אגד במכרז לעשרה אוטובוסים חשמליים באיזור חיפה

אוטובוס חשמלי של הייגר פועל על סופר-קבלים (יח"צ)
אוטובוס חשמלי של הייגר פועל על סופר-קבלים (יח"צ)

אוטוניוז 15.06.2016 – אגד מנהלת בימים אלה מכרז לרכישת עשרה אוטובוסים חשמליים להפעלה באזור חיפה. החברה מתכוונת להפעיל את האוטובוסים ב-10 קווים שונים. בין 10 הקווים שני קווים קשים במיוחד, שבהם האוטובוס ישרת בקו העולה בעלויות תלולות לכרמל. בקווים אלה צריכת האנרגיה היא גבוהה מאד וכתוצאה מכך יום העבודה של האוטובוס יתקצר באופן משמעותי ויידרש תדלוק ממושך בתחנות טעינה במהלך יום העבודה.

בין יבואנית האוטובוסים המתמודדות במכרז נמצאות צ'יינה מוטורס, יבואנית אוטובוסים של מותג יוטונג הסיני, כלל מוטורס, יבואנית אוטובוסים BYD וחברות נוספות. הצעות למכרז אמורות להיות מוגשות עד סוף החודש. כל יבואנית אוטובוסים חשמליים יכולה להתמודד על קווי שירות שיראו מתאימים לה.

בכנס שנערך לפני מספר חודשים אמר נציג אגד שבכוונת הקואופרטיב לרכוש מאה אוטובוסים חשמליים בתוך 18 חודשים. זו נשמעה אז תכנית מופרזת וגם היום נדמה שאגד עדיין אינה בדרך לבצעה.

עלותו של אוטובוס חשמלי היא בערך כפולה מעלות של אוטובוס רגיל אולם עלות תפעולו, עד לתחילת משבר האנרגיה, היתה נמוכה מעלות תפעול של אוטובוס עם מנוע בעירה פנימית, בגלל עלויות הדלקים ועלויות נוספות. אולם עלויות הפעלת אוטובוסים צנחו באופן ניכר בשנתיים האחרונות, מאז תחילת הירידות החדות במחירי האנרגיה וכאשר המחירים היו בשפל של פחות מ-30 דולר לחבית נפט, עלות הפעלת אוטובוסים עם מנועי בעירה פנימית נפלה מעלות הפעלת אוטובוסים חשמליים, כך שאפילו יתרון הפעלתם לטווח הארוך התפוגג.

אולם לאוטובוסים חשמליים עשויים להיות יתרונות משמעותיים ברמת זיהום האויר בייחוד אם הם יופעלו במרכזים עירוניים צפופים ויחליפו, באופן משמעותי, אוטובוסים מזהמים. להשפעות חיצוניות אלה משמעות כספית ניכרת במניעת תחלואה ומוות.

ניסוי בתל אביב

קואופרטיב דן אמור להתחיל להפעיל השנה חמישה אוטובוסים חשמליים בקו 4. אחד הדגמים בניסוי אמור להיות אוטובוס של היצרנית Higer הסינית. זהו אוטובוס המופעל על סופר קבלים וטווח הנסיעה שלו קצר יחסית, כ-20 ק"מ, שעשוי להתקצר עוד יותר בתנאי הפעלה ישראליים. בשני קצות הקו יותקן מטען מיוחד המסוגל להטעין את הסופר קבלים בתוך דקות ספורות. בעבר תוכנן הניסוי לקו אחר במרכז תל אביב, אולם לאחרונה הוא שונה לקו 4. אולם גם ניסוי זה מתקשה לצאת לדרך.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


עשו מנוי לניוזלטר של אוטוניוז
עשו מנוי לניוזלטר וקבלו את כל העידכונים
תודה על עשיית המנוי. עליך לאשר את כתובת האימייל כדי שנוכל לשלחו אליכם. אנא בדקו את האימייל ובצעו את ההוראות.
אנחנו מכבדים את פרטיותכם. לעולם לא נעביר את פרטיכם לצד שלישי
Don't miss out. Subscribe today.
×
×
WordPress Popup Plugin