אובמה כתב על מכונית אוטונומית, הממשל פירסם כללים מנחים לבדיקות והשקה בטוחה

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בוחן שברולט וולט חשמלית. הממשל תומך בתוכניות לפיתוח מכוניות אוטונומיות (ג'י.אמ)
נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בוחן שברולט וולט חשמלית. הממשל תומך בתוכניות לפיתוח מכוניות אוטונומיות (ג'י.אמ)

אוטוניוז, 21.09.2016 – בשבוע שעבר הפעילה אובר את צי המוניות ללא נהג הראשון בפיטסבורג, ארה"ב. לרגל האירוע פרסם שלשום (ב') נשיא ארה"ב ברק אובמה מאמר בעיתון המקומי, Pittsburgh Post-Gazette. "בשבע וחצי השנים של נשיאותי מכוניות הנוהגות את עצמן עברו מפנטסיית מדע בידיוני למציאות מתעוררת עם פוטנציאל לשנות את הדרך שבה אנו חיים," כתב אובמה. "כיום יותר מדי אנשים נהרגים על הכבישים שלנו – 35,200 בשנה האחרונה בלבד – עם 94% מהם תוצאה של טעות אונש או בחירה. למכוניות אוטומטיות יש את הפוטנציאל להציל עשרות אלפי חיים מדי שנה."

המאמר שאובמה חתום עליו קדם לפרסום אתמול של כללים מנחים לפיתוח ובדיקת מערכות נהיגה אוטונומיות שפרסם ה-NHTSA, המנהלת הלאומית לבטיחות בכבישים מהירים בארה"ב. ההנחה שעומדת בבסיס הנייר בין יותר 100 העמודים היא שמכוניות ללא נהג הן חזון שיתגשם ושרק התזמון המדויק של הגשמתו עדיין אינו ידוע. לשם כך הכללים שקבעה הממשלה מנסים לתמרן בין שמירה על בטחון הציבור בתקופת הניסיון, כפי שבאו לידי ביטוי בתאונה שבה נהרג נהג במכונית טסלה מודל S שהיתה במצב אוטונומי, לבין מתן אפשרות ליצרניות הרכב וחברות הטכנולוגיה המצטרפות לתעשיית התחבורה לפתח את מוצריהם באופן שהרגולציה לא תגביל אותם ותכביד עליהן. מעשה כמעט בלתי אפשרי.

לאחרונה הקבילו כלי תקשורת בארה"ב את פיתוח המכונית האוטונומית למערב הפרוע, שבו כל אחד עושה את כראות עיניו. מדינות שונות קיבלו חוקים שונים, חברות כמו טסלה היססו מעט מאד כאשר אפשרו את הפעלת האוטופיילוט תוך יצירת רושם מטעה, אם באמצעות שם המערכת ואם באמצעות הוראות ההפעלה, שיצרו את הרושם שהמערכת יכולה להסתדר ללא השגחה אנושית.

מדריך להערכת ביצועי כלי רכב עם מערכת נהיגה אוטונומית (NHTSA)
מדריך להערכת ביצועי כלי רכב עם מערכת נהיגה אוטונומית (NHTSA)

כעת משרד התחבורה האמריקני הגדיר את המדיניות החדשה כ"גישה שאפתנית להאצת מהפכת ה-HAV (Highly Automated Vehicles)" אבל גם מציין שיש להציג גישות חדשות שיבטיחו שהטכנולוגיות החדשות יוצגו באופן בטוח.

נייר המדיניות החדש, שילמד מן הסתם על בוריו ע"י יצרניות הרכב וחברות הטכנולוגיה, הוא בגדר כללים מנחים בלבד, לא חקיקה, שמטרתם להאיץ קביעת מסגרת רגולטורית לפיתוח מערכות נהיגה אוטונומית באופן בטוח, לדברי מחברי הנייר.

בין השאר הכללים קובעים שבעתיד יהיה על יצרניות הרכב להעביר ל-NHTSA דו"ח הערכת בטיחות של מכונית אוטונומית לפני שהיא עוברת לשיווק מסחרי. החברה תהיה אחראית לקביעת רמת הנהיגה האוטונומית, אולם ל-NHTSA תהיה נתונה הרשות להורות לחברה לשנות את רמת הבטיחות (מן הסתם כלפי מטה). כדי להעריך את רמת האוטונומיות של מערכת הנהיגה יהיה על יצרניות המערכת לשגר דו"ח שיתבסס על 15 פרמטרים ל"הערכות בטיחות" (security assessments): הקלטת נתונים ושיתופם, פרטיות, בטחון סייבר של כלי הרכב, ממשק אדם-מכונה, עמידות בתאונות, חינוך ואימון של הצרכנים, רישום ורישוי, התנהגות אחרי תאונה, חוקים פדרליים, מדינתיים ומקומיים, שיקולים אתיים, תכנון תפעולי של הדומיין, גילוי חפץ ואירוע ותגובה, דרך נסיכה (תנאי של סיכון מינימלי) ושיטות וולדיציה. עמידה בפרמטרים אלה תקבע את רמת האוטונומיות של המכונית.

"רגולציה יכולה ללכת רחוק מדי," כתב אובמה ב- Pittsburgh Post-Gazette. "לפעמים הממשלה טועה כאשר היא עוסקת בטכנולוגיות המשתנות במהירות. לכן המדיניות החדשה הזו היא גמישה ונועדה להתפתח עם התקדמות חדשה."

קביעת רמות נהיגה אוטונומית לפי תקן SAE כפי שפורסמה במסמך (NHTSA)
קביעת רמות נהיגה אוטונומית לפי תקן SAE כפי שפורסמה במסמך (NHTSA)

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


עשו מנוי לניוזלטר של אוטוניוז
עשו מנוי לניוזלטר וקבלו את כל העידכונים
תודה על עשיית המנוי. עליך לאשר את כתובת האימייל כדי שנוכל לשלחו אליכם. אנא בדקו את האימייל ובצעו את ההוראות.
אנחנו מכבדים את פרטיותכם. לעולם לא נעביר את פרטיכם לצד שלישי
Don't miss out. Subscribe today.
×
×
WordPress Popup Plugin