווי של כמה עשרות מיליוני שקלים.
  • באיטליה היו שמחים לראות את הזכיון עובר לסמל”ת, אבל בישראל לא ממהרים.

אוטוניוז, 13.09.2017 – אוטו איטליה, יבואנית מותגי פרארי ומזראטי, נמצאת בחודשים האחרונים בלימבו. 75% ממניות החברה נמצאות בידי UMI (באמצעות UTS פתרונות תחבורה), שבבעלות משפחת עיני, והשאר בידי קבוצת סמל”ת, כאשר לאחרונה אופציה לרכישת כל המניות שאינן שלה. מסיבות היסטוריות בלבד סמל”ת, נציגת קבוצת פיאט-קרייזלר בישראל, היא לכאורה המתאימה ביותר לייצג את מותגי מכוניות הספורט האיטלקיים הקלאסיים. אולם, לעת עתה, נדמה שאין התקדמות במו”מ לרכישת מלוא הבעלות על אוטו איטליה ע”י סמל”ת הנשלטת ע”י משפחת מיכאל לוי. ב-9 לחודש פקעה, פעם נוספת, האופציה שהיתה לסמל”ת לרכישת המניות, וככל הנראה, כפי שקרה כבר פעמיים קודם לכן השנה, לפי דיווח בדו”ח הרבעוני האחרון של UMI, האופציה הוארכה.

ברקע המו”מ עומדת ההתאוששות של אוטו איטליה שאחרי שנים של הפסדים, עברה ברבעון הראשון השנה לרווחיות, רווח נקי 3.45 מ’ ש’ אחרי זינוק חד במכירות. המעבר לרווחיות היה תוצאה של שינוי בהנהלה, שבוצע לפני כשלוש שנים עם כניסת סמל”ת כשותפה בחברה. אולם מעבר להישגים בייעול הפעילות, המהפך הפיננסי התאפשר עם תחילת שיווק רכב השטח מזראטי לבנטה ברבעון האחרון של השנה שעברה. את 2016 סיימה אוטו איטליה בהפסד של כ-6.5 מ’ ש’, אחרי שאת 2015 סיימה בהפסד של כ-21 מ’ ש’.

זינוק במכירות

בשמונה החודשים הראשונים של 2017 רשמה מזראטי זינוק של 165% במסירות ל-114 כלי רכב, כ-80% מהם מזראטי לבנטה. עיקרן של המסירות נרשמו ברבעון הראשון וכתוצאה מכך אוטו איטליה רשמה, יתכן לראשונה בתולדותיה הקצרות, רווח רבעוני בסך 3.45 מ’ ש’. אולם ברבעון השני התכווצו מסירות החברה בכמעט 60% והסתכמו ב-30 כלי רכב בלבד. כתוצאה מכך אוטו איטליה חזרה להפסיד, ורשמה הפסד רבעוני נקי בסך 119,000 ש’.

ההתחלה

כאשר הוקמה אוטו איטליה לפני מספר שנים סמל”ת היתה מועמדת טבעית לקבל, או לפחות להיות שותפה בזכיון ליבוא פרארי ומזראטי. אולם על אף שנעשו פניות, סמל”ת ויתרה על היוקרה שבייצוג שני המותגים האלה, בהערכה שבישראל אי אפשר להרוויח מפעילותם כסף. השנים הראשונות לפעילות אוטו איטליה הוכיחו שהנהלת סמל”ת צדקה בהערכתה.

כיום כך נראה מה שמעכב את השלמת עסקה לרכישת אוטו איטליה הוא תג המחיר ש-UMI תבקש עבור אחזקותיה, או במלים אחרות הערכת השווי של החברה. לסמל”ת הזכות לרכוש 25% מהמניות תמורת 10 מ’ ש’, המחיר בו רכשה את החלק שבו היא מחזיקה כיום. המו”מ בין החברות מתנהל על הסכום אותו תשלם סמל”ת ל-UMI תמורת 50% מהמניות הנותרות. אם שווי השוק של החברה היה נקבע לפי הרבעון הראשון הרי שמחיר גבוה נראה סביר, אולם אם בוחנים את הרבעון השני, או אפילו את שני החודשים הראשונים של הרבעון השלישי שבהם אוטו איטליה מסרה תשע מכוניות בלבד, על פני נתוני איגוד יבואני הרכב, תג המחיר צריך להיות נמוך הרבה יותר.

באיטליה משקיפים על המו”מ ומעוניינים לראות אותו מושלם כאשר סמל”ת רוכשת את השליטה המלאה באוטו איטליה. אבל הויכוח בין UMI לסמל”ת הוא מקומי ונסוב על שווי החברה: האם כזו המוכרת כ-100 כלי רכב בחצי שנה ומסיימת את התקופה ברווח, גם אם צנוע למדי, או כזו המוכרת פחות מ-10 כלי רכב בחודשיים, עוברת להפסד, ואז השווי נחתך בעשרות אחוזים.

בינתיים, עד להודעה חדשה, האופציה תוארך.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*